شناسایی و برخورد با شبکه قیمت‌گذاری مسکن

شناسایی و برخورد با شبکه قیمت‌گذاری مسکن

شناسایی شبکه قیمت‌سازی در بازار مسکن: کنترل قیمت‌ها و تثبیت بازار


نیمی از مشکلات بازار مسکن به دلیل قیمت سازی برخی از فعالان آن است. حالا دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات می گوید که شبکه ای را شناسایی کرده اند که اقدام به قیمت سازی می کرده!

به گزارش پرشین سازه ، یاسر دستمالچیان ضمن اعلام این خبر خاطرنشان ساخت که با شناسایی این شبکه، جلوی جهش قیمت ها گرفته شد و بازار مسکن ثباتی نسبی پیدا کرد.

ایشان در ادامه به تشریح عملیات شناسایی این شبکه قیمت سازی مسکن پرداخت و اعلام کرد که گام اول شناسایی با گشت زنی در شهر جدید پردیس آغاز شد و بعد از آن، گشت های بازرسی به تهران نیز رسید.
وی خاطرنشان ساخت که اقدامات مزبور، پیرو مصوبه شورای عالی مسکن برای گشت مشترک در بازار انجام شده است. بیش از ۱۸۰ هزار بنگاه معاملاتی در کشور وجود دارد که از این میان، ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد به شکل غیرمجاز فعالیت می کردند اما از تیرماه سال گذشته که گشت های مزبور راه اندازی شد، بیش از ۱۱۰ هزار بازرسی صورت گرفت و ۳۰۰ میلیارد تومان جریمه نیز دریافت گردید.

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات اعلام کرد که برخوردهای قانونی با این بنگاه ها صورت گرفته است. از سوی دیگر، صدور مجوز فعالیت دفتر مشاوره املاک نزدیک به به یک سال طول می کشد که خوشبختانه در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی این روند به ۱۰ روز کاهش یافت. حتی بعضاً دیده شده که پروانه کسب در عرض ۱ روز صادر می شد.
این مقام مسئول تاکید کرد که در حال حاضر نزدیک به ۱۳ هزار بنگاه املاک غیرمجاز در کشور فعالیت می کنند. این کارگروه برای بهبود فعالیت این صنف، اقدامات مختلفی انجام داد که از آن جمله می توان به ارتقاء سطح سواد مشاوران املاک به دیپلم اشاره کرد.
وی در ادامه اعلام کرد که برخی از متخلفان و اعضای شبکه قیمت سازی مسکن در حال حاضر با تودیع وثیقه آزاد هستند. اقدامات هماهنگ کننده زیادی در بخش های مختلف انجام شده تا دیگر شاهد افزایش و جهش قیمت مسکن نباشیم.

یکی دیگر از اقدامات دولت، راه اندازی سامانه خودنویس و جایگزین کردن آن با سامانه املاک و مستغلات بود. به نحوی که در حال حاضر، بنگاه های معاملات املاک دیگر قادر به ثبت قرارداد در سامانه املاک و مستغلات نیستند. استفاده از سامانه خودنویس باعث می شود که قوانین بالادستی از جمله سقف افزایش اجاره توسط مشاوران و مالکان رعایت شود.
یاسر دستمالچیان در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع خرید و فروش امتیاز طرح های حمایتی اشاره کرد و گفت:

این خرید و فروش غیرقانونی است و تمام اقداماتی که در راستای کنترل بازار انجام می شد، توسط آیت الله رئیسی در شورای عالی مسکن مورد پیگیری قرار می گرفت.

سوال اینجاست که امتیاز مزبور در کدام یک از شهرهای کشور مورد خرید و فروش قرار می گرفت؟ بر اساس گفته های دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار، این معاملات غیرقانونی بیشتر در شهرهایی مثل پردیس، پرند و اسلامشهر انجام می شد و متاسفانه، کاملا فراگیر شده بود. البته نباید از منطقه ۲۲ تهران هم غافل شد که در آن، برخی از تعاونی ها اقدام ارائه امتیازهایی کرده اند که اساساً قابلیت فروش ندارند.

دستمالچیان تاکید کرد که طرح های حمایتی تا زمانی که به پیشرفت ۴۰ درصدی نرسند، قابلیت خرید و فروش ندارند اما می بینیم که در بسیاری از مناطق، معامله بر سر خاک انجام می شود و فقط امتیاز مزبور، دست به دست می گردد.
ایشان در ادامه به توان مالی پایین برخی از متقاضیان اشاره کرد که در پرداخت اقساط وام مسکن خود مانده اند و به همین دلیل، دست به سوداگری زده و امتیاز خود را فروخته اند. دلالان موجود در بازار هم امتیاز واحدهای آن را با قیمت مثلا ۱ میلیارد تومان خریداری کرده اند، این در حالیست که قیمت امتیاز مزبور ۱.۵ میلیارد بوده است. از سوی دیگر، فرم ج متقاضیان نیز دیگر قرمز شده و قادر به استفاده از طرح های حمایتی مسکن نیستند.
دستمالچیان می گوید که در روند بازرسی ها، برخی افراد را شناسایی کرده اند که تعداد واحدهای حمایتی آن ها، دو رقمی بوده است. این در حالیست که خرید و فروش امتیاز مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، فقط از طریق شرکت های عمران و به شکلی قانونی انجام می شود.
از سوی دیگر، مدیر سامانه خودنویس نیز به تشریح برخی از اثرات این سامانه در کنترل بازار مسکن پرداخت و تاکید کرد که چنین سامانه ای، پدیده جدیدی نیست و فقط وزارت راه و شهرسازی، سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات را از وزارت صمت گرفته تا بتواند امکان ثبت قرارداد توسط خود مردم را فراهم نماید.
مهدی ساسانی تصریح کرد که مشاوران املاک نیز از خرداد ماه سال گذشته امکان دسترسی به این سامانه را دارند و می توانند برای ثبت قراردادهای خود از آن بهره ببرند. تا به امروز نیز ۵۹۴ هزار و ۷۷۱ قرارداد توسط افراد مختلف در این سامانه ثبت شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است