دولت سیزدهم مصمم به جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه مسکن

دولت سیزدهم مصمم به جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه مسکن

امسال واگذاری زمین روستایی بیشتر خواهد شد!


یکی از اصلی ترین راهکارهای دولت سیزدهم برای افزایش تولید مسکن در روستاهای کشور، الحاق اراضی و واگذاری زمین به متقاضیان بود. حالا مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن می گوید که در سال جاری، میزان واگذاری زمین بیشتر خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، ارسلان مالکی در جلسه ی شورای عالی مسکن جنوب کرمان، به واگذاری ۸۰۰ هکتار زمین در شهر جیرفت از طریق الحاق اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که برای حل مشکل مسکن در کشور، اقدامات خوب و بزرگی صورت گرفته است.

وی در ادامه به عقب ماندگی های موجود در بخش مسکن و صنعت ساختمان اشاره کرد و تاکید داشت که دولت سیزدهم اراده کرده تا این عقب ماندگی ها را جبران کند و با تمام توان، پای کار بیاید و این دغدغه بزرگ مردم را از بین ببرد.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود به اقداماتی که در خصوص الحاق اراضی به محدوده شهری صورت گرفته، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در طی این چند سال، نزدیک به ۲۴ هزار هکتار زمین به محدوده شهری کشور الحاق شده و ساخت ۶۰ شهرک مسکونی تصویب شده است که هر یک از این شهرک ها در مراحل مختلفی هستند.

از سوی دیگر، تاکید ویژه ای روی ساخت مسکن روستایی و واگذاری زمین در روستاها صورت گرفته است. معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت که دولت سیزدهم، همیشه به نیازهای مردم توجه ویژه ای داشته و اساساً شعار خود را همسو با رفع نیازهای مردم انتخاب کرده است.
این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود به همکاری خوبی که میان دولت و مجلس صورت گرفته، اشاره کرد و گفت:

هم افزایی این دو نهاد در قانون جهش تولید مسکن متبلور شده است. به همین دلیل، در راستای اجرای ماده ۱۰ قانون مزبور، تامین زمین از طریق شناسایی زمین های مازاد دستگاه های دولتی صورت گرفته است. تا به امروز نزدیک به ۲۵۳ هکتار زمین در استان کرمان شناسایی شده!

وی در ادامه به روند اجرای دیگر ماده های قانونی جهش تولید مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که ماده ۱۲ که به بافت فرسوده و نوسازی آن اشاره دارد نیز، با جدیت دنبال می شود و تا به امروز، ۱۵ هکتار زمین در بافت فرسوده استان کرمان شناسایی شده و به زودی روند نوسازی آن ها آغاز می شود. شناسایی این اراضی بافت فرسوده، روند تولید مسکن را نیز تسریع می بخشد.

بر اساس گفته های معاون وزیر راه و شهرسازی، در شمال استان کرمان نزدیک به ۱۱۰ هزار متقاضی واجد شرایط مسکن ملی ثبت نام کرده اند. در جنوب استان نیز، ۳۷ هزار متقاضی دیگر نیز وجود دارد که باید با کار جهادی و شبانه روزی، مسکن این متقاضیان تامین شود و عقب ماندگی هایی که در این خصوص وجود دارد، جبران گردد.
این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود از تمام دستگاه ها درخواست کرد که به پروژه های نهضت ملی مسکن سرعت بخشیده و آماده سازی آن ها را در اولویت قرار بدهند تا هرچه سریع تر، این دغدغه بزرگ مردم برطرف شود. دولت هم با تمام توان پای کار آمده و حتی از منابع دولتی برای تامین مالی پروژه های مزبور استفاده خواهد کرد.
وی تاکید کرد که سرعت ساخت و ساز پروژه های نهضت ملی مسکن در استان کرمان باید سرعت بگیرد تا همه متقاضیان مسکن این استان، هرچه سریع تر خانه دار شوند.

یکی از موضوعاتی که تبدیل به چالشی بزرگ بر سر راه پروژه های نهضت ملی مسکن شده، شیوه ساخت و استفاده از ابزارهای نوین ساختمان سازی است. ارسلان مالکی اعلام کرد که در ساخت این پروژه ها، توجه ویژه ای به اقدامات کارشناسانه صورت گرفته و دولت سیزدهم، اجازه نخواهد داد که کار مسکن سازی به شکل سلیقه ای پیش برود.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن خاطرنشان ساخت که نباید کاری کنیم که آیندگان، ما را سرزنش کنند. وی همچنین اعلام کرد که شناسایی زمین هایی که استعداد ساخت مسکن را دارند، باید در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود و مطالعات توسعه شهری در اجرای این پروژه ها، صورت بگیرد.
شورای عالی مسکن جنوب کرمان با حضور برخی از مدیران استانی و دستگاه های اجرایی استان برگزار شد و در طی آن، به راهکارهای موجود برای پیشبرد سریع تر پروژه های نهضت ملی مسکن پرداخته شد.
بر اساس اخباری که به گوش می رسد، دولت درصدد است که شناسایی اراضی مستعد را تسریع بخشیده و با الحاق زمین به روستاها، تولید مسکن را به جریان بندازد.

نکات قابل توجه
  • دولت سیزدهم مصمم به جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه مسکن است.
  • ۲۴ هزار هکتار زمین به محدوده شهرها الحاق شده است.
  • در استان کرمان ۲۵۳ هکتار زمین مازاد دستگاه‌های دولتی شناسایی شده است.
  • ۱۴۷ هزار متقاضی مسکن ملی در استان کرمان ثبت نام کرده‌اند.
  • دولت از پروژه‌های نهضت ملی مسکن حمایت می‌کند.
  • در ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن از ابزارهای نوین ساختمانی و مطالعات توسعه شهری استفاده خواهد شد.

دیدگاه ها غیرفعال است