تکلیف طرح‌های ناتمام و لزوم شنیدن صدای کارشناسان

حالا که به روز معرفی هیئت وزیران و تشکیل کابینه دولت نزدیک می شویم، صحبت از اقدامات آتی دولت چهاردهم در حوزه مسکن داغ تر از همیشه شده است. خیلی از کارشناسان توصیه های مختلفی به دولت پزشکیان دارند اما مهم ترین مسئله اینجاست که طرح نهضت ملی مسکن زمین نماند و تکمیل شود.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از کارشناسان حوزه شهری، صحبت های پزشکیان در مناظرات انتخاباتی را یادآور شدند و اعلام کردند که برای تکمیل طرح های مختلف، از نظر کارشناسان استفاده خواهد کرد و با توجه به اجمال نظر آن ها، اقدامات خود را پیش ببرد.

محمدصالح شکوهی بیدهندی می گوید که حالا نوبت عمل به وعده رسیده و باید صحبت های کارشناسان شنیده شود. نکته اینجاست که در حوزه مسکن، نظرات کارشناسی متفاوتی وجود دارد و رسیدن به یک اجماع نظر، می تواند معنای خاصی داشته باشد.

در حال حاضر، اختلافات زیادی در حوزه مسکن سازی وجود دارد. بنابراین رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی بعدی، باید در جلسات خود کارشناسانی با دیدگاه های متضاد را دعوت کرده و نظرات مختلف را بشنوند تا به یک تصمیم مشخص و راهبردی برسند. در نهایت استدلال های راهبردی را تدوین و تجهیز کنند و به صورت عملی اجرایی نمایند.

تنها از همین راه است که می توان به یک برنامه ریزی دقیق و کلی برای حوزه مسکن در چهار سال آینده دست پیدا کرد. این برنامه باید مبتنی بر طرح جامع مسکن و مقررات موجود باشد. در غیر این صورت، بعید است که اتفاقی خاصی در این حوزه رخ دهد.

اشتباهات گذشته نباید تکرار شوند

یکی از نکاتی که بیدهندی به عنوان کارشناس حوزه مسکن و شهرسازی به آن تاکید داشت، این بود که نباید اشتباهات گذشته تکرار شود. برخی افراد در ستاد انتخاباتی رئیس جمهور حضور داشتند که ممکن است اثر سوء روی حوزه مسکن بگذارند.

این کارشناسان در ادامه چنین توضیح داد:

در زمان وزارت آقای عبدالعلی زاده و آقای آخوندی، سیاست هایی مثل محدود کردن شهرها در پیش گرفته شد و تلاش کردند که دخالت دولت در حوزه مسکن را کم کنند. هر یک از این اتفاقات، درس هایی به همراه داشته و امروز دیگر نباید این اشتباهات تکرار شود.

وی تصریح کرد که باید از اشتباهات گذشته درس گرفت و مسیر درست را انتخاب کرد. پیشنهاد شکوهی بیدهندی این بود که وزیر بعدی راه و شهرسازی، جوان تر از دو وزیر مذکور باشد تا بتواند تجربه های گذشته را سنجیده و نتایج دقیق آن ها را بررسی کند. به این ترتیب می توان متوجه شد که سیاست های قبلی، شرایط مردم را بهتر کرده اند یا باعث تنگ تر شدن سفره آن ها گردیده اند.

اگر وزیر بعدی به این نتیجه برسد که سیاست های محدود کردن عرضه و واگذاری زمین و مسکن باعث تنگ تر شدن سفره مردم شده، بنابراین باید تغییری جدی در این سیاست ها اعمال کند.

مسکن کوچک مخالف دین و قرآن

این کارشناس حوزه شهرسازی اعلام کرد که کوچک سازی مسکن برخلاف روایات دینی و مبانی قرآنی است. وی از دکتر پزشکیان که حافظ نهج البلاغه و قرآن هستند درخواست کرد که قرآن را تورق نماید و ببیند که خانه های واسع و بزرگ تا چه اندازه موردتاکید قرار گرفته است.

این در حالیست که منشورهای خارجی همواره تاکید به ساخت خانه های کوچک داشته اند. این خانه های نقلی منجر به رواج فردگرایی در جامعه می شود اما خانه های وسیع، باعث حفظ بنیان خانواده و حتی صله رحم می شود.

ایشان در ادامه تاکید کرد که نگاه موجود در خصوص کوچک سازی مسکن، نگاهی لیبرالیستی و فردگراست که دقیقا مخالف نظام ارزشی اخلاقی و اسلامی واقع شده! البته برخی می گویند که محدودیت زمین در برخی از شهرها منجر به ساخت خانه های کوچک شده است اما بررسی های مختلف نشان داده که ۱۶ درصد مساحت کشور اولویت سکونت دارد که این مقدار، ۱۶ برابر شهرها و روستاهای کشور است. در نتیجه، می توان گفت که همه ی ما می توانیم خانه هایی داشته باشیم که ۱۶ برابر بزرگ تر هستند.

وی تاکید کرد که دولت جدید در صورتی که بخواهد به سمت ساخت خانه های کوچک پیش برود باید در محضر خدا پاسخگو باشد. این در حالیست که حتی کشورهای غربی هم در حوزه زمین و مسکن نگاه لیبرالیستی ندارند و با ابزارهایی مثل مالیات از سرمایه ای شدن مسکن و زمین جلوگیری می کنند.

واقعیت اینجاست که سیاست های مسکن در کشورهای غربی، انسانی تر است و با دخالت دولت در این مسئله، اجازه نمی دهد که بازار مسیر خود را در پیش بگیرد. این در حالیست که همین کشورهای غربی به کشورهایی مثل ایران توصیه می کنند که به سمت فردگرایی و ارزش های مدنظر آن ها در خانه سازی پیش بروند.

دیدگاه ها غیرفعال است