فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری در مسکن مشهد | اما چرا کسی نمی‌خرد؟

فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری در مسکن مشهد

رکود عجیب بازار مسکن مشهد؛ چرا با وجود قیمت پایین، خریدار نداریم؟


بازار مسکن شهر مشهد نیز به تأسی از کلانشهر تهران دچار رکود شده و کمتر معامله ای در ان رخ می دهد اما به نظر می رسد که وضعیت شهر مشهد با دیگر کلانشهرهای بزرگ ایران تفاوتی اساسی و جدی دارد. بر اساس گفته های یک فعال در حوزه اقتصاد مسکن، قیمت ها در بازار مسکن مشهد خیلی پایین تر از دیگر شهرهای بزرگ است.

به گزارش پرشین سازه ، علیرضا قرایی گفته است که برای سرمایه گذاران مسکن، هیچ کجا بهتر از مشهد نیست؛ چرا که قیمت مسکن در این شهر به صرفه و ارزان است. با این وجود، رکود فراگیر در این شهر رخ داده و هیچکس معاملات مسکن انجام نمی دهد.

اگر در شهرهایی مثل تهران، تبریز و اصفهان، رکود بازار مسکن رخ داده، به علت گرانی بیش از حد مسکن و تورم سرسام آور است اما در مشهد، چنین چیزی را کمتر شاهد بوده ایم. به همین دلیل، مشخص نیست که چرا رکود در این شهر نیز سایه افکنده است.

علیرضا قرایی می گوید که اگر بخواهیم پروانه ساختمانی صادر شده در طی سال های ۹۶ تا ۱۴۰۱ را در شهرهایی مثل شیراز، مشهد، کرج و اصفهان مقایسه کنیم، متوجه می شویم که تولید مسکن در کلانشهر مشهد خیلی بیشتر از دیگر نقاط بوده است.

مشکل اصلی بازار مسکن مشهد اینجاست که از لحاظ قیمت، خیلی از دیگر کلانشهرهای کشور جا مانده و قیمت مسکن آن ارزان تر از دیگر شهرهای بزرگ است.

نکته اینجاست که با توجه به این شرایط، پس باید رونق زیادی در بازار شهر مشهد وجود داشته باشد و شاهد تعدد معاملات مسکن باشیم اما متاسفانه، بسیاری از سرمایه گذاران ملکی، نمی دانند که این شهر چه فرصت خوبی برای سرمایه گذاری به دست می دهد.

دبیر انجمن شرکت های فنی مهندسی و مشاوره ای خراسان رضوی اعلام کرد که یکی دیگر از مشکلات مسکن مشهد این است که گرچه قیمت ها پایین است اما روند صدور پروانه ساختمانی در این شهر بسیار طولانی و سختگیرانه است. به همین دلیل، پیمانکاران و سازندگان باید مدت های مدیدی را در صف صدور مجوز ساختمانی باشند.

در چنین شرایطی که سرمایه سازندگان خوابیده است، طبیعتاً سودآوری آن ها نیست پایین می آید. به همین دلیل، ارائه مسکن با قیمت پایین توجیه اقتصادی ندارد. به همین دلیل است که سرمایه گذاری در موضوع تولید مسکن کاهش پیدا کرده و همین عامل احتمالا در آینده منجر به گرانی مسکن خواهد شد؛ چرا که تمایل به ساخت و ساز کمتر شده است و این موضوع علاوه بر رکود، طبیعتاً به کمبود مسکن و در نهایت گرانی آن منجر خواهد شد.

به همین دلیل است که گفته می شود خرید مسکن در شهر مشهد می تواند بازدهی خوبی داشته باشد. علیرضا قرایی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که در حال حاضر، تعداد پروژه های در حال ساخت، نسبت به گذشته کمتر شده است که باید این موضوع را جدی گرفت.

وی به مسئولان استانی و مدیران شهری هشدار داد که کمبود تولید را جدی گرفته و بدانند که احتمال جهش قیمت مسکن در شهر مشهد، بیشتر از دیگر کلانشهرهای ایران است. به خصوص با توجه به اینکه مسکن مشهد، هنوز هم جای رشد داد و به حد نهایی خود نرسیده است.

البته حتی با وجود قیمت پایین مسکن در مشهد نسبت به شهرهای بزرگ دیگر، هنوز هم بسیاری از شهروندان مشهدی قادر به خرید آن نیستند و عملآً مسکن از دسترس مردم مشهد خارج شده است. خانه اولی ها که مدت هاست از بازار خرید حذف شده اند و قادر به خرید نیستند. دیگر متقاضیان نیز مدت هاست قدرت خرید خود را از دست داده اند.

این فعال حوزه مسکن در انتهای سخنان خود تاکید کرد که دلیل اصلی این مشکلات، عدم وجود یک مدیریت واحد استانی و شهری است. در نهایت تمام این مسائل دست به دست هم داده تا سرمایه گذاران ملکی، رغبتی به صرف سرمایه های خود در حوزه ساختمان سازی نداشته باشند و به این ترتیب، صنعت ساختمان مشهد با مشکلات بزرگی رو به رو شود که به زودی، اثرات و تبعات خود را خواهند گذاشت.

در حال حاضر، قیمت برخی از مناطق اطراف مشهد به قدری ارزان است که کمتر خریداری اطمینان لازم را برای خرید زمین یا مسکن در این حوالی دارد اما اصلاً بعید نیست که بعد از جهش قیمت مسکن در مشهد، قیمت این مناطق نیز بالاتر برود.

نکته جالب توجه و البته غم انگیز ماجرا اینجاست که با وجود ارزانی قیمت مسکن در مشهد، هنوز هم خیلی از متقاضیان مصرف کننده قادر به خرید نیستند. بنابراین طبیعی است که توجهی به این افت و خیزهای قیمتی ندارند و حتی در صورتی که با اطمینان به آنها گفته شود که یک منطقه در ماه های آینده، بازدهی خوبی خواهد داشت، از عهده خرید برنمی آیند.

دیدگاه ها غیرفعال است