سوخت مایع به کارخانه های تولید سیمان رسید!

سوخت مایع به کارخانه های تولید سیمان رسید!

همین چند روز پیش بود که اخباری مبنی بر تعطیلی بخش زیادی از واحدهای تولیدی سیمان و دیگر مصالح ساختمانی به گوش رسید. به علت کمبود سوخت و قطع گاز، خیلی از این کارخانه ها ناچار به تعطیلی شدند. حالا در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که سوخت مورد نیاز صنایع بزرگ از جمله کارخانه های سیمان، از طریق سوخت جایگزین و با قیمت مصوب یارانه ای تامین می شود. تغییر سوخت مصرفی از گاز به سوخت مایع، هیچگونه بهانه ای برای این صنایع باقی نمی گذارد که قیمت محصولات خود را افزایش بدهند.

به گزارش پرشین سازه ، این روزهای زمستانی با افزایش مصرف گاز در کشور همراه شده است. در میان کشورهای دنیا، ایران رکوددار این شاخص می باشد. طبیعی است که مصرف انرژی کشور در فصل سرد سال، بیشتر شود و تنها در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده بیش از ۶۵۰ میلیون متر مکعب گاز در یک روز می سوزد.

این در حالیست که میزان تزریق گاز شیرین به خطوط سراسری گاز که باید سوخت مورد نیاز بخش های مختلف خانگی، صنایع عمده، صادرات و تجارت را تامین کند، روزانه ۸۴۰ میلیون متر مکعب است.

به دلیل افزایش مصرف گاز در زمستان و کمبود منبع مورد نیاز، سوخت کارخانه های سیمان از گاز به سوخت مایع تغییر پیدا کرده است.

در نتیجه، زمستان فصلی خواهد شد که این کارخانه ها به جای سوخت های اصلی خود از سوخت جایگزین که شامل نفتگاز و نفت کوره است، استفاده می کنند. به این ترتیب علاوه بر تامین برق مورد نیاز کشور، صنایع بزرگی مثل تولید سیمان از حرکت بازنماند.از سوی دیگر باعث می شود که از تابستان، ذخیره سازی سوخت مایع در نیروگاه ها و صنایع شروع شود تا در فصل زمستان، به مشکل سوخت برخورد نکنند.

نکته ی خیلی مهمی که در این میان وجود دارد این است که بر اساس تصویب هیئت وزیران، سوخت مایع و جایگزین با همان قیمت سوخت گاز طبیعی به مشتریان و مصرف کنندگان تحویل داده می شود. بر اساس تصویب نامه هیات وزیران در خصوص آیین نامه ی اجرایی تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، در جلسه ای که به تاریخ ۲۰ شهریور برگزار شد، نرخ سوخت نیروگاهی اعم از نیروگاه های بزرگ و کوچک در سال ۱۴۰۱ که تمامی برق خود را به شبکه ی سراسری برق کشور تحویل می دهند، به ازای هر لیتر فرآورده های نفتی و هر متر مکعب گاز طبیعی، مبلغ ۲۵۰ ریال خواهد بود.

با توجه به این مصوبه، قیمت سوخت مایع برای صنایع بزرگی مثل کارخانه های سیمان با قیمت گاز طبیعی فرقی ندارد و به هرحال با نرخ مصوب یارانه ای تعیین می شود.

اما متاسفانه، کارخانه های بزرگ مثل سیمان با فرا رسیدن فصل سرما نیز بهانه جویی های مختلف خود را برای افزایش قیمت محصولشان، شروع می کنند. درست مانند تابستان که به محض قطع برق، سیمان را گران می کنند، در فصل زمستان نیز به بهانه ی افزایش قیمت تمام شده ی تولید محصول و به دلیل تغییر سوخت از گاز طبیعی به سوخت مایع، شاهد گران کردن سیمان هستیم.

اما با توجه به این که قیمت سوخت مایع با گاز طبیعی یکسان سازی شده است، دیگر نباید بهانه ای برای کارخانه های تولید کننده ی سیمان باقی بماند که بخواهند قیمت محصول خود را افزایش دهند. تا همین چند روز گذشته، خیلی از صنایع بزرگ ساختمانی مثل سیمان، از قطعی گاز خبر داده بودند و همین مسئله می توانست به بهانه ای عالی برای گرانی سیمان تبدیل شود. اما حالا که سوخت مایع؛ جایگزین گاز طبیعی شده است، هیچ کمبودی از لحاظ تولید سیمان باقی نمی ماند.

گران شدن مصالح ساختمانی مهمی مثل سیمان در نهایت می تواند منجر به گرانی تولید مسکن و قیمت آن منجر شود. به همین دلیل است که باید خیلی فوری به آن رسیدگی شود و امکان افزایش قیمت وجود نداشته باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است