خوزستان، باز هم از قطار ساخت مسکن جا ماند!

خوزستان، باز هم از قطار ساخت مسکن جا ماند

نهضت ملی مسکن در استان های مختلف کشور اجرا می شود اما در برخی از استان ها مثل خوزستان، روند ساخت پروژه های این طرح مطلوب نیست.

به گزارش پرشین سازه ، استاندار خوزستان از وضعیت کنونی طرح نهضت ملی مسکن در استان انتقاد کرده و اعلام عدم رضایت کرد. وی تاکید داشت که تحرکات در این راستا، باید بیشتر و قوی تر باشد.

علی اکبر حسینی محراب ابراز امیدواری کرد که با ساخت شهرک در اطراف شهرهای بزرگ، امکان خانه دار شدن را برای مردم مهیا سازند.

استاندار خوزستان خاطرنشان ساخت که برای حدود ۹۰ هزار از متقاضیان مسکن در استان خوزستان، زمین کافی شناسایی شده است و در مراحل تهیه سند و نقشه توسط مشاور می باشند.

بر اساس گفته های مدیر کل راه و شهرسازی استان خوزستان، طرح نهضت ملی مسکن در این استان با برنامه هایی که برای آن داشتند، فاصله ای ۷۰ درصدی دارد.

مسعود بیات منش اعلام کرد که ساخت ۲۸۰ هزار واحد مسکونی در قالب های مختلف از جمله خودمالکی، بافت فرسوده و…در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد که گرچه برنامه های ساخت و ساز به تاخیر افتاده اما وظیفه ی دولت، تامین زمین است و در دیگر بخش ها، با ارائه ی مشوق و تسهیل گری، از ساخت مسکن حمایت می کند.

بیات منش اعلام کرد که بیش از ۱۴۰ هزار واحد از ۲۸۰ هزار واحدی که باید ساخته شود، مسکن حمایتی است. ۷۰ هزار واحد دیگر نیز در روستاها ساخته می شود.

این مقام مسئول گفت:

از میان ۱۴۰ هزار واحدی که در قالب مسکن حمایتی خوزستان ساخته می شود، فقط ساخت ۱۰ هزار آغاز شده است. دولت باید تا انتهای دوره ی خود، ۱۳۰ هزار واحد دیگر هم بسازد. از میان ۱۴۰ هزار واحدی که باید ساخته شود، ۴۰ هزار واحد در دو شهر جدید اهواز خواهد بود. ۱۰۰ هزار واحد باقی مانده نیز باید در ۸۲ شهر استان اجرایی شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان اعلام کرد که برنامه ریزی های لازم صورت گرفته تا عقب ماندگی موجود در طرح نهضت ملی مسکن، در ۴ بازه ی شش ماهه جبران شود.

وی تاکید داشت که گرچه استان خوزستان از لحاظ تامین زمین و اجرای این طرح از میانگین کشوری عقب است اما وعده داد که تا پایان دولت، استان خوزستان از میانگین کشوری پیشی خواهد گرفت.

برنامه ریزی برای تامین زمین!

یکی از برنامه های اصلی مسئولین خوزستانی برای تامین زمین، تغییر کاربری و الحاق اراضی به محدوده ی شهرهاست.

در این میان، معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، ضمن اعلام این موضوع، خاطرنشان ساخت که تا به امروز، ۱۲۸۸ هکتار زمین در ۱۲ شهر خوزستان به محدوده ی شهرها الحاق شده است.

شبنم کوچک پور اذعان داشت که برای الحاق ۹۵۰ هکتار زمین دیگر هم برنامه ریزی های لازم صورت گرفته و اداره کل راه و شهرسازی، آن را در دستور کار خود قرار داده است.

وی تاکید کرد که برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن از تمام ظرفیت های قانونی موجود در استان، استفاده خواهند کرد که تا هیچ مشکلی از بابت تامین زمین وجود نداشته باشد.

کوچک پور به ۴۰۰ هکتار زمین اشاره کرد که در کمیسیون ماده ۵ استان، رای به تغییر کاربری آن ها داده شده است.

همان طور که از صحبت های مسئولین استانی استنباط می شود، روند ساخت مسکن ملی در خوزستان به کُندی پیش می رود. این اولین بار نیست که طرح های مسکن حمایتی در استان خوزستان با وضعیت ناخوشایندی ادامه پیدا می کند.

پیش از این، طرح هایی همچون مسکن مهر نیز به درستی در استان خوزستان اجرا نشد و تا به امروز نیز، بخش زیادی از این واحدها نیمه کاره باقی مانده اند.

با توجه به سابقه ی استان در پیشبرد طرح های مسکن سازی، دولت سیزدهم باید پیش از شروع ساخت واحدهای مسکونی جدید، آسیب شناسی لازم را صورت می داد و مشخص می کرد که چرا استان خوزستان از اجرای طرح های این چنینی عاجز است و از قطار کشور، جا می ماند!

حتی نماینده مردم اهواز در مجلس نیز زبان اعتراض گشوده است و از مردمی سخن می گوید که بیش از ۱۵ سال است در انتظار تحویل خانه های مسکن مهری خود هستند.

یوسفی خاطرنشان ساخت که وضعیت کنونی مسکن در این استان منجر به نارضایتی مردم شریف خوزستان شده است و نارضایتی آن ها، کاملا به حق است.

این نماینده مجلس تاکید داشت که هیچگونه مانع مالی یا اداری بر سر راه ساخت مسکن ملی در استان نیست. بلکه باید همت و اراده ی جدی تری از سوی مسئولین اداره راه و شهرسازی صورت بگیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است