بانک ها کمک کنند، سریع تر مسکن می سازیم!

بانک ها کمک کنند، سریع تر مسکن می سازیم!

بعد از دو سال کش و قوس فراوان، حالا به نظر می رسد که بانک ها تسلیم شده و تسهیلات مسکن مربوط به نهضت ملی را با سرعت بیشتری پرداخت می کنند. وزیر راه و شهرسازی نیز به این موضوع اشاره کرده و تاکید داشت که تقدیر رئیس جمهور از بانک مسکن نشان می دهد که سیستم بانکی می تواند در تغییر سرعت ساخت این طرح، موثر باشد.

به گزارش پرشین سازه ، چند وقتی هست که مسیر ساخت مسکن هموارتر شده است و مدل های ساخت و ساز جدیدی مطرح شده! حتی بانک ها نیز توجه بیشتری به طرح مزبور دارند. بنابراین می توان امیدوار بود که واحدهای نهضت ملی مسکن با سرعت بیشتری در آینده ساخته شوند.

رئیس جمهور در آخرین جلسه شورای عالی مسکن از بانک مسکن تقدیر و تشکر کرد. این مسئله نشان می دهد که طرح مزبور برای دولت سیزدهم بسیار مهم و حیاتی است. بنابراین نیازمند توجه سیستم بانکی می باشد. در غیر این صورت بعید است که قادر به اجرای این اَبَرپروژه باشد.

ابراهیم رئیسی خاطرنشان کرد که در نیمه دوم سال باید عملکرد بانک ها در ارائه تسهیلات حوزه مسکن و نهضت ملی، بررسی شود. تمام مدیرانی که عملکرد مثبتی داشته اند باید مورد تقدیر قرار بگیرند. و تمام مدیرانی که کم کاری داشته اند باید به اجرای تعهدات و وظایف قانونی خود موظف شوند.

در این میان، بانک مسکن بیش از دیگر بانک های کشور در اجرای طرح نهضت ملی مسکن و پرداخت تسهیلات مسکن، کوشا بوده است. این بانک به صورت هدفمند تلاش می کند تا به دولت برای تحقق وعده ی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی یاری برساند.

نهضت ملی مسکن سرعت می گیرد!

در صورتی که بانک ها همراهی بیشتری با طرح نهضت ملی مسکن داشته باشند و به موقع تسهیلات مسکن را پرداخت کنند، می توان امیدوار بود که در طی ۲ سالی که از دولت سیزدهم باقی مانده، شاهد افزایش سرعت ساخت و ساز باشیم.

در صورتی که بانک ها همکاری نداشته باشند، نمی توان امیدوار به تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن بود.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که جلسه ای با حضور تمام بانک ها و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد که در طی آن، به بررسی و تبیین برنامهن ها و سیاست های عملیاتی در حوزه ی مسکن پرداخته شد.

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد که با همکاری بانک ها در سال پیش رو، سرعت ساخت و ساز بیشتر شود و پیشرفت های جدی تری در تکمیل واحدهای مسکونی شاهد باشیم.

بررسی آمارهای مربوط به پرداخت تسهیلات مسکن توسط بانک مسکن، نشان می دهد که این بانک عملکرد خوبی در حوزه ی مسکن داشته است. تا پنجم مهرماه سال جاری، در ۳۱ استان کشور وام مسکن پرداخت شده که مبلغ کلی آن به ۱ میلیارد و هفت هزار میلیارد ریال می رسد. این مبلغ برای ساخت ۲۸۶ هزار و ۲۴۱ واحد مسکونی اختصاص پیدا کرده است. از محل منابع این بانک، حدود ۵۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب سازندگان واریز شده است.

عملکرد بانک مسکن در پرداخت این وام قابل قیاس با دیگر بانک های عامل نیست. در طی ۲ سال گذشته، حدود ۱۱۱ هزار میلیارد تومان با بانک های مختلف کشور برای ساخت مسکن قرارداد منعقد شده است. سهم بانک مسکن حدود ۸۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. به این معنی که بیش از ۷۴ درصد کل مبالغ وام پرداخت شده، از منابع بانک مسکن بوده است. بنابراین می توان گفت که عملکرد این بانک کاملا مثبت بوده است.

اما نمی توان در خصوص دیگر بانک های عامل چنین حرفی زد. بیشترشان توجهی به نهضت ملی مسکن ندارند و حاضر به پرداخت وام نیستند. چرا که برایشان سودآوری خاصی ندارد و ترجیح می دهند که پول های خود را در حوزه های دیگری سرمایه گذاری کنند. حتی برخی از این بانک ها به شکل جدی وارد حوزه ی سوداگری مسکن شده اند.

به طور کلی دیگر بانک هایی که در طرح نهضت ملی مسکن مشارکت داشته اند، شامل ۶ بانک دیگر می شود. بانک ملت سهم ۶.۲ درصدی، بانک تجارت ۲.۵ درصد، بانک سپه ۳.۸ درصد، بانک صادرات ۳.۲ درصد، بانک رفاه ۱.۶ درصد و در نهایت بانک ملی سهم ۱.۱ درصدی از کل مبالغ پرداخت شده به عنوان وام مسکن را داشته اند. مجموعا تمام بانک ها به اندازه ی ۲۴ درصد از مبالغ کلی پرداخت شده را پوشش داده اند که اصلا قابل قبول نیست و با تعهدات آن ها در راستای اجرای قانون جهش مسکن سنخیت ندارد.

دیدگاه ها غیرفعال است