جنجال مسکن ۲۵ متری؛ آیا ساخت این خانه‌ها راه‌حل بحران مسکن است؟

جنجال مسکن 25 متری؛ آیا ساخت این خانه‌ها راه‌حل بحران مسکن است؟

مخالفت کارشناسان با ساخت مسکن 25 متری: راهکاری ناکارآمد برای بازار مسکن


برخی از کارشناسان و فعالان بازار مسکن می گویند که با توجه به نیاز بازار، باید به سمت ساخت خانه های کوچک متراژ رفت اما برخی دیگر، شدیداً با ساخت چنین واحدهایی مخالف هستند. یکی از کارشناسان سیاستگذاری مسکن می گوید که ساخت مسکن ۲۵ متری اساساً جزو سیاست های کلان کشور و وزارت راه و شهرسازی نیست.

به گزارش پرشین سازه ، این کارشناس بازار مسکن می گوید که اساساً مدل شهرسازی ما و اصول معماری ایرانی، اجازه ساخت واحدهای ۲۵ متری را نخواهد داد. فرشید ایلاتی به سرانه های بخش مسکن کشور اشاره کرد و خاطرنشان که با توجه به این سرانه، مسکن حداقلی برای هر نفر، ۳۵ متر در نظر گرفته شده است.

قوانین شهرسازی و معماری می گویند که ساخت مسکن برای دو نفر، حداقل باید ۶۰ الی ۷۰ متر باشد. با توجه به این موضوع، اساساً ساخت مسکن ۲۵ متری منتفی است چرا که با قوانین شهرسازانه مطابقت ندارد.

ایلاتی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که اتحادیه تعاونی های مسکن به عنوان صاحب طرح مسکن ۲۵ متری، بارها این موضوع را مطرح کرده اما هر بار با مخالفت وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها مواجه بوده است.

این کارشناس سیاستگذاری مسکن، دلیل اصلی مطرح شدن گاه و بیگاه مسکن ۲۵ متری را، منافع این عده دانست و خاطرنشان ساخت که آن ها هزینه می کنند تا اخبار مسکن کوچک متراژ ۲۵ متری دیده شود چرا که منافع آن ها در گرو این موضوع است.

مثلاً همین چند وقت پیش اعلام شد که کلنگ این طرح در ماهدشت استان البرز به عنوان مجتمع اقامتی زده شد اما انتشار خبر به نحوی بود که گویی این واحدها، منزل مسکونی هستند.

فرشید ایلاتی از دستگاه قضایی درخواست کرد که نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشند. از نگاه این کارشناس مسکن، کوچک سازی واحدهای مسکونی راهکار حل معضلات بازار نیست. مثلاً همین حالا هم در خیلی از شهرهای بزرگ و کوچک کشور، مساحت واحدها کوچک تر شده اما مشکلات مسکن پابرجا مانده اند.

مثلاً در تهران، ۵۴ درصد واحدهای مسکونی زیر ۸۰ متر هستند. در مشهد، سهم واحدهای زیر ۸۰ متر، ۵۰ درصد است. بنابراین نمی توان به صراحت اعلام کرد که چنین خانه هایی می توانند مشکل مسکن را حل کنند.

ایلاتی در ادامه به موضوع جالب توجهی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که هرچقدر زمین را خرد و کوچک کنیم، قیمت مسکن گران تر خواهد شد. مثلاً یک زمین هزار متری، اگر قیمت هر متر مربع آن، ۱۰ میلیون تومان باشد، قیمت تمام شده آن ۱۰ میلیارد تومان خواهد بود. به این ترتیب مثلاً ۱۰ نفر قدرت خرید آن را خواهند داشت.

زمانی که همین زمین را به قطعات ۱۰۰ متری تبدیل کنیم، افراد بیشتری توان خرید آن را پیدا می کنند و در نیتجه تقاضا بالا می رود. با افزایش تقاضا، قیمت زمین نیز بیشتر می شود.

موضوع مسکن ۲۵ متری مورد مخالفت بسیاری از فعالان بازار است. همین هفته پیش بود که یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن اعلام کرد که با عرضه چنین واحدهایی، ناترازی جدیدی به بازار مسکن کشور تحمیل می شود و اساساً ساخت چنین واحدهایی مورد تایید انبوه سازان نیست.

حسن محتشم، اعلام کرد که ساخت چنین واحدهایی اصلا برای انبوه سازان توجیه ندارد. حتی یک واحد ۱۶، ۲۵ و..متری نیز باید حداقل های زندگی از جمله سرویس بهداشتی، آشپزخانه، اتاق خواب و…را داشته باشد. تمام این بخش های خانه هزینه بر خواهد بود. بنابراین اصلا منطقی نیست که چنین هزینه ای را صرف ساخت خانه ۲۵ متری کرد.

محتشم اعلام کرد: قبلا پیشنهاد ما این بود که خانه های کوچک متراژ برای رفع نیازهای کشور ساخته شود اما اصلاً منظور این نبود که متراژ آن ها را تا این حد پایین آورد. متراژ پیشنهادی ما ۳۵ الی ۶۰ متر بود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که یک خانه ۱۶ متری، دیگر حتی سوئیت هم به حساب نمی آید. اگر تصور بر این است که ناترازی مسکن را با ساخت مسکن ۱۶ الی ۲۵ متری حل خواهیم کرد، کاملآً در اشتباه هستیم. چرا که چنین خانه هایی، ناترازی جدیدی به بازار مسکن کشور تحمیل می کنند. از شرایط فرهنگی ایران و عدم سازگاری ایرانیان با چنین واحدهای کوچکی نیز می گذریم. ساخت چنین واحدهایی، تبعات اجتماعی زیادی برای جامعه خواهد داشت.

حسن محتشم در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که شاید غربی ها بتوانند دو الی سه نفره در خانه های اشتراکی زندگی کنند و هیچ شناخت و ارتباطی هم با همدیگر پیدا نکنند اما در فرهنگ ایرانی اسلامی، چنین چیزی وجودذ ندارد. یک واحد ۱۶ الی ۲۵ متری در نگاه بیشتر ایرانیان، خانه محسوب نمی شود.

برخلاف ادعایی که اتحادیه تعاونی های مسکن تهران مبنی بر دریافت مجوز ساخت این واحدها کرده، به نظر می آید که اساساً چنین واحدهایی مجوز ندارند. حتی انبوه سازان نیز موافق ساخت چنین واحدهایی نمی باشند.

دیدگاه ها غیرفعال است