جهش تولید مسکن؛ بانک مسکن پیشرو در پرداخت تسهیلات

جهش تولید مسکن؛ بانک مسکن پیشرو در پرداخت تسهیلات

قانون جهش تولید مسکن به همت بانک مسکن اجرا میشود!


نیاز کشور به مسکن باعث شد تا قانونی همچون جهش تولید مسکن تصویب شده و اجرا گردد. بر اساس گفته های مدیرعامل بانک مسکن، از مزایای قانون جهش تولید مسکن، این بود که حالا در جای جای کشور، ساخت و ساز انجام می شود و نرخ بیکاری تا حد زیادی کاهش یافته و حتی رشد اقتصادی بالا رفته است.

به گزارش پرشین سازه ، سید عباس حسینی از بانک های کشور به عنوان یکی از اضلاع مهم مسکن سازی نام برد و در خصوص لزوم توانمندسازی آن ها، نکاتی را اشاره کرد.

وی در ادامه اعلام کرد که این موضوع کاملاً جدی بوده و در لایحه بودجه سال جاری نیز، نمایندگان به این مسئله ورود کردند و با توجه به فعالیت درخشان بانک مسکن در پرداخت تسهیلات، افزایش سرمایه ای به اندازه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای این بانک در نظر گرفته شد. البته در این میان نباید حمایت های دولت و مجلس را فراموش کرد.

حسینی در ادامه از تلاش نمایندگان برای تقویت مالی بانک مسکن تشکر کرد و خاطرنشان ساخت که تمام این اقدامات در نهایت به نفع متقاضیان مسکن خواهد بود چرا که قدرت بانک در پرداخت تسهیلات و اجرای قانون جهش تولید مسکن بالاتر می رود.

وی خاطرنشان ساخت که با تقویت توان مالی بانک مسکن، پروژه های مسکن سازی با سرعت بالاتری تکمیل می شوند و نیاز بخش زیادی از جامعه متقاضیان مسکن برطرف می گردد.

مدیرعامل بانک مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که علاوه بر تسهیلات مسکن، بخشی از سهمیه تعیین شده برای این بانک، صرف امورات دیگری مثل تسهیلات ازدواج، اشتغال و …خواهد شد. وقتی که تنوع تسهیلات این بانک بالا برود، طبیعتاً بخش بیشتری از نیازهای مردم برطرف خواهد شد.

بخش زیادی از طرح نهضت ملی مسکن از طریق تسهیلات این بانک، تامین بودجه است. حالا که بیش از ۲.۵ سال از آغاز ساخت و ساز پروژه های این طرح می گذرد، نزدیک به ۳۷۰ هزار واحد مسکونی به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده اند و توانسته اند تسهیلات مسکن دریافت کنند. کل مبلغ اختصاص یافته به متقاضیان، ۱۷۵ هزار میلیارد تومان بوده که در این میان، ۱۰۰ همت پرداخت شده است.

بررسی ها نشان می دهد که بیش از ۷۰ درصد تسهیلات پرداختی به این طرح از سوی بانک مسکن بوده که نشان می دهد این بانک در اجرای قانون جهش تولید مسکن، پیشتاز بوده است. البته این موضوع، فشار زیادی به منابع مالی بانک ها آورده اما با اقدامات دولت و مجلس، انتظار می رود که توان مالی بانک برای پرداخت تسهیلات بالاتر برود و روند پرداخت ها بهتر شود.

مدیرعامل این بانک خاطرنشان ساخت که فقط در استان خراسان رضوی، ۱۷ هزار واحد مسکونی توانسته اند با بانک مسکن قرارداد بسته و بیش از ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

پرداخت تسهیلات به پروژه های مختلف بر اساس پیشرفت آن ها انجام می گیرد و به همین جهت تا به امروز، نزدیک به ۳۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

سید عباس حسینی خاطرنشان ساخت که قانون جهش تولید مسکن می تواند در راستای رشد اقتصادی جامعه باشد و کشور را به سمت توسعه پیش ببرد. در حال حاضر و به خاطر همین طرح، رشد منفی ۶.۹ درصدی بخش تولید مسکن به ۷.۱ درصد رسیده که نشان می دهد در همین مدت کوتاه، ۱۴ درصد رشد تولید داشته ایم.

طبیعتاً وقتی که ساخت و ساز بیشتر شود، رونق اقتصادی نیز اتفاق می افتد و نرخ اشتغال بالا می رود. نرخ بیکاری حالا از ۱۲ درصد به ۸.۵ درصد رسیده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به کم کاری دیگر بانک ها نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در این مدت، ۱۸ بانک حتی یک ریال هم تسهیلات مسکن پرداخت نکرده اند. وی در ادامه افزود: البته علیرغم محدودیت منابع مالی، بانک مسکن موفق شده که نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به حوزه مسکن پرداخت کند. امیدواریم که با کمک دیگر بانک ها، بتوان سرعت ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن را بالا برد.

یکی از نقاط ضعف تسهیلات کنونی این است که به پای تورم موجود نمی رسد و جوابگوی نیاز متقاضیان نیست. سید عباس حسینی اعلام کرد که نمی توان بدون زیرساخت، سقف پرداخت را بالا برد. چرا که به این ترتیب، هم فشار بیشتری روی حوزه نقدینگی وارد می شود، هم اقساط بازپرداخت وام برای مردم سنگین تر می گردد. به همین جهت باید بتوان نقطه ی بهینه ای پیدا کرد که هر دو هدف را پوشش داده و به شکل پایدار در حوزه مسکن اجرا شود.

وی در انتهای سخنان خود به این نکته اشاره کرد که اقداماتی همچون کاهش نرخ سود از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد انجام شده و اقساط وام نیز از ۱۱ میلیون تومان به ۵.۹۰۰ میلیون برای دو سال اول رسیده است.

حسینی یک بار دیگر، محدودیت های موجود را یادآور شد و خاطرنشان ساخت که در تلاش هستند تا با کمک وزارت راه و شهرسازی، اقدامات موثری در این حوزه داشته باشند.

دیدگاه ها غیرفعال است