پرداخت وام مسکن در شهرهای استان خوزستان

طرح نهضت ملی مسکن در تمام استان های کشور در حال اجراست و هر یک از استان ها و شهرهای کشور، سهمیه ی مشخصی از ساخت و ساز در این طرح دارند. استان خوزستان نیز که وضعیت چندان جالبی در حوزه ی مسکن ندارد، حالا با جدیت بیشتری به ساخت و ساز و ارائه ی تسهیلات به متقاضیان مسکن مشغول است.

به گزارش پرشین سازه ، مدیر شعب بانک مسکن استان خوزستان نیز به تشریح وام ها و تسهیلاتی که برای خرید خانه ارائه می شود، پرداخت.

به گفته ی یاور عسکری، در حال حاضر نرخ پرداخت تسهیلات مسکن افزایش پیدا کرده است. این تسهیلات در قالب های مختلفی مثل مسکن انفرادی، مسکن زوجین و وام جعاله، پرداخت می گردد.

این مقام مسئول در استان خوزستان تاکید کرد که در استان خوزستان، ۳ شهر بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد که شامل اهواز، دزفول و آبادان می باشند. این سه شهر، تسهیلات مربوط به شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را دریافت می کنند. دیگر شهرها نیز تسهیلات اعلام شده از بانک مسکن را دریافت می نمایند.

در حال حاضر، وام مسکن دو برابر شده است و افراد می توانند با تکمیل درخواست خود، اقدام به دریافت وام از شعب بانک مسکن نمایند.

یاور عسکری اعلام کرد که برای سه شهر بزرگ استان خوزستان، یعنی دزفول، اهواز و آبادان، تسهیلات ۳۲۰ میلیون تومانی به ازای هر نفر در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که محدودیت سن بنا نیز در شهرستان ها اعمال می شود. به این معنی که وام مزبور صرفا به خرید خانه هایی تعلق می گیرد که کمتر از ۲۵ سال سن دارند.

کسانی که می خواهند در این سه شهر، خانه ای بین ۲۵ تا ۳۰ سال خریداری کنند، می توانند از وام ۲۴۰ میلیون تومان بهره مند شوند.

در مورد دیگر شهرهای استان خوزستان که جمعیت کمتری دارند نیز، وام ۲۴۰ میلیونی برای خانه های زیر ۲۵ سال و وام ۱۶۰ میلیونی برای خانه های ۲۵ الی ۳۰ ساله در نظر گرفته شده است.

برای زوجینی که در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می کنند نیز وام ۶۴۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. باز هم یادآور می شویم که این وام به خانه های زیر ۲۵ سال تعلق می گیرد. در خصوص خانه های ۲۵ الی ۳۰ سال نیز، وام ۴۸۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

همچنین باید عنوان کنیم که وام جعاله ۱۶۰ میلیون تومانی به همراه وام خرید مسکن در نظر گرفته شده که این تسهیلات، شرط سن یا مکان ندارد. به این معنی که می توان آن ها را برای خرید خانه هایی با هر سن و در هر مکانی، دریافت کرد.

نکته ی مهم این جاست که تسهیلات جعاله یا ترمیم نیز از محل اوراق ممتاز پرداخت می گردد.

در نتیجه اگر زوجین ساکن یکی از سه شهر بزرگ استان خوزستان باشند، می توانند از مجموع تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی برای خرید خانه استفاده کنند. دیگر شهرهای استان نیز می توانند ۶۴۰ میلیون تومان وام خرید خانه دریافت کنند.

پرداخت این وام در حالی صورت می گیرد که قیمت مسکن در استان خوزستان نیز با افزایش سرسام آوری مواجه شده است و دیگر به سادگی نمی توان خانه ای با قیمت مناسب تهیه کرد.

بافت فرسوده و خانه های غیرایمن در استان خوزستان نیز بخش زیادی از شهر و روستاها را تشکیل می دهند و نیازی عاجل به بازسازی آن ها وجود دارد. کمبود زمین برای ساخت و ساز و مشکلات این چنینی نیز باعث شده که عرضه ی مسکن در این استان کم باشد.

وضعیت دیگر استان های کشور نیز دست کمی از استان خوزستان ندارد. حال سوال این جاست که با پرداخت چنین وام هایی آیا می توان وضعیت مسکن را در این استان ها بهبود بخشید؟ از طرف دیگر، تورم مسکن به قدری بالاست که پرداخت این تسهیلات نمی توان قدرت خرید مردم را بالاتر ببرد و اساسا، کمتر کسی توان پرداخت اقساط این وام را دارد که سودش ۲۳ درصدی است.

در نتیجه به نظر می رسد که این تسهیلات نیز مانند دیگر اقدامات دولت، نمی تواند چاره ی مشکل گرانی مسکن باشد. تنها راهکاری که در بلندمدت می توان به آن امیدوار بود، ساخت و عرضه ی بیشتر مسکن است.

دیدگاه ها غیرفعال است