تعداد شهرهای جدید کشور بیشتر خواهد شد!

تعداد شهرهای جدید کشور بیشتر خواهد شد

ساخت 27 شهر و شهرک ساحلی جدید برای تقویت اقتصاد دریامحور


بذر ساخت شهرهای جدید به معنی و مفهوم امروزی از دولت نهم و دهم کاشته شد و حالا گفته می شود که قرار است نوار ساحلی جنوب نیز پذیرای چندین شهر و شهرک جدید باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که دلیل اصلی ساخت این شهرهای جدید، تقویت اقتصاد دریامحور است.

به گزارش پرشین سازه ، ساخت شهرهای جدید علاوه بر دلایل فرعی متعدد، یک دلیل اصلی دارد. شهرهای جدید می توانند تراکم جمعیتی در شهرهای بزرگ را کاهش داده و مهاجرین احتمالی را به سمت خود جلب کنند.

در گذشته، شهرهای جدیدی که ساخته می شدند فاصله خیلی کمی با شهر بزرگ اصلی داشتند اما حالا گفته می شود که شهرهای جدیدتر، قرار است با فاصله بیشتری ساخته شوند و از دایره نفوذ شهر بزرگ خارج شوند.
به طور کلی، تا امروز ۲۱ شهر جدید در کشور ساخته شده که بخش زیادی از آن ها در اطراف شهرهایی مثل تهران، اصفهان، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، اهواز و اراک بوده اند. از زمانی که قیمت مسکن در شهرهای بزرگ افزایش یافت، تقاضا برای خرید مسکن در این شهرها بیشتر شده است.
حالا چنین به نظر می آید که دولت به دنبال احداق شهرهایی است که علاوه بر سکونت، اهداف اقتصادی را نیز محقق سازند. به همین دلیل در گام اول به سراغ نوار ساحلی جنوب رفته تا اقتصاد دریامحور را پایه گذاری کند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که با افزوده شدن این ۲۷ شهر و شهرک ساحلی، تعداد شهرهای جدید کشور به ۴۸ می رسد. سعید غفوری اعلام کرد که تا به امروز شش شهر جدید و یک شهرک ساحلی وارد مدار مدیریت اجرا و فاز عملیاتی شده اند