ضرورت وام دهی بلندمدت برای کارگران

ضرورت وام دهی بلندمدت برای کارگران

اصلی ترین هدف ساخت مسکن دولتی، حمایت از اقشار کم توان مانند کارگران است. حالا دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران می گوید که برای حمایت از کارگران و ساخت مسکن برای آنان، باید وام بلند مدت و کم بهره به آن ها اعطا شود یا زمین رایگان از طریق تعاونی ها به کارگران واگذار شود.

به گزارش پرشین سازه ، در حال حاضر و بر اساس آمارهای موجود بیش از ۷۰ درصد درآمد خانواده های کارگری صرف هزینه های مسکن می شود.

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران ضمن تاکید بر همین مسئله، خاطرنشان ساخت که باید زمین ارزان در اختیار کارگران قرار بگیرد و بهترین مجاری واگذاری زمین رایگان یا ارزان به کارگران، از طریق تعاونی های مسکن است. در ضمن نباید از پرداخت وام های ارزان و کم بهره به کارگران هم غافل شد.

یکی از اصلی ترین معضلاتی که در خصوص این وام ها وجود دارد، بازپرداخت سنگین و بهره های بالاست. بیشتر کارگران نمی توانند با حقوق خود، این اقساط سنگین را پرداخت کنند. به همین دلیل اگر قرار است وامی به کارگران پرداخت شود باید متناسب با توان مالی آن ها باشد.

هادی ابوی در ادامه به تشریح ساز و کار تعاونی های مسکن پرداخت و تاکید داشت که نگاهی که امروز بر این تعاونی ها حاکم است، مبتنی بر سودآوری نیست. بلکه تلاش بر این است که مسکن با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول به متقاضیان واگذار شود.

دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران گفت:

اگر به دنبال رونق بخشی به اقتصاد و اشتغال کشور هستیم و می خواهیم ساخت مسکن ارزان محقق شود، باید از ظرفیت تعاونی های مسکن استفاده کرد. از این طریق است که اقدامات سوداگرایانه هم کمتر می شود.

در چند روز گذشته، صحبت های زیادی در مورد ساخت مسکن ۲۵ الی ۳۵ متری نیز صورت گرفت. برخی از متولیان ساخت این خانه ها اعلام می کردند که خانه های این چنینی می توانند گزینه های مناسبی برای کارگران باشند.

هادی ابوی در خصوص این موضوع نیز توضیحاتی ارائه کرد و تاکید داشت که به جز واگذاری زمین رایگان و اقساط بلند مدت و کم بهره، راه دیگری برای صاحبخانه کردن کارگران وجود ندارد. حتی خانه های ۲۵ متری نیز برای کارگران گران در می آید و توان پرداخت هزینه های آن را ندارند.

وی همچنین به روند واگذاری زمین و اجرای طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در حوزه ی کارگری باید بومی سازی انجام شود. به این معنی که شرکت های تعاونی مسکن کارگری را در صنف های مختلفی ایجاد کنیم.

یکی دیگر از مشکلاتی که بر سر راه کارگران و ساخت مسکن برای آنان وجود دارد، شیوه ی قرارداد آن هاست. بسیاری از کارگران هم مانند کارمندان، به شکل قراردادی کار می کنند و فیش کسر از حقوق برای پرداخت اقساط وام مسکن را ندارند. بنابراین اساسا امکان دریافت وام برای آن ها منتفی می شود.

هادی ابوی پیشنهاد کرد که برای کارگران و کارمندان، شرکت های تعاونی مسکن ویژه تشکیل شود. سپس زمین مورد نیاز برای ساخت و ساز تامین شود و شرایط ساخت مسکن نیز کاملا مشخص و واضح باشد.

در حال حاضر که قیمت مسکن سر به فلک کشیده و خرید آن از عهده ی قشر عظیمی از جامعه خارج شده است، راه اندازی جدی تعاونی های مسکن کارگری و کارمندی می تواند خبر خوشی محسوب شود. به ویژه با توجه به وعده هایی که از سوی دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران داده شده است. قرار است خانه هایی که توسط تعاونی ساخته می شوند، کاملا با کیفیت بوده و متناسب با بودجه ی کارگران و دستمزدی که می گیرند، باشد.

البته هنوز مشخص نیست که بودجه مورد نیاز برای ساخت مسکن کارگری توسط تعاونی های مسکن، قرار است از کدام منبع تامین شود. با توجه به گفته های خود مسئولین، روی بانک ها نمی توان حساب چندانی باز کرد. حتی در صورتی که وام مسکن توسط بانک پرداخت شود، ساز و کار بازپرداخت آن به قدری سنگین و پیچیده است که هیچ کارگری جرئت دریافت آن را ندارد. امیدواری به بهبود وضعیت وام مسکن و کاهش بهره ی آن نیز چندان منطقی نیست چرا که بانک ها اعلام کرده اند که پرداخت وام مسکن برایشان سودآوری ندارد.

به نظر می آید که در این میان، تنها چیزی که فراموش شده است، قانون جهش تولید مسکن و تعهد بانک ها نسبت به اجرای آن می باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است