سال سخت در انتظار بازار مسکن

سال سخت در انتظار بازار مسکن

مدت هاست که تولید مسکن در کشور رونق خاصی ندارد و همین مسئله در نهایت منجر به گرانی بیش از حد خانه شده است. اما به نظر می آید که چشم انداز ساخت و ساز در سال جدید نیز چندان روشن نیست. بنا بر گفته ی دبیر کانون انبوه سازان مسکن، در سال جاری هم شاهد خروج سرمایه گذاران از این بازار خواهیم بود و همین موضوع باعث افزایش تورم در این حوزه می شود.

به گزارش پرشین سازه ، مدت هاست که صندوق ملی مسکن راه اندازی شده اما خبری از تخصیص اعتبار لازم به آن نیست. حالا به نظر می آید که قرار است بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت به طور مستقیم به این صندوق تخصیص داده شود. موضوعی که خیلی از فعالین بازار، هنوز آن را باور ندارند و به نظرشان غیرواقعی است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی می گویند که در سال جدید، باید شاهد افزایش نرخ تورم باشیم که طبیعتا همین موضوع روی قیمت مسکن نیز اثر می گذارد. ناگفته نماند که اثرگذاری تورم روی بخش مسکن بیشتر از دیگر بازارهاست. در نتیجه باید منتظر ایجاد تنش و التهاب در این بازار باشیم.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان در خصوص این موضوع چنین گفت:

دولت هیچ کاری برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در حوزه ی مسکن انجام نداده است. اوضاع به منوال سال های گذشته پیش می رود و در نتیجه، طبیعی است که امسال هم شاهد کاهش سرمایه گذاری در حوزه ی تولید مسکن باشیم.

فرشید پورحاجت اعلام کرد که وعده های دولت مبنی بر ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در طی ۱ سال، دیگر نمی تواند مردم را سرگرم کرده و مشکل این بازار را حل کند. مسکن یک شاخص اساسی است و تا زمانی که سیاست های کنونی تغییر نکند، نمی توان انتظار داشت که مشکلات رفع بشوند.

بازار مسکن آماج حمله ی مشکلات مختلف

این کارشناس و فعال بازار مسکن در ادامه یکی از اصلی ترین مشکلات حوزه ی ملک را حضور دلالان و مافیای مسکن دانست. قشری که از سال ۸۹، سر و کله شان در این بازار پیدا شده و حالا بحران ساز شده اند.

پورحاجت از دولت درخواست کرد که توجه بیشتری به حضور بخش خصوصی در مسکن سازی داشته باشد. تا وقتی که وضعیت این بخش بهبود پیدا نکند، نمی توان انتظار داشت که وضعیت بازار ملک بهبود پیدا کند.

وی خاطرنشان ساخت که بیشتر سرمایه گذاران بخش خصوصی مسکن در حال خروج از این بازار هستند. چرا که دیگر شرکت های کوچک و بزرگ ساخت و ساز شهری، قادر به تولید مسکن نیستند. تورم سرسام آور، گریبان این شرکت ها را گرفته و حاشیه سودشان را بسیار پایین آورده است. در نتیجه، طبیعی است که به دیگر بازارهای موازی کوچ کنند.

پورحاجت گفت:

حالا که تورم افزایش پیدا کرده، خیلی از فعالین ساخت مسکن از بازار خارج شده اند. این روند در سال جدید هم ادامه خواهد داشت چرا که تورم کمتر نشده! تازه باید در انتظار افزایش بحران در حوزه ی تامین مصالح ساختمانی و زمین هم باشیم.

افزایش رشد نرخ خدمات مهندسی

بسیاری از نهاده های ساختمانی دچار افزایش قیمت شده اند. اما یکی از حوزه هایی که به شدت تحت تاثیر تورم بوده و رشد زیادی داشته است، خدمات مهندسی است که حدود ۱۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

پورحاجت می گوید که این معضل جدید برای اقتصاد مسکن ویرانگر است و سرمایه گذاری را کمتر هم خواهد کرد.

وی در ادامه از عملکرد دولت در خصوص مسکن نیز انتقاداتی ارائه کرد و گفت که با هیاهو و وعده، نمی توان اقدام موثری در بازار مسکن انجام داد. تکالیف دستوری نمی توانند راهگشا باشند و باید در انتظار افزایش قیمت مسکن باشیم. چرا که تولید مسکن کاهش پیدا کرده و از آن جایی که شاخص مسکن نقش مهمی در اقتصاد کشور بازی می کند، وضع بحرانی تر هم می شود.

دبیر انجمن انبوه سازان اعلام کرد که قیمت مصالح ساختمانی موجود در بازار هنوز با دلار ۲۸ هزار تومانی عرضه می شود و هنوز اثر دلار ۵۰ هزار تومانی را ندیده ایم. بنابراین اصلا بعید نیست که در اردیبهشت و خرداد سال جاری، دوباره شاهد افزایش قیمت این نهاده های ساختمانی باشیم.

امسال بازار مسکن چگونه خواهد بود؟

پیش بینی این فعال بازار مسکن برای وضعیت مسکن در سال ۱۴۰۲، چندان خوشبینانه نیست. وی می گوید:

برنامه ی خاصی برای سال جدید وجود ندارد و همین موضوع، زنگ خطر را به صدا در می آورد. بنابراین باید در انتظار وضعیت جدی تری در بازار مسکن باشیم.

وی همچنین در خصوص خبرهایی که این روزها در مورد تهاتر مسکن با نفت به گوش می رسد، توضیحاتی ارائه کرد و گفت:

در سال ۹۷ هم دولت اعلام کرد که یک شرکت خارجی تصمیم دارد که تعداد مشخصی مسکن را در کشور بسازد. اما اگر تمام استان ها را بررسی کنیم، متوجه می شویم که خبری از اجرایی شدن تعهدات این شرکت نیست.

این کارشناس مسکن در ادامه تاکید کرد که تهاتر نفت با مسکن همان هیاهو و هیجان کاذبی است که مدت هاست در بازار مسکن وجود دارد و تنها هدفش این است که تورم را در این حوزه کاهش دهد. هدفی که هرگز محقق نشده و هیچ اثری هم در ساخت و ساز مسکن نداشته است.

وی در نهایت به تمام سرمایه گذارانی که بازار مسکن را ترک کرده اند، حق داد و اعلام کرد که تولید مسکن دیگر صرفه ی اقتصادی ندارد.

به طور کلی ساخت مسکن، پروسه ای زمان بر و سخت است. بنابراین طبیعی است حالا که سود سرمایه گذاران کمتر شده، رغبتی به حضور در این حوزه را نداشته باشند. بسیاری از این سرمایه گذاران حتی تمایلی به حضور در پروژه ها و برنامه های دولتی هم ندارند.

فرشید پورحاجت در نهایت تاکید کرد که خبرهای مربوط به تهاتر نفت با مسکن انحرافی است و تنها تفسیری که از انتشار چنین خبرهایی می توان داشت، انحراف افکار عمومی از واقعیت های بازار مسکن است.

حالا که وضعیت مسکن بیش از هر زمان دیگری بحرانی شده، تردیدها و نگرانی های موجود در خصوص سال جدید بیشتر هم شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است