تامین زمین، مشکل اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کرمانشاه

تامین زمین، مشکل اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کرمانشاه

هر یک از استان های کشور، تلاش می کنند که سرعت خود در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن را بالا ببرند. حالا مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه می گوید که گام اول برای اجرای طرح مزبور، تامین زمین است که تاخیر به وجود آمده، به دلیل مشکل تامین زمین بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، سهم استان کرمانشاه از ۴ میلیون واحد مسکونی، ۱۲۰ هزار واحد بوده است. رامین الماسی گفت که در بخشنامه ای که برای طرح مزبور ابلاغ شده، ظرفیت اسکان در هر هکتار از مرکز استان، ۵۰ نفر و در دیگر شهرها، ۲۵ نفر بوده است. با در نظر گرفتن سهم ۱۲۰ هزار واحدی استان کرمانشاه، باید حدود ۳۲۰۰ هکتار زمین برای ساخت واحدهای مربوطه تامین شود. این واحدها به شکل یک طبقه، دو طبقه و نهایتا ۳ طبقه ساخته می شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه اعلام کرد که از مهرماه سال ۱۴۰۰ که طرح نهضت ملی مسکن تصویب شد، مسئولین این اداره بر این باور بودند که با ۱۰ درصد زمین های تخمین زده شده هم می توان سهم استان را ادا کرد. اما برنامه شان مرتفع سازی بود. گرچه این موضوع ایراد چندانی ندارد اما کاملا برخلاف بخشنامه ابلاغی بود و تبعات اجتماعی خاص خودش را هم دارد.

رامین الماسی در ادامه چنین افزود:

از زمانی که استاندار جدید روی کار آمد، رویه ی اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان هم عوض شد. دیدگاه آقای صحرایی به این طرح، کاملا اجتماعی است. به همین دلیل به مسئولین اداره گفته که افزایش تامین زمین را در دستور کار خود قرار دهند. به نحوی که بتوان واحدهای نهضت ملی مسکن را به شکل ویلایی یا نهایتا سه طبقه ساخت.

این مقام مسئول همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که به دلیل رویکرد پیشین، استان کرمانشاه یک سال عقب مانده است. تلاش مسئولین راه و شهرسازی بر این است که در فرصت باقی مانده، عقب ماندگی های موجود جبران شود.

با پیگیری هایی که برای تامین زمین صورت گرفته، اراضی خوبی به دست آمده و مشکلی برای اجرای واحدهای ویلایی در هیچ کجای استان وجود ندارد.

در شهرستان های استان، واحدها به صورت یک طبقه الی دو طبقه ساخته می شوند. در شهر کرمانشاه نیز، ساختمان های نهضت ملی مسکن نهایتا سه طبقه ساخته می شوند.

از آن جایی که در چنین الگوی ساختی، مشاعات کمتر می شود و نیازی هم به نصب آسانسور نیست، در نهایت می توان هزینه ی ساخت را برای مردم کمتر کرد.

وی همچنین از تسهیلات مسکن که به طرح نهضت ملی اختصاص پیدا کرده صحبت کرد و تصریح داشت که مبلغ این وام؛ ۵۵۰ میلیون تومان شده است.

بر اساس طرح نهضت ملی مسکن، زمین کافی در شهرستان های استان کرمانشاه تامین شده و تسهیلات هم پرداخت می شود تا مردم خودشان دست به ساخت و ساز مسکن بزنند. اما در شهر بزرگی مثل کرمانشاه، علاوه بر این که زمین مورد نظر تامین شده و تسهیلات پرداخت می گردد، این امکان فراهم شده که واحدهای مزبور تا مراحل سفت کاری و نما پیش بروند و تکمیل آن بر عهده ی متقاضیان باشد تا بسته به سلیقه ی خود، کار نازک کاری را انجام دهند.

الماسی اذعان داشت که چنین اقداماتی منجر به افزایش میل و رغبت مردم به ساخت و ساز می شود. همچنین هزینه های ساخت و ساز را نیز کاهش می دهد.

بر اساس آمارهای مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، تا به امروز ۶۶ هزار و ۱۱۲ نفر متقاضی که برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند، تایید نهایی شده اند.

همچنین هفت هزار قطعه زمین به ثبت نام کنندگان طرح نهضت ملی مسکن واگذار شده است. رامین الماسی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال، تعداد این قطعه زمین ها به ۲۰ هزار قطعه برسد.

بر اساس گزارش هایی که این روزها از سوی مدیران کل راه و شهرسازی کشور اعلام می شود، مسابقه ای در راستای تامین زمین، واگذاری اراضی و اجرای پروژه های مسکونی راه افتاده و هر یک از آن ها تلاش می کنند که سرعت ساخت و ساز را در استان خود بالا ببرند. البته با وجود گفته های وزیر راه و شهرسازی که مدعی آغاز به کار ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور است، هنوز مشخص نیست که واحدهای مزبور کی تکمیل شده و به دست متقاضیان خود خواهند رسید.

دیدگاه ها غیرفعال است