گاز ۵۰ کارخانه تولید سیمان محدود شد

گاز 50 کارخانه تولید سیمان محدود شده است!

کارخانه های سیمان کشور هر فصلی که سر می رسد با مشکلات متعددی رو به رو هستند. پیش از این، با آغاز فصل تابستان برق کارخانه های تولید سیمان قطع می شد و همین مسئله قیمت این نهاده ی ساختمانی را افزایش می داد. در حال حاضر، با فرا رسیدن زمستان، موضوع گاز مطرح است. در این میان دبیر انجمن سیمان اطلاع داد که سوخت کارخانه های سیمان بین ۲۰ الی ۲۳ درصد کاهش پیدا کرده است. وی افزود: گاز بیش از ۵۰ کارخانه ی تولید سیمان به صورت تقریبی قطع شده است. از طرف دیگر، برق بعضی از واحدهای تولیدی نیز به شدت محدود شده است.

به گزارش پرشین سازه ، موضوع سوخت کارخانه های تولید کننده ی سیمان مدت هاست که دچار مشکل شده است. از سوی دیگر تامین مازوت نیز به سادگی صورت نمی گیرد.

علی اکبر الوندیان، دبیر انجمن سیمان کشور ضمن اعلام محدودیت ها و دشواری هایی که در تامین سوخت دوم یعنی مازوت وجود دارد، چنین گفت: تامین سوخت مازوت خیلی ساده انجام نمی شود و باید فرآیندهای پیچیده ای برای آن صورت بگیرد.

وی اشاره کرد که تمام کارخانه داران سیمان بعد از این که سوخت مازوت را خریداری کردند و پول را به صورت نقد، پرداخت نمودند، تمام اعضای هیئت مدیره ی کارخانه باید تعهد محضری بدهند که هرگونه افزایش قیمت آتی برای مازوت را قبول کنند و بپذیرند که این قیمت نهایی و مقطوع نیست. در این شرایط، تولید کنندگان مالک مازوت خریداری شده نیستند. این در حالیست که پول آن ها را هم پرداخت کرده اند.

دبیر انجمن سیمان خاطرنشان ساخت که حتی مازوت باقی مانده در انبارهای کارخانه جات سیمان نیز مشمول افزایش قیمت می شوند و دریافت تعهد محضری از کارخانه داران، امکان هرگونه اعتراض و شکایت را ناممکن می سازد.

علی اکبر الوندیان در ادامه چنین گفت: شرکت نفت برای تمام کارخانه هایی که در انبارشان، مازوت دارند اما اجازه ی مصرفش را ندارند، این حق را برای خودش قائل شده است که مابه التفاوت قیمت را از این کارخانه ها دریافت کند.

وی در ادامه اشاره کرد که بیشتر کارخانه های تولید سیمان در نزدیکی شهرهای بزرگ ساخته شده اند و مجوز استفاده از سوخت جایگزین را ندارند. الوندیان افزود: کارخانه هایی مثل کارخانه ی تولید سیمان تهران و آبیک، اجازه ی استفاده از سوخت مازوت را ندارند. با این وجود اگر از گذشته، سوخت مازوت در مخازن آن ها وجود داشته باشد، شرکت نفت برای سوخت آن ها نیز درخواست افزایش قیمت کرده است. این کار ناپسندی است و هزینه های خیلی زیادی را به کارخانه های تولیدکننده ی سیمان تحمیل می کند.

دبیر انجمن سیمان و فعال اقتصادی، آقای علی اکبر الوندیان در ادامه چنین گفت: نزدیک ترین پالایشگاه هایی که در نزدیکی کارخانه های تولید سیمان هستند، تامین کننده ی سوخت نمی باشند و کارخانه ها ناچارند برای تامین سوخت مورد نیاز خود به شهرها و استان های دیگر بروند. مثلا کارخانه سبزوار ناچار است که سوخت مازوت خود را از شهر ری تهران بگیرد. فاصله ای که میان این دو شهر وجود دارد، خیلی زیاد است و همین موضوع، هزینه ی سوخت را برای کارخانه های تولیدی بیشتر می کند.

این فعال اقتصادی در ادامه اشاره کرد که اصلی ترین اولویت اداره گاز، طبیعتاً تامین گاز شهری برای شهروندان است. الوندیان گفت: برق واحدهای تولیدی سیمان حدود ۵۵ درصد شده است. کاهش سوخت گاز و برق هم طبیعتا روی میزان تولید سیمان اثر مستقیم می گذارد و این کارخانه ها نمی توانند با صد در صد توان خود اقدام به تولید سیمان نمایند. از سوی دیگر اگر ذخیره از گذشته نداشته باشند، خیلی زود دچار بحران می شوند. همان طور که اعلام کردم، خیلی از تولید کنندگان سیمان در اولویت تامین مازوت نیستند.

وی در ادامه به موضوع کاهش تولید سیمان و ارتباطش با صادرات این نهاده ی ساختمانی نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: وقتی در جنوب، قیمت سیمان بالا می رود، باید عرضه را بیشتر کنیم چرا که در استان های جنوبی کشور، مصرف سیمان در زمستان افزایش پیدا می کند. اینگونه طبیعتا روی صادرات اثر می گذارد و اولویت با بخش داخلی است.

الوندیان در نهایت اعلام کرد که قیمت هر تن سیمان بین ۴۵۰ هزار تومان الی ۱ میلیون تومان می باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است