صنعت سیمان در تابستان امسال چه وضعی خواهد داشت؟!

صنعت سیمان در تابستان امسال چه وضعی خواهد داشت؟!

یکی از بزرگ ترین معضلاتی که کارخانه های تولیدکننده ی سیمان دارند، قطعی برق در تابستان هاست. اتفاقی که منجر به گرانی سیمان می شود و روند ساخت و ساز را با مشکل مواجه می کند.

یکی از راهکارهایی که برای رفع این معضل در نظر گرفته شده، راه اندازی نیروگاه های کوچک مقیاس است. اما این کارخانه ها گفته اند که فقط به چند شرط راضی به راه اندازی این نیروگاه ها می شوند: اینکه دولت اجازه ی استفاده از برق تولیدی در صورت قطع برق کارخانه ها را بدهد. همچنین باید سوخت نیروگاه ها و برق به نرخ مناسب در دسترس این کارخانه ها قرار بگیرد.

به گزارش پرشین سازه ، چند سال است که با فرا رسیدن تابستان، کارخانه های تولیدکننده ی سیمان به بهانه ی قطع برق، قیمت محصول خود را افزایش می دهند.

به همین خاطر است که مدت هاست در محافل تخصصی از راه اندازی نیروگاه های کوچک صحبت می شود. نیروگاه هایی که بتوانند سوخت مورد نیاز این کارخانه ها را تامین کنند. اما موضوع به همین سادگی نیست و معضلات زیادی بر سر راه آن وجود دارد.

همچنین این پیشنهاد مطرح می شد که به جای سوخت، از زباله برای کوره های تولیدی استفاده شود. اما بهره برداری از زباله ها به همین سادگی نیست چرا که نهادهای مختلفی در این حوزه دخیل هستند و شرکت های پیمانکاری نیز حضور جدی در این حوزه دارند.

از سوی دیگر، خیلی از تولیدکنندگان سیمان می گویند که در صورت راه اندازی نیروگاه های کوچک، در تابستان و به هنگام قطعی برق، دولت ما را وادار می کند که برق تولیدی را در اختیار شبکه ی عمومی هم قرار بدهیم. به این صورت دیگر امکانی برای بهره برداری از برق تولیدی توسط مالکان وجود نخواهد داشت.

یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان سیمان در راه ساخت نیروگاه های برق این است که در زمستان، باید دولت برق مازاد را با قیمت مناسبی از آن ها بخرد. اما از آن جایی که قیمت برق نیز دستوری است، فروش آن برای تولیدکنندگان صرفه ی اقتصادی ندارد.

بنابراین از هر زاویه ای که به موضوع نگاه شود، نمی توان گفت که راه اندازی نیروگاه های برق کوچک مقیاس به سادگی انجام می شود. دولت نیز در این موضوع بی تقصیر نیست و اگر واقعا می خواهد اتفاقی در صنعت سیمان رخ بدهد، باید مشکلات مربوط به تولید برق را برطرف نماید.

به نظر می آید که استقبال تولیدکنندگان سیمان از سوخت زباله برای تولیدات خود بیشتر باشد. مدیرعامل سیمان تهران می گوید که از چنین تصمیمی استقبال می کنند و بسیار راهگشا خواهد بود. اما مسئله ی اصلی این جاست که دریافت زباله، بسیار پیچیده است چرا که متولیان و صاحبان متعددی دارد.

مدیرعامل سیمان تهران، علی اصغر گرشاسبی در ادامه چنین گفت:

برای ساخت نیروگاه های کوچک به کمک وزارت نیرو و نفت نیاز داریم. راه اندازی همین نیروگاه های کوچک هم برای صنعت سیمان خیلی هزینه بردار است. فقط زمانی می توان گفت که چنین تصمیمی صرفه ی اقتصادی دارد که وزارت نیرو و نفت از طریق پرداخت تسهیلات، کمک های لازم را داشته باشند. وگرنه خود صنعت سیمان چنین زور و توانی ندارد.

گرشابی در ادامه خاطرنشان ساخت که برای راه اندازی چنین نیروگاه هایی، باید سوخت موردنیازشان از طریق وزارت نفت تامین شود.

