عدم رضایت رئیس جمهور از روند تولید مسکن

عدم رضایت رئیس جمهور از روند تولید مسکن

مدت هاست که دیگر کسی انتظار ندارد در طی ۴ سال، ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته شود. وعده ای که دولت سیزدهم، کار خود را با آن آغاز کرد. اما به نظر نمی آید که مسئولین بخش های مختلف دولت سیزدهم بیخیال این وعده شده باشند.

مدیر کل دفتر فنی وزارت کشور گفته است که برای تحقق این وعده، باید تمام دستگاه ها همکاری کنند و نمی توان فقط به وزارتخانه ی راه و شهرسازی اتکاء کرد.

وی تاکید کرد که اگر به دنبال ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال اول این دولت هستیم، باید فراجناحی به این پروژه نگاه کرد و همه باید با هم همکاری داشته باشند.

به گزارش پرشین سازه ، به نظر می آید که رئیس جمهور دولت سیزدهم از وضعیت تولید مسکن در کشور راضی نیست. در طی جلسه ای که شورای عالی مسکن در سالن آمفی تئاتر استانداری لرستان برگزار کرد، مدیر کل دفتر فنی وزارت کشور به این موضوع اشاره کرد و تاکید نمود که رئیس جمهور به شکل جدی درخواست کرده که طرح اقدام ملی مسکن اجرایی شود.

وحید قربانی گفت:

وضعیت برنامه ی جهش تولید مسکن در کشور موفق نبوده است. رئیس جمهور هم از عملکرد دستگاه های مختلف در این حوزه ناراضی هستند.

این مقام مسئول در ادامه به جایگاه استان لرستان در خصوص طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و آن را قابل قبول ندانست. استان لرستان در کل کشور، بین ۱۰ استان آخر قرار گرفته است و باید اقدامات جدی تری در خصوص این موضوع صورت بگیرد.

وی همچنین تاکید کرد که برای پیشبرد امور، باید همراهی و تلاش بیشتری انجام شود و تامین زمین با همکاری دیگر سازمان ها و نهادها صورت بگیرد.

مدیر کل دفتر فنی وزارت کشور خاطرنشان ساخت: موضوع مسکن فرابخشی است. نمی توان انتظار داشت که وزارتخانه ای مثل راه و شهرسازی بتواند این موضوع تخصصی را یک تنه اجرا کند. این بزرگ ترین پروژه ی عمرانی چهار سال اول دولت سیزدهم است و مقرر شده که در طی ۴ سال، چهار میلیون واحد مسکونی ساخته شود.

وحید قربانی در ادامه تصریح کرد که ساخت مسکن باید به ساده ترین و ارزان ترین شکل ممکن صورت بگیرد. اصلا دلیل قانع کننده ای وجود ندارد که مسائل مربوط به احداث مسکن، چندین ماه است که در دستگاه های مختلف، معطل هستند.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که عملکرد ستاد اجرایی فرمان امام در موضوع مسکن و در استان لرستان قابل قبول و مثبت بوده است.

وی یادآور شد که آینده نظام جمهوری اسلامی بسته به اجرای توقعاتی است که مردم از دولت دارند. قربانی تاکید کرد که اگر وعده یا تعهدی داده می شود، باید آن را به انجام برسانیم.

وحید قربانی اعلام کرد که در مسیر ساخت واحدهای مسکونی و اجرای قانونی جهش تولید مسکن نباید به سراغ تجربیات ناخوشایند برخی از سایت های مسکن برویم. به این معنی که قبل از هر چیزی باید زیرساخت مسکن توسط دستگاه های خدمات رسان انجام شود. برای ساخت مسکن در ابتدا باید مطمئن شد که سایت های مسکن مزبور، دارای حداقلی از شرایط و خدمات شهری هستند.

وی تاکید کرد که در این مسیر باید شهرداری نیز همکاری های لازم را داشته باشد و خدمات روبنایی را مهیا سازد.

مدیر کل دفتر فنی وزارت کشور تصریح کرد که وزارت کشور آماده ی تفویض اختیارات مختلف به استان هاست و در این راستا متعهد خواهد شد.

وحید قربانی در نهایت اعلام کرد که موضوعات مختلف را شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح کرده و پیگیری های لازم را انجام خواهند داد.

از آن جایی که ۲ سال از آغاز پروژه های نهضت ملی مسکن می گذرد، انتظار بر این بود که تا به امروز ۲ میلیون واحد مسکونی ساخته می شد. اما تعداد این واحدها به ۲۰۰ هزار هم نمی رسد! در نتیجه طبیعی است که اعتماد بیشتر متقاضیان به چنین طرح هایی از بین رفته باشد.

از سوی دیگر، دست دلالان و سوداگران همواره آماده است که به چنین پروژه هایی وارد شود. در واقع تجربه ی مسکن مهر نشان داد که خیلی مواقع، مسکن های دولتی به متقاضیان واقعی آن ها نخواهد رسید.

حال باید منتظر ماند و دید که دستورات جدید رئیس جمهور چه تغییری در روند ساخت و ساز پروژه های طرح نهضت ملی مسکن ایجاد می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است