استان خوزستان، رتبه اول واحدهای نیمه تمام مسکن مهر

استان خوزستان، رتبه اول واحدهای نیمه تمام مسکن مهر

طرح مسکن مهر حدود ۱۸ سال پیش آغاز شد و رکورد یکی از طولانی ترین پروژه های مسکن سازی را به خود اختصاص داد. با گذشت این مدت زمان طولانی، هنوز هم واحدهای زیادی نیمه کاره باقی مانده اند و به دست متقاضیان نرسیده اند. گزارش ها و اخباری که در خصوص این موضوع وجود دارد، نشان می دهد که بیش از ۳۰ درصد واحدهای نیمه کاره طرح مسکن مهر، در استان خوزستان هستند.

به گزارش پرشین سازه ، گرچه در تمام کشور واحدهای نیمه کاره ی زیادی در طرح مسکن مهر دیده می شود اما وضعیت استان خوزستان از این لحاظ، خیلی بغرنج تر است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان اعلام کرد که در حال برگزاری جلساتی با بانک مسکن هستیم تا هر چه سریع تر تکلیف این واحدهای مسکن مهر استان روشن شود.

میثم آذرسا اعلام کرد:

در طی جلسات برگزار شده با بانک مسکن، به دنبال این هستیم که بتوان مشکلات و موانعی که بر سر راه تکمیل این واحدها هست را شناسایی کرده و نسبت به راهبری این پروژه ها اقدام کنیم.

این مقام مسئول تاکید کرد که از حیث واحدهای نیمه کاره مسکن مهر، استان خوزستان مقام اول را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار واحد نیمه کاره در سطح استان وجود دارد که باید هر چه سریع تر تعیین تکلیف شده و به اتمام برسند.

در وضعیتی که طرح مسکن مهر هنوز به پایان نرسیده، اطمینان مردم نسبت به طرح های جدید مثل طرح نهضت ملی مسکن کاهش پیدا می کند و ترجیح می دهند که خود را درگیر ثبت نام در این طرح ها نکنند.

میثم آذرسا در بخش دیگری از صحبت های خود یادآور شد که حدود ۴۳ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام در کل کشور باقی مانده است. در نتیجه می توان گفت که ۳۰ درصد این واحدها در استان خوزستان هستند. بنابراین برای حل و فصل این مشکل، نیازمند همکاری های مختلف هستیم.

معاون مسکن و ساختمان اداره راه و شهرسازی استان خوزستان خاطرنشان ساخت که در طی جلسات متعدد با بانک مسکن، قرار بر این شده که اولویت با پروژه هایی باشد که در سطح آماده سازی متوقف مانده اند و باید کار آن ها را پیش برد.

اولین اقدام این است که زمین های این واحدها را از رهن بانک خارج ساخت و از آن ها برای ساخت طرح نهضت ملی مسکن استفاده کرد. در واقع هدف این است که واحدهایی که هیچگونه پیشرفتی نداشته اند را با طرح نهضت ملی مسکن ادغام کرد.

میثم آذرسا به صحبت های خود ادامه داد و یادآور شد که اولویت بعدی با پروژه هایی است که کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

وی تاکید کرد که در تلاش برای ایجاد یک پتانسیل بالقوه هستند تا این طرح ها را آماده کرده و به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن واگذار کنند. به این ترتیب هم طرح مسکن مهر به پایان می رسد، هم برخی از متقاضیان طرح جدید که تعیین تکلیف نشده اند، می توانند واحدهایی در اختیار داشته باشند که پیشرفت فیزیکی نسبتا خوبی داشته اند.

این مقام مسئول در انتهای صحبت های خود خاطرنشان ساخت که دلیل اصلی نیمه کاره ماندن پروژه های مزبور، متقاضیان غیرموثر بوده اند که آورده های خود را به موقع واریز نکرده اند. حالا که اقدامات جدی برای ساماندهی این پروژه ها صورت گرفته است، امیدواریم که به زودی این واحدهای مسکونی نیز به بهره برداری برسند و متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن بتوانند از آن ها استفاده کنند.

مدیران و مسئولان زیادی در طی سال های مختلف تلاش کرده اند که تکلیف واحدهای نیمه کاره مسکن مهر را روشن کنند. در دولت یازدهم و دوازدهم، تلاش شد که واحدهای نیمه کاره مسکن مهر را با طرح جدیدی به نام اقدام ملی مسکن ادغام کنند. اما شاهد بودیم که طرح اقدام ملی نیز به نتیجه نرسید.
حالا دولت سیزدهم وارث تمام طرح های نیمه کاره ی مسکن در سال های گذشته شده است. تعداد واحدهای نهضت ملی مسکن که به پایان رسیده و بهره برداری شده باشند، اصلا بالا نیست. در نتیجه نمی توان گفت که ادغام مسکن مهر با نهضت ملی مسکن می تواند بهترین گزینه باشد.

قرار بود در طی ۴ سال، ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته شود. اما بعید است که طرح مزبور بتواند به تعهدات خود در خصوص ساخت مسکن عمل کند، چه برسد به تکمیل واحدهای نیمه کاره مسکن مهر یا اقدام ملی!

برای تکمیل این واحدها به منابع مالی هنگفتی نیاز است و به همین دلیل، در طی این سال ها متوقف مانده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است