رشد ۵۰ درصدی اجاره، خانه دار شدن را منتفی کرده!

رشد 50 درصدی اجاره، خانه دار شدن را منتفی کرده!

رکود تورمی در بازار مسکن؛ مستأجران در تنگنای اجاره بها


تا قبل از جهش قیمت مسکن در سال ۹۶، هیچکس فکر نمی کرد که وضعیت قیمت ها به جایی برسد که دیگر هیچ مستاجری به فکر خرید خانه نباشد و تنها دغدغه اش، تمدید قرارداد اجاره باشد اما حالا که تورم اجاره بهای مسکن از مرز ۵۰ درصد گذشته، کمتر مستاجری، هنوز هم امید خانه دار شدن را به دل راه می دهد.

به گزارش پرشین سازه ، نائب رئیس اتحادیه املاک نیز ضمن تایید این موضوع، خاطرنشان ساخت که در استان تهران، نرخ اجاره بها بیش از ۵۰ درصد رشد داشته و اقدامات دولت مبنی بر تعیین نرخ افزایش اجاره نیز بی فایده بوده است.

داوود بیگی نژاد می گوید که در تمام ابعاد بازار مسکن می توان رکود تورمی را مشاهده کرد. البته این رکود در بازارهای دیگر نیز مشاهده می شود اما هیچ کجا به اندازه بازار مسکن، شدت ندارد. طبیعی است که رکود بیش از هر بازار دیگری روی بازار ملک و مستغلات اثر داشته باشد؛ چرا که نقدینگی این بازار کم است و قابلیت تبدیل به نقدینگی این کالا نیز پایین می باشد. در نتیجه، ضمن ایجاد رکود در معاملات، تورم نیز لحظه به لحظه بالاتر می رود.

داوود بیگی نژاد اعتقاد دارد که برخلاف تصور رایج، گرانی مسکن تقصیر مشاوران املاک نیست. اگر امروز بسیاری از مستاجران، دیگر رویای خانه دار شدن را هم در سر نمی پرورانند، به خاطر مشکلات اقتصاد کلان، تحریم ها و تورم است. بنابراین لازم نیست که با اقدامات مختلف، دست مشاوران املاک را بست و اجازه نداد که فعالیت های خود را به درستی انجام بدهند.

نائب رئیس اتحادیه املاک ضمن اشاره به اقداماتی مثل راه اندازی سامانه خودنویس، خاطرنشان ساخت که با چنین کارهایی، تمرکز از صنف مشاوران املاک برداشته می شود و دیگر نمی توان بازاری مناسب برای جذب سرمایه مشتریان ایجاد کرد.

بیگی نژاد در بخش دیگری از صحبت های خود به قانون تعیین سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره نیز انتقاداتی وارد کرد و تاکید داشت که چنین قانونی به دلیل تضاد با واقعیت بازار، اساساً قابل اجرا نیست. هیچ یک از قوانین دستوری در شرایط فعلی، قابل اجرا در بازار مسکن نخواهند بود.

در حال حاضر، تورم عمومی بالاست و از آن جایی که بخش زیادی از مالکان، هزینه های معیشت خود را از راه دریافت اجاره می گذرانند، نمی توان توقعی داشت که اجاره ها تا سقف تورم بالا نرود.

علاوه بر این، الگوی مناسبی برای قیمت گذاری در بازار مسکن وجود ندارد و دولت به شکل سلیقه ای وارد عمل شده و بدون در نظر گرفتن واقعیت های بازار، قیمت گذاری می کند.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد که در سال جاری هم مانند سنوات گذشته، اقدام خاصی جهت خانه دار شدن مردم برداشته نشده و همین مسئله، سبب گردیده که حتی مستاجران نیز قوانینی مثل سقف افزایش اجاره را جدی نگیرند.

نرخ های کنونی بازار مسکن از توان مالی مستاجران خارج است. از سوی دیگر، خرید خانه نیز با توجه به قیمت های کنونی بازار منتفی می باشد. قدرت خرید مستاجران به شدت پایین آمده و حتی در حد اجاره بهای مسکن هم نیست. وقتی که مشتریان توان خرید نداشته باشند، طبیعی است که بازار در رکود فرو می رود.

بیگی نژاد در بخش دیگری از صحبت های خود به پیامدهای ناشی از این تورم و رکود اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که خیلی از مستاجران به دلیل عدم توان مالی لازم برای تمدید قراردادهای خود، ناچاراً به حواشی شهر و مناطق جنوبی کوچ کردند. واقعیت اینجاست که حتی کاهش چند میلیونی قیمت مسکن نیز در نهایت تاثیر خاصی روی قدرت خرید مردم ندارد چرا که در طی سال های گذشته، فاصله ای عظیم میان درآمد مردم و قیمت هر متر مربع مسکن به وجود آمده که به این سادگی قابل رفع نیست.

کاهش معاملات مسکن باعث شده که متقاضیان خرید به بازار اجاره روی بیاورند و این بازار را نیز دچار اختلال نمایند. حجم تقاضا در بازار اجاره همواره بالاست و همین موضوع سبب می شود که هیچوقت نرخ اجاره پایین نیاید. تا زمانی که متقاضی اجاره وجود داشته باشد، تصویب سقف ۲۵ درصد و غیره اثری روی مالک و موجر نخواهد داشت.

در شرایطی که پول رهن یک واحد مسکونی در برخی از محله های تهران، معادل پول خرید همان خانه در سال های گذشته است، نمی توان توقع داشت که معاملات مسکن افزایش یابد یا اتفاق خاصی در این بازار رخ دهد.

داوود بیگی نژاد در انتهای سخنان خود به خانواده های مستاجر توصیه کرد که فعلاً از سرمایه گذاری در بازارهای دیگر خودداری کنند چرا که اساساً مشخص نیست که هزینه های اجاره نشینی چقدر بیشتر می شود. خرید خانه نیز مدت هاست که از افکار خانوار ایرانی پر کشیده و در حال حاضر، کمتر خانواده ای باقی مانده که امیدی به صاحبخانه شدن داشته باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است