صدور مجوزهای بی‌رویه کاشی و سرامیک

صدور مجوزهای بی‌رویه کاشی و سرامیک

صدور مجوزهای جدید برای تولید کاشی و سرامیک؛ اعتراض فعالان به بحرانی شدن وضعیت صنعت


صنعت ساختمان روزهای خوبی را پشت سر نمی گذارد و بسیاری از واحدهای تولیدی و کارگاه های ساختمانی به تعطیلی کشانده شده اند. در چنین شرایطی است که مجوز راه اندازی واحدهای جدید تولید کاشی و سرامیک در کشور صادر می شود و همین موضوع، اعتراض بسیاری از فعالان این صنعت را برانگیخته است.

به گزارش پرشین سازه ، این فعالان اعلام کرده اند که همین واحدهای تولیدی موجود نیز از تمام ظرفیت خود استفاده نمی کنند و حتی قادر به فروش تولیدات خود نیستند. حال چگونه مجوز احداث واحدهای تولیدی جدید صادر می شود که صرفاً می تواند به ضرر تولیدکنندگان قبلی باشد؟!

صنعت کاشی و سرامیک، گرچه جزو اساسی ترین نیازهای ساختمان سازی نیست اما به هرحال، ظرفیت تولید خیلی بالایی در کشور دارد و در صورت عدم وجود تحریم های بین المللی، حتی امکان صادرات این محصول نیز وجود داشت. از آن جایی که نیاز به کاشی و سرامیک در صنعت ساختمان چندان بالا نیست، فلسفه صدور مجوز احداث واحدهای تولیدی جدید قابل درک نمی باشد.

واقعیت اینجاست که خیلی از تولیدکنندگان جدیدی که وارد این صنعت شدند، با ایجاد بازار رقابت سیاه و تولیدات بی کیفیت، سهم کاشی و سرامیک ایران در بازارهای کشورهای همسایه از جمله عراق را از بین بردند. این در حالیست که خیلی از فعالان این صنعت اعتقاد دارند که تولیدات این محصول در ایران به قدری باکیفیت است که می توان بازارهای صادراتی خوبی در منطقه برای آن ایجاد کرد.

البته در سال گذشته، صنعت کاشی و سرامیک نیز از رکود مسکن و قطعی مکرر برق و فقدان گاز ضرر دید و تقریبا در سه ماه زمستان، تولیدی نداشت و همین موضوع، به شاکله این صنعت آسیب زد. از آن جایی که ۹۵ درصد این شرکت های تولیدی با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شده اند، سر بر آوردن از چنین ضرری برای آن ها چندان ساده نیست.

از سوی دیگر، دولت هم مثل همیشه راه خود را می رود و برخلاف شعار جهش تولید با مشارکت مردم، هیچ کمکی به صنایعی مانند کاشی و سرامیک نمی کند. قطعی برق و گاز که بلای جان تولیدکنندگان ساختمانی شده، به طور مکرر در فصول مختلف سال رخ می دهد و دولت هم به جای ایجاد راهکار واقعی، از تولیدکنندگان می خواهد که نیروگاه برق مخصوص به خود را احداث کنند.

این در حالیست که صنعت کاشی و سرامیک باید با تولیدکنندگان جدید هم دست و پنجه نرم کنند و هر روز سهم بازار آن ها کمتر می شود. از همین رو، دبیر انجمن کاشی و سرامیک کشور به رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نامه ای ارسال کرد و ضمن تشریح مسائل و مشکلات این صنعت از ایشان درخواست کرد که در خصوص صدور مجوزهای جدید صنعت کاشی و سرامیک، تجدیدنظر داشته باشند.

دبیر این انجمن در نامه خود به این نکته اشاره کرد که در طی سال های گذشته، ۱.۵ میلیارد متر مربع برای تولید کاشی و سرامیک، مجوز صادر شده است. این در حالیست که حالا هم نزدیک به ۷۵۰ میلیون متر مربع ظرفیت تولید سرامیک و کاشی در کشور وجود دارد.

واقعیت اینجاست که نیاز کشور به سرامیک و کاشی نهایتاً ۲۰۰ میلیون متر مربع است و الباقی باید صادر شود. با وجود این، در طی سال های گذشته خیلی از شرکت های تولیدی فقط تا ۶۵ درصد ظرفیت خود، کاشی و سرامیک تولید کرده اند و عملاً ۳۵ درصد باقی مانده، بدون استفاده است و سرمایه های ملی را تلف می کند.

شرایط فعلی باعث شده که خیلی از تولیدکنندگان به رقابت منفی، قیمت شکنی و ارزان فروشی روی بیاورند که این موضوع علاوه بر ایجاد مشکل، سهم برند ایرانی در بازارهای جهانی را کاهش می دهد و فروش محصولات را پایین می آورد.

از سوی دیگر، سال هاست که ناترازی انرژی باعث تعطیلی واحدهای تولیدی شده و خسارت زیادی به کارخانه ها و شرکت های کاشی و سرامیک وارد کرده است. صدور مجوز برای حضور رقبای جدید، وضعیت را بدتر می کند و ضربه ای دیگر به پیکره نحیف صنعت کاشی و سرامیک وارد می سازد.

تحریم های بین المللی هم مدت هاست که گریبان صنایع داخلی از جمله کاشی و سرامیک را گرفته و امکان صادرات تولید مازاد را از آن ها سلب کرده است. بیشتر تولیدات مازاد کاشی و سرامیک به کشور عراق صادر می شود اما صدور مجوزهای جدید، حتی همین کورسوی امید را هم نابود می سازد.

دبیر انجمن کاشی و سرامیک اعلام کرد که در دولت گذشته، جلسات متعددی با مسئولان امر داشته اند و خواسته اند که برای بازار بدون تقاضای کاشی و سرامیک، مجوز جدید تولید صادر نشود اما متاسفانه، این موضوع مورد توجه قرار نگرفت و وزارت صمت با سرعت در حال صدور مجوزهاست. جالب توجه اینجاست که مجوزهای مزبور بدون انشعاب آب و برق صادر می شوند.

این انجمن از مدیران و مسئولان وزارت صمت درخواست که به این روند خاتمه داده و بیش از این، منجر به خسارت دیدن تولیدکننده های کاشی و سرامیک نشوند.

دیدگاه ها غیرفعال است