طرح نوین توسعه ویلاسازی در روستاها

طرح نوین توسعه ویلاسازی در روستاها

وام و زمین ارزان برای ساخت ویلا در روستاها؛ مهاجرت معکوس یا تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی؟


معاون مسکن روستایی و بازسازی در بنیاد مسکن، به بیان جزئیات و مزیت های طرح نوین توسعه ویلاسازی روستایی پرداخت و اعلام کرد این طرح کاربرد بسیار زیادی در احیای حیات روستایی کشور خواهد داشت.

به گزارش پرشین سازه ، مجید جودی، معاون مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن، به تازگی طی بیاناتی اعلام کرد که طرح تخصیص زمین به متقاضیان مسکن در شهرها و روستاها، یکی از اقدامات بسیار موثر و مفید در احیای حیات روستایی در کشور بوده و موجب بهینه سازی قابل توجه آن می شود.

وی تأکید داشت که این طرح موجب تخصیص بیشتر زمین به متقاضیان خواهد شد و دولت سیزدهم با هدف تقویت مهاجرت معکوس، هدفگذاری های لازم برای ساخت پروژه های مسکونی یک طبقه به اندازه یک میلیون واحد را فراهم کرده است.
اخبار ساختمانی حاکی از آن است که به تازگی طرحی موسوم به توسعه ویلاسازی در روستاها در دستور کار دولت قرار گرفته است، که هدف اصلی آن احیای زندگی روستایی، ساخت گسترده پروژه های ویلایی، اختصاص دادن زمین به متقاضیان ساخت و در نهایت مهاجرت معکوس از شهرهای بزرگ به این مناطق است. این طرح در واکنش به کاهش جمعیت روستاهای کشور و به جهت تأمین امنیت غذایی و مشاغل کشاورزی تصویب و اجرا شده است.

یکی از اهداف کلیدی دولت های گذشته، به ویژه دولت سیزدهم، احیای جمعیت روستایی و تأمین امنیت غذایی روستاها، با هدف گسترش مشاغل کلیدی در کشور، به ویژه کشاورزی بوده است. این طرح جدید، تمرکز زدایی از شهرهای پرجمعیت و تأمین مسکن برای متقاضیانی که دارای مسکن نیستند را هدف قرار داده و نیت از اجرای آن، کاهش مشکل مسکن در شهرهای مختلف کشور، با تأمین زمین و وام‌ های ارزان‌ قیمت ساخت و ساز، برای سکونت در روستاهاست.
مبنی بر این طرح، متقاضیانی که دارای شرایط لازم هستند، اگر مایل باشند، می توانند علاوه بر دریافت زمین روستایی، از دو گونه وام ارزان قیمت برای ساخت مسکن روی همین زمین ها نیز بهره مند شوند.
گرچه هدفگذاری اولیه این طرح با نیت تأمین امنیت غذایی و تمرکز زدایی از جمعیت شهری بسیار درست بوده و منافع افرادی که امکان خرید زمین یا توانایی ساخت مسکن در شهرها را ندارند، تأمین می‌کند اما کارشناسان حوزه مسکن و شهرسازی در خصوص ضعف ها و ایرادات این طرح و مشکلاتی که برای روستاها ایجاد می کند، هشدار داده اند.

معاون مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن در این راستا اظهار داشت که طرح مورد نظر زیرمجموعه قانون جهش تولید مسکن بوده و ذیل ۴ میلیون واحد مسکونی است که قرار بود طی چهار سال ساخته شوند. زمین هایی که در این طرح به متقاضیان ارائه می شود دارای سند اجاره ۹۹ ساله بوده و حتما باید در بافت های روستایی قرار داشته باشند.

وی تصریح کرد که برنامه امسال، مبتنی بر واگذاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین مسکونی و قابل ساخت در روستاهای کشور طراحی شده و پیش بینی می شود در سال آتی نیز به همین مقدار (۵۰۰ هزار قطعه زمین) برسد.

جودی در ادامه بیانات خود اعلام کرد که شرط تخصیص زمین های ۹۹ ساله به متقاضیان، این است که خود فاقد مسکن باشند تا بتوانند از این طرح روستایی استفاده کنند.
وی در توضیح شرایط متقاضیان برای بهره برداری از خدمات این طرح گفت:

در وهله نخست، اولویت با تخصیص قطعه زمین، به افرادی است که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده و از شرایط لازم برخوردار هستند و مایلند زمین روستایی دریافت نموده و در آن ساکن شوند. البته در آینده شرایط برای سایر متقاضیان نیز فراهم خواهد شد تا بتوانند در طرح نهضت ملی ثبت نام کرده و در فهرست انتظار برای دریافت زمین قرار بگیرند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن در ادامه اظهارات خود به حذف دو شرط مهم از ملاک های متقاضیان مسکن ملی در این طرح خبر داد و اشاره کرد که شرط سابقه مالکیت متقاضی و همسر وی و همچنین شرط بومی بودن در روستای محل سکونت، از این طرح حذف شده است.
جودی افزود که چنانچه متقاضی در سال های اخیر مالک زمین بوده باشد اما در حال حاضر هیچ ملکی (زمین یا مسکن) به نام خود یا همسرش نباشد، امکان دریافت زمین روستایی را خواهد داشت. از طرف دیگر متقاضیانی که قبلاً در نهضت ملی مسکن ثبت نام نموده اند اما اکنون در روستا سکونت نمی کنند، تنها به شرطی که مایل به مهاجرت از شهر به روستا و زندگی در آنجا باشند می توانند تقاضای دریافت زمین کرده و اقدام به ساخت ویلا در آن کنند.
وی همچنین تأکید کرد که بنیاد مسکن این زمین ها را با اجاره ۹۹ ساله تقدیم متقاضیان می کند و امکان اخذ وام های بانکی ارزان قیمت به جهت کمک به ساخت و ساز در این زمین ها فراهم است. مدل اول وام های در نظر گرفته شده، یک ودیعه ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن با نرخ سود ۵ درصد بوده و مدل دوم یک وام ۵۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۸ درصد است.

دیدگاه ها غیرفعال است