قرارگاه مسکن کارگری، امید را در دل کارگران زنده کرد!

قرارگاه مسکن کارگری، امید را در دل کارگران زنده کرد!

خرید مسکن مدت هاست از دسترس کارگران و اقشار ضعیف جامعه دور شده و دولت در این خصوص، اقدام شایسته ای نداشته است. البته طرح های مختلفی مثل قرارگاه مسکن کارگری در دست اجراست که می تواند پتانسیل خوبی داشته باشد.

به گزارش پرشین سازه ، صحبت از طرح نهضت ملی مسکن خیلی از کارگران را امیدوار کرد که بلاخره امکان خانه دار شدن به آن ها رو کرده است اما با گذشت ۲ سال و بلاتکلیفی طرح مزبور، امید کارگران نیز از بین رفت.

یکی از کارشناسان حوزه ی کار و کارگری در استان سمنان خاطرنشان ساخت که اصلی ترین مشکل کارگران سمنانی، مسکن است. وقتی که صحبت از اعطای زمین رایگان شد، کارگران تصور کردند که این واگذاری به کارگران کارخانه ها و معادن نیز اختصاص پیدا می کند اما تا به امروز خبری از واگذاری زمین رایگان نیست.

محسن قرائی همچنین اعلام کرد که نهضت ملی مسکن می توانست به سادگی مشکل مسکن را برای کارگران سمنانی حل و فصل کند. اما اراده ای جدی برای اجرای این طرح از سوی مسئولین وجود نداشت.

اثبات این مدعا، کار چندان سخت و پیچیده ای نیست. چرا که مشکل مسکن کارگران همچنان پا به برجاست و چه بسا، وضعیت بدتری هم پیدا کرده است.

قرائی همچنین به وعده ی مسئولین برای اعطای زمین رایگان دولتی نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این واگذاری قرار بود در قالب طرح نهضت ملی مسکن انجام شود. هدف این بود که قیمت زمین از هزینه های ساخت مسکن کاسته شود و برای متقاضیان کارگری، خانه ارزان تر دربیاید. فرصتی که می توانست برای کارگران طلایی باشد اما مثل بیشتر وعده های دولت در خصوص مسکن، این وعده نیز تحقق پیدا نکرد.

محسن قرائی گفت:

برخی از مالکان کسب و کارهای تولیدی در استان سمنان، مثل معدن مس عباس آباد از دولت درخواست کردند که زمین در اختیارشان بگذارد تا برای کارگران خود خانه بسازند. حتی استاندار سمنان نیز قول های مساعدی برای اعطای زمین در روستاهای مجاور معدن داد اما هیچ اتفاقی برای خانه دار شدن کارگران رخ نداد.

حالا که دو سال از وعده رئیسی برای خانه دار کردن دهک های پایین درآمدی گذشته، انتقادات نسبت به عدم اجرای این وعده هم بیشتر شده است. گزارش ها نشان می دهد که حتی کلنگ یک پروژه ی مسکونی برای کارگران هم زده نشده است. بنابراین نمی توان امیدوار بود که به زودی، مسکن کارگری ساخته شود.

البته در این میان، فعالیت های دیگری مثل قرارگاه ساخت مسکن کارگری هم صورت گرفته که دوباره کورسوی امید را در دل کارگران روشن کرده است.

محسن قرائی، اعلام امیدواری کرد که این قرارگاه بتواند برای کارگران مسکن بسازد و اقدامی جدی در جهت رفع دغدغه های کارگران صورت بدهد. دولت هم باید پیگیری های بیشتری برای حصول نتیجه داشته باشد.

درآمد کارگران به خرید خانه نمی رسد!

آمارها و محاسباتی که در این خصوص صورت گرفته، نشان می دهد که دستمزد کارگران به قدری پایین است که حتی اگر یک سوم درآمد خود را پس انداز کنند، به شرط ثبات تورم، بعد از ۱۰۰ سال می توانند خانه ای متوسط بخرند. این آمار نشان می دهد که دست طبقه محروم جامعه و به خصوص کارگران، تا چه حد از خرید خانه دور است. البته لازم به ذکر است که درآمدها به قدری پایین آمده که اصلا امکان پس انداز نیز از بین رفته است.

بنابراین تنها راهی که برای خانه دار شدن مردم باقی می ماند، کمک های دولتی و تسهیل شرایط از سوی دولت است.

محسن قرائی، کارشناس حوزه کارگری به دو حادثه ی دردناک معدن طرزه و رزمجاه بار اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که وقوع این دو حادثه، مردم را متوجه شرایط سخت کارگران کرد. بنابراین پیگیری دغدغه های کارگران، جزو خواسته های عموم مردم شده و اهمیت زیادی دارد.

این کارشناس در انتهای صحبت های خود از صاحبان کسب و کارها و مالکان کارخانه ها و البته مسئولان دولت، درخواست کرد که از همین الان به فکر برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت های قرارگاه مسکن کارگری باشند. وی تاکید کرد که اولین گام برای خانه دار کردن کارگران، شناسایی نیاز آن ها و برنامه ریزی درست در جهت رفع این نیازهاست.

بخش زیادی از جمعیت کشور ما، کارگر هستند و بیشترشان هم دغدغه ی مسکن دارند. با وجود رشد سرسام آور قیمت مسکن در چند سال اخیر، هیچ راه دیگری برای خانه دار شدن کارگران باقی نمانده به جز حمایت دولت و نهادهای مرتبط! بنابراین باید فرصت را مغتنم شمرد و اقدامی جدی در این راستا صورت داد.

دیدگاه ها غیرفعال است