سهم مسکن از سبد خانوار تهرانی به ۷۰ درصد رسید

سهم مسکن از سبد خانوار تهرانی به 70 درصد رسید

مدت هاست که از سوی کارشناسان اقتصادی هشدار داده می شود فکری به حال وضعیت مسکن صورت بگیرد. حالا در جدیدترین خبرها، چنین به گوش می رسد که مسکن، ۷۰ درصد سبد هزینه های خانواده های تهرانی را به خود اختصاص داده است. عددی که بسیار خطرناک است و می تواند نشان دهنده ی معضلات و مشکلات بسیاری در این حوزه باشد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران ضمن اشاره به این عدد، از راهکارهایی که در مورد شکست تورم قیمت مسکن وجود دارد، سخن گفت.

به گزارش پرشین سازه ، در سال گذشته شاهد بودیم که قیمت مسکن تهران به متری ۵۵ میلیون تومان رسید. عددی که حتی بدبین ترین کارشناسان بازار نیز به آن فکر نمی کردند. حالا سهم هزینه های مسکن از سبد خانوار به ۷۰ درصد رسیده است. این نشان می دهد که سهم مسکن دچار تورم ۳۰ درصدی شده است.

خلیل محبت خواه، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران افزود:

برای این که طرح نهضت ملی مسکن پیش برود، باید انبوه سازان مشارکت جدی در ساخت داشته باشند. همچنین بانک ها نیز حمایت مالی خود را دریغ نکنند و تسهیلات بانکی را افزایش بدهند. به این ترتیب شاهد کاهش تورم در حوزه ی مسکن خواهیم بود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که اگر آورده ی متقاضیان واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به موقع واریز شود، می توان این مسیر را با قدرت بیشتری ادامه داد.

از سوی دیگر، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در ابتدای زمستان سال ۱۴۰۱، از طولانی شدن زمان انتظار برای خانه دار شدن در ایران صحبت کرده بود.

ابوالفضل نوری اعلام کرده بود که این شاخص، از ۱۵ سال به ۳۴ سال رسیده است. این در حالیست که بیشتر کشورهای دنیا، در مدت زمان زیر ۱۰ سال، مردم خود را صاحب خانه می کنند. این شاخص با ذخیره کردن یک سوم درآمد خانوار تعیین می شود. به این معنی که اگر یک سوم درآمد ماهیانه ی خانوار ذخیره شود، بعد از چند سال منجر به خرید خانه خواهد شد؟!

عددی که حالا در ایران به ۳۴ سال رسیده است.

این مقام مسئول در ادامه به معضلاتی که بافت فرسوده به همراه می آورد اشاره کرده بود. نوری می گوید که حدود ۴۰ درصد جمعیت روستا و شهرهای ما در بافت فرسوده ساکن هستند. همچنین ۵۰ درصد تهرانی ها مستاجر می باشند.

وی اعلام کرد:

در تهران، سهم زمین از قیمت خانه حدودا ۷۰ درصد شده است. این در حالیست که در دیگر کشور ها، این سهم حدودا ۳۰ درصد می باشد.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن در ادامه ی سخنان خود به آمارهایی که در خصوص نیاز به مسکن وجود دارد اشاره کرد. بر اساس داده هایی که در این خصوص وجود دارد، از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۹، نیاز به مسکن حدودا ۱۲ میلیون واحد مسکونی خواهد بود. این عدد با توجه به تعداد مجردهای کشور تعیین شده است. در حال حاضر ۲۴ میلیون دختر و پسر مجرد وجود دارد که در آینده ازدواج کرده و نیازمند مسکن خواهند شد.

از سوی دیگر، تعداد خانه هایی که نیاز به تخریب و نوسازی دارند نیز به ۸ میلیون واحد مسکونی رسیده است. همچنین لازم به ذکر است که کمبود ۱.۴ میلیونی واحد مسکونی در برابر جمعیت و تعداد خانواده ها وجود دارد که به زودی، مشکلات مربوط به آن نیز قد علم خواهند کرد.

برای این که وضعیت مسکن در کشور بهبود پیدا کند، باید شش شاخص بزرگ تغییر پیدا کند. اولین شاخص این است که مدت زمان انتظار برای خانه دار شدن کاهش پیدا کند. همچنین سهم مسکن از سبد معیشت خانوار کم شود. در کنار این دو مورد، باید تعداد خانوارهای مستاجر نیز کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر، بافت های فرسوده نیز باید بازسازی و نوسازی شوند. عمر مفید ساختمان ها افزایش پیدا کرده و معماری مسکن نیز با هویت ایرانی-اسلامی، تطابق پیدا کند.

این شش شاخص تعیین می کند که وضعیت مسکن تا چه حد مطلوب است.

ابولفضل نوروزی در ادامه به برنامه های دولت برای سال جاری اشاره کرد. وی عمده فعالیت های دولت را مربوط به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت؛ روستاها، دیگر شهرها و سواحل مکران دانست. باید تسهیلات مسکن مناسبی در اختیار این حوزه قرار بگیرد.

وی خاطرنشان ساخت که عدم رسیدگی به نیاز روستاییان می تواند منجر به مهاجرت آن ها به شهرها شود. در نتیجه باید با استفاده از خدمات زیربنایی و روبنایی، رونق اقتصادی در روستاها و ایجاد اشتغال، مهاجرت معکوس را رقم زد و به این ترتیب وضعیت اقتصاد روستاها را بهبود بخشید.

این مقام مسئول در انتها تاکید کرد که برای مهاجرت معکوس، لازم است که خانه های مولد زیستی معیشتی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ساخته شود.

در صورتی که مشکل مسکن مردم به زودی حل نشود، ممکن است معضلات اجتماعی بزرگی پدید آید و زندگی افراد را به سختی و مشقت بندازد.

دیدگاه ها غیرفعال است