روند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن (اردیبهشت ۱۴۰۲)

روند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن اردیبهشت 1402

دولت سیزدهم با وعده ی تولید مسکن روی کار آمد و حالا اعلام می شود که طرح نهضت ملی مسکن در حالی پیگیری می شود که حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی از آن، در مراحل مختلف ساخت هستند.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن اعلام کرده است که در نقاطی که زمین کافی برای ساخت وجود داشته باشد، ویلایی سازی صورت می گیرد.

به گزارش پرشین سازه ، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن اعلام کرد که وزارت راه و شهرسازی در ابتدا به دنبال افزایش عرضه ی مسکن و همچنین کنترل تفاضاهای سرمایه ای بوده است.

ابوالفضل نوروزی گفت:

قانون جهش تولید مسکن و نیاز کشور ایجاب می کرد که طرح نهضت ملی مسکن اجرا شود. وزارت راه و شهرسازی در گام اول، زمین های مورد نیاز را شناسایی کرد و بانک زمین را تشکیل داد. سپس ثبت نام و پایش متقاضیان در چند مرحله آغاز شد. در صورتی که تلاش شبانه روزی افراد نبود، این روند زمانبر در اسرع وقت انجام نمی شد.

این مقام مسئول اعلام کرد که حدود ۶ میلیون متقاضی مسکن در این طرح ثبت نام کردند که مراحل پایش آن ها به صورت آنلاین صورت گرفت. وزارت راه و شهرسازی در مرحله ی شناسایی زمین، تغییر کاربری آن ها و الحاق به محدوده نیز عملکرد خوبی داشت.

نوروزی گفت:

حدود ۲۴ هزار هکتار زمین، تغییر کاربری داده اند. تمام شناسایی ها صورت گرفته با توجه به فاکتورهایی مثل نبودن در حریم گسل، رودخانه، فرونشست و دیگر خطرات طبیعی انجام شد.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن در ادامه خاطرنشان ساخت که در برخی از شهرهای بزرگ، شناسایی زمین همچنان ادامه دارد. وی همچنین اعلام کرد که طراحی پروژه ها آغاز شده و حدود ۷۰۰ هزار واحد، تعریف عملیاتی شده اند. به عبارت دیگر، روند شناسایی زمین، ثبت نام متقاضی و عملیات اجرایی شروع شده است.

وی خاطرنشان کرد:

از این میان، حدود ۵۵۰ هزار واحد مسکونی توسط پیمانکاران و انبوه سازان واجد شرایط، در دست ساخت می باشد. ۱۴۰ هزار واحد هم قرارداد خودمالکی دارند و توسط مردم و با تخصیص زمین به آن ها، در دست انجام است.

این مقام مسئول تاکید کرد که روند خودمالکی در بسیاری از استان ها از جمله خراسان رضوی، آذربایجان غربی و شرقی و…مطلوب است.

وی همچنین به بخشی از طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد که قرار است با همکاری دیگر نهادها و وزارتخانه ها ساخته شود. مثلا قرارداد همکاری با نیروهای مسلح بسته شده که طی آن، ۱۱۵ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن ساخته شود. زمین های این واحدهای مسکونی، توسط نیروهای مسلح تامین شده و روند عملیاتی آن شروع شده است.

بافت فرسوده بیش از صد هزار واحد جدید خواهد داشت

یکی از پتانسیل های اصلی شهرهای بزرگ، نوسازی بافت فرسوده است. با مقاوم سازی آن ها می توان جمعیت زیادی را در آن جای داد و تا حدی، بحران مسکن را حل کرد.

ابوالفضل نوروزی در خصوص این بافت و ساختمان سازی هایی که قرار است در آن صورت بگیرد، چنین توضیح داد:

قرار است حدود ۱۰۹ هزار واحد مسکونی در این بافت ساخته شود.

این مقام مسئول تاکید کرد که باید این بافت فرسوده، مقاوم سازی و نوسازی شود چرا که حدود ۳۰ درصد جمعیت شهرها در این بافت زندگی می کنند. بنابراین، رسیدگی به آن، یکی از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است.

وی همچنین به موضوع مسکن روستایی نیز اشاره کرد و اعلام نمود که حدود ۲۲۰ هزار واحد مسکونی روستایی با حمایت دولت و تسهیلات بانکی، در حال ساخت است.

نوروزی همچنین از تلاش های بنیاد مسکن و خود مردم در این حوزه، تقدیر کرد.

تعداد واحدهای خودمالکی

یکی از چیزهایی که در قالب طرح نهضت ملی مسکن مطرح شد، قراردادهای خودمالکی است. به این معنی که دولت، زمین رایگان در اختیار مردم قرار داده تا خود مشغول ساخت و ساز شوند.

حال سوال این جاست که تعداد این واحدهای مسکونی چقدر است؟!

نوروزی در پاسخ به این سوال اعلام کرد که حدود ۸۰ هزار واحد خودمالکی در شهرهای مختلف کشور، در حال ساخت هستند. متقاضیان این واحدها در سامانه ی نهضت ملی ثبت نام کرده اند و سپس به بانک ها معرفی شدند. روند ساخت و ساز آن ها نیز به خوبی صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد که قراردادهای خودمالکی می توانند پتانسیل خوبی برای مسکن سازی در کشور باشند. این مقام مسئول از بانک های مختلف درخواست کرد که همکاری بیشتری در پرداخت تسهیلات خودمالکی داشته باشند.

یکی دیگر از موضوعات مهم مربوط به طرح نهضت ملی مسکن، الحاق طرح های دیگری مثل مسکن مهر به آن بود. یعنی واحدهایی که از طرح های قبلی باقی مانده بودند، در قالب نهضت ملی تحویل داده می شوند.

دولت سیزدهم موفق شد که حدود ۷۰ هزار واحد مسکونی طرح مهر را تکمیل کرده و به متقاضیان خود تحویل دهد. کل واحدهایی که از مسکن مهر باقی مانده ۲۴۰ هزار واحد مسکونی است. الباقی نیز در دست پیگیری هستند.

ابوالفضل نوروزی در انتهای سخنان خود اعلام کرد که در کل کشور، ساخت ۱ میلیون و ۴۰۰ واحد مسکونی در دست انجام است و عملیات اجرایی شان آغاز شده!

وی تاکید کرد که رویکرد وزارت راه و شهرسازی، متقاضی محور است. به این معنی که متقاضیان باید در تمام مراحل دخیل باشند. مثلا سامانه ای طراحی شده که متقاضیان پروژه های نهضت ملی مسکن می توانند روند ساخت واحد خود را رصد کنند و ببینند چند درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن اعلام کرد که اگر در نقطه ای از کشور، زمین کافی وجود داشته باشد، ساخت ویلا و خانه های یک طبقه در دستور کار قرار می گیرد. در حال حاضر نیز به ۱۳۶ هزار متقاضی، زمین تحویل داده شده تا واحدهای ویلایی بسازند.

دیدگاه ها غیرفعال است