نکته ی مهم دیگر این است که کارخانه ها بتوانند در زمان قطعی برق با اختیار کامل از تولیدات برق خود استفاده کنند.

مدیرعامل سیمان تهران تصریح کرد که در حال حاضر، وزارت نیرو زیر بار چنین شروطی نرفته و می گوید که برق تولیدی باید در اختیار شبکه ی عمومی قرار بگیرد.

تولیدکنندگان سیمان همچنین اصرار دارند که در زمستان، برق مورد نظر به قیمت مناسبی از سوی دولت خریداری شود. آن ها تصریح کرده اند که بدون رعایت هر یک از این شروط، عملا امکان راه اندازی نیروگاه های کوچک برق وجود ندارد.

این فعال بازار سیمان در ادامه اعلام کرد که این روزها بازار سیمان، آرام است. با وجود اینکه تقاضا برای خرید سیمان بیشتر شده اما هنوز قیمت ها افزایش پیدا نکرده است.

گرشاسبی اعلام کرد که بودجه ی سال ۱۴۰۲ به نحوی تنظیم شده که قیمت گاز سه برابر شده و به قیمت ۱۴۰۰ تومان رسیده است. قیمت برق هم شش برابر شده!

وی تاکید کرد که این اعداد و مبالغ هنوز به تایید مجلس شورای اسلامی نرسیده است. بنابراین باید در انتظار تعدیل قیمت ها باشیم.

علی اصغر گرشاسبی در ادامه گفت:

در سال گذشته، قطعی برق و گاز بسیار بالا بود و ناچار شدیم از ذخایر کلینکر خود استفاده کنیم. اما بیشتر کارخانه ها چنین ذخایری ندارند. در صورتی که امسال هم همین محدودیت ها برقرار باشد، کاهش سیمان به بازار کمتر می شود و وضعیت را نا به سامان می کند.

وی خاطرنشان ساخت که به دلیل همین محدودیت ها بود که تولیدکنندگان سیمان در سال گذشته، ۱۶ الی ۲۰ تن کمتر از ظرفیت خود، سیمان تولید کردند.

مدیرعامل سیمان تهران تاکید کرد که تولید سیمان می تواند برای کشور، ارزآوری داشته باشد چرا که می توان آن را صادر کرد.

برای کنترل تورم در صنعت سیمان، دولت باید دست به کار شود. اما به دلیل شرایط اقتصادی نا به سامان، دولت ناچار به قیمت گذاری دستوری است. بنابراین اگر به دنبال بهبود این صنعت هستند، باید نرخ برق و گاز این کارخانه ها تغییر کند، دخالت دولت در قیمت گذاری قطع شود، عوارض و حقوق دولتی معادن این صنعت، تغییر پیدا کند. در نهایت و با اعمال تمام این شروط، تولیدکنندگان می توانند این محصول را با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسانند.

گرشاسبی یادآور شد که دخالت و حواشی افراد سیاسی در خصوص شرکت های تولید سیمان، اوضاع را نا به سامان کرده است. حتی برخی از این افراد صحبت از سوخت مازوت در فصل زمستان می کردند. این در حالیست که سال هاست استفاده از سوخت مازوت در تهران برای صنعت سیمان، ممنوع شده است.

وی تاکید کرد که تمام مسائل مربوط به محیط زیست و بهینه سازی مصرف سوخت در صنعت سیمان تهران رعایت می شود.

این مقام مسئول در ادامه به وضعیت صادرات در صنعت سیمان نیز اشاره کرد و گفت:

در حال حاضر، وضع صادرات این محصول آرام است. فعلا اصلی ترین مشکلی که داریم، رساندن سیمان به بنادر و مبادی صادراتی است. چرا که شرایط حمل و نقل در کشور جالب نیست.

وی در ادامه از عملکرد دولت در مورد ارز حاصل از صادرات انتقاد کرد و اعلام نمود واردات قطعات مورد نیاز کارخانه با ارز آزاد انجام می شود. اما وقتی که صحبت از صادرات می شود، ارز به دست آمده بسیار کمتری به دست می آید. این موضوع می تواند رغبت و تمایل تولیدکنندگان برای صادرات و ارزآوری را از بین ببرد.

دیدگاه ها غیرفعال است