صدور مجوز تولید فولاد SBQ در دست پیگیری

صدور مجوز تولید فولاد SBQ در دست پیگیری

توسعه تولید فولاد SBQ در آذربایجان شرقی؛ تقویت صنعت فولاد ایران با کیفیت جهانی


صنعت فولاد ایران با وجود مشکلات فراوانی که بر سر راه خود دارد، تلاش کرده که پیشرفت بیشتری یافته و در سطح بهترین تولیدات بین المللی ظاهر شود. حالا گفته می شود که مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی مجوز توسعه شرکت فولاد آذربایجان برای تولید فولاد SBQ را پیگیری می کند. این فولاد، نوعی میلگرد فولادی طویل با کیفیت منحصر به فرد است.

به گزارش پرشین سازه ، همواره از سوی کارشناسان توصیه شده که با بهبود کیفیت مصالح ساختمانی، می توان سازه های مدرن و پیشرفته ساخت که طول عمر بیشتری دارند و در برابر حوادث مختلف، مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. به همین دلیل است که مدت هاست شرکت های مختلف تولیدات ساختمانی در تلاش برای ارتقاء سطح تولیدات خود هستند.

در روزهای گذشته، عبدالحمید سرتیپی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی از مجتمع فولاد میانه و شرکت فولاد آذربایجان بازدید به عمل آورد و از پیگیری های انجام شده برای صدور مجوز تولید فولاد منحصر به فرد SBQ خبر داد.

وی اعلام کرد که مکاتباتی با مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت انجام شده و مذاکرات حضوری نیز صورت گرفته است و تا زمانی که نتیجه نهایی حاصل نشود، این روند متوقف نخواهد شد.

سرمایه گذار اصلی این طرح و تولید فولاد مزبور، شرکت ایمیدرو یا همان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع مهدنی ایران است که باید پیگیری های بیشتری برای به ثمر نشاندن این طرح داشته باشد.

سرتیپی در بخش دیگری از صحبت های خود به خصوصیات و ویژگی های میلگرد  SBQ اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این فولاد، نوعی میلگرد فولادی طویل است که کیفیت بسیار خوبی دارد و با تضمین به مشتریان عرضه می شود.

از اصلی ترین ویژگی های این میلگرد، تلرانس های دقیق است. این ویژگی سبب می شود که میلگرد مزبور در جاهایی که تنش بالایی دارند، به کار برود. همچنین در ساخت قطعات تخصصی و حرفه ای نیز می توان از میلگرد فولادی SBQ استفاده کرد.

واقعیت اینجاست که پیگیری برای ساخت چنین محصولاتی می تواند سطح صنعت فولاد کشور را به جای خوبی بکشاند و منجر به تولید فولادی گردد که در سطح بین المللی حرف های زیادی برای گفتن دارد و می تواند با شرکت های خارجی، رقابت کند.

عبدالحمید سرتیپی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که تولید فولاد مزبور می تواند نیاز به نمونه های وارداتی را کاهش دهد و به این ترتیب، در مصرف ارز صرفه جویی کند. با توجه به شرایط نوسانات ارزی و کمبودی که از این لحاظ در کشور وجود دارد، تولید فولاد SBQ می تواند تغییری مثبت در راستای صنعت ساختمان باشد.

علاوه بر تمام موارد مذکور، تولید چنین محصولات نوینی باعث می شود که صنایع پایین دستی نیز به بهترین شکل ممکن از این فولاد استفاده کرده و توسعه پیدا کنند. علاوه بر تمام این موارد، می توان اشتغال زایی داشت و پیشرفتی در این حوزه ایجاد کرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که صنایع مختلف کشور به فولاد SBQ نیاز دارند و این احتیاج، هر روز بیشتر می شود. به همین دلیل است که صدور مجوز توسعه شرکت فولاد آذربایجان برای تولید این فولاد، می تواند قدم مثبتی محسوب شود و نیاز صنایع مختلف کشور را برطرف کند.

عبدالحمید سرتیپی بعد از اینکه در جلسه ستاد تسهیلات و رفع موانع تولید شهرستان میانه شرکت کرد، بازدیدی هم از مجتمع فولاد میانه و شرکت فولاد آذربایجان به عمل آورد و در طی این بازدید، به شکل مستقیم در جریان مشکلات و موانع تولیدات این شرکت ها قرار گرفت.

از سوی دیگر، جلساتی هم با مدیران این دو شرکت برگزار شد و در طی این جلسات، مشکلات و مسائل شرکت های مزبور با مدیرکل صمت در میان گذاشته شد و تلاش گردید که راهکاری برای حل این معضلات اندیشیده شود.

صنعت فولاد کشور گرچه در بهترین روزهای خود به سر نمی برد اما با چنین اقداماتی می توان آن را به عرصه بازگرداند و نفسی تازه به آن بخشید. بسیاری از تولیدکنندگان فولاد به دلیل مشکلات متعدد ناچار به تعطیلی مراکز تولید خود شده اند و این موضوع، در تابستان بیشتر شده است. این مشکلات در نهایت به ضرر صنعت ساختمان و تولید مسکن خواهد بود و رکود حاکم بر آن را افزایش خواهد داد.

انتظار می رفت که با فرا رسیدن تابستان که همیشه به شکلی سنتی، اوج ساخت و ساز مسکن است، تولیدات این شرکت های فولادی نیز بیشتر شود اما به دلیل مشکلاتی از جمله قطعی برق، واردات جنس های چینی و کاهش تمایل خریدار، بسیاری از این شرکت ها با خطر تعطیلی مواجه هستند. صدور مجوز برای تولیدات نوین فولادی می تواند وضعیت را بهبود دهد و امید را به جامعه تولیدکنندگان بازگرداند

دیدگاه ها غیرفعال است