ساخت مسکن در فارس با تامین ۴ هزار و ۷۸۳ هکتار زمین

ساخت مسکن در فارس با تامین 4 هزار و 783 هکتار زمین

ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی، سرعت بیشتری پیدا کرده و وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرد که کار بزرگی در حوزه ی مسکن سازی در حال انجام است.

به گزارش پرشین سازه ، مهرداد بذرپاش به همراه رئیس جمهور به استان فارس سفر کرد و در جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی این شهر، اذعان کرد که کار بزرگی توسط دولت سیزدهم در راستای ساخت مسکن صورت می گیرد.

این مقام مسئول، خاطرنشان کرد که اولین گامی که برای ساخت مسکن برداشته شد، تامین زمین بود که در کل دوره های مدیریتی، بی سابقه بود. بذرپاش اعلام کرد که در مسکن مهر، کلا ۸ هزار هکتار زمین تامین شد. اما در طرح نهضت ملی مسکن، ۵۰ هزار هکتار زمین در کل کشور تامین شده که طبیعتاً حجم ساخت و ساز را هم می توان از این طریق بالا برد.

بذرپاش اعلام کرد:

در حال حاضر برای استان فارس، بیش از ۲ هزار و ۵۴۸ هکتار زمین تامین قطعی شده اما حدود ۵ هزار و ۱۰۰ هکتار دیگر هم در دست بررسی است و به زودی تامین قطعی خواهد شد. به این ترتیب کل زمین هایی که برای استان فارس تامین می شود، فقط کمی کمتر از کل زمین هایی است که در طرح مسکن مهر تامین شد. این عدد بی سابقه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که واگذاری زمین روستایی هم در مدیریت جدید بنیاد مسکن، مورد بررسی است. این موضوع تا پیش از این، آرزو بود اما حالا می بینیم که بحث واگذاری زمین در یکی از روستاهای اطراف شیراز صورت گرفته است.

این نشان می دهد که در طرح نهضت ملی مسکن، هدف دولت و مسئولین بسیار بزرگ تر از طرح های پیشین است.

مهرداد بذرپاش، اذعان داشت که در سال جاری حدود ۵۰۰ هزار قطعه زمین برای واگذاری، انتخاب شده و تصمیم بر این است که تا سال آینده، این تعداد زمین به متقاضیان واگذار شود که عدد بسیار خوبی و قابل تاملی است.

وی خاطرنشان ساخت که برای تحویل این زمین ها به متقاضیان، باید در ابتدا این زمین ها آماده شوند که طبیعتا هزینه ی بالایی برای آن صرف خواهد شد.

در این میان، آن چیزی که موجب تعجب و غافلگیری شده، افزایش ساخت و سازهایی است که توسط خود مالکان صورت می گیرد. البته در طرح نهضت ملی مسکن، یکی از اولویت های مسئولین، بحث خودمالکی بود.

دولت برای تشویق مالکان به ساخت و ساز، مشوق های زیادی را در نظر گرفته بود. مشکل این جاست که نظام بانکی کشور همراهی لازم برای ساختمان سازی خودمالکی را ندارد.

با این وجود، وزیر راه و شهرسازی می گوید که ساخت و ساز خودمالکی در شهرها و روستاها افزایش چشمگیری داشته است.

یکی دیگر از اولویت های دولت برای ساخت مسکن، تشویق به ساخت خانه های ویلایی و تک طبقه بود.

البته انتقاداتی هم نسبت به طرح مزبور صورت گرفت اما جواب بذرپاش این است که سیاست ویلایی سازی را دنبال می کنند و هرکجا که زمین وجود داشته باشد، ساخت مسکن ویلایی انجام خواهد گرفت. البته انجام این کار با رعایت یک سری ملاحضات صورت خواهد گرفت.

خدمات فنی و مهندسی ما به خارج از کشور صادر می شود؟!

در طی سفر رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به استان فارس، از توانایی های مهندسان ایرانی هم صحبت های زیادی صورت گرفت.

بذرپاش به افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که توان مهندسان راهسازی ایرانی به جایی رسیده که از کشورهای منطقه هم درخواست می کنند که از ظرفیت و توان مهندسان و شرکت های ما برای پروژه های راهسازی خود استفاده کنند.

وی تاکید کرد که درخواست کشورهای خارجی برای حضور مهندسان ایرانی، نشان می دهد که اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته و باید با قدرت بیشتری، از این پتانسیل ها استفاده کرد.

بعد از سخنرانی وزیر راه و شهرسازی، مدیرکل راه و شهرسازی فارس نیز تاکید کرد که تعداد زمین هایی که تامین شده اند به ۴ هزار و ۷۸۳ هکتار می رسد.

هدف اصلی سفر رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به استان فارس، افتتاح پروژه های مختلف در حوزه جاده ای و نهضت ملی مسکن بود.

به نظر می آید که برخی از پروژه های نهضت ملی مسکن آماده شده اند و به زودی به دست متقاضیان خود می رسند. البته سرعت ساخت و ساز، مطلوب دولت نیست چرا که تا به امروز باید ۲ میلیون واحد مسکونی ساخته و تکمیل می شد. اما حالا وزیر راه و شهرسازی می گوید که کل واحدهایی که آغاز به ساخت کرده اند و در مراحل مختلف ساخت هستند، ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد است.

دیدگاه ها غیرفعال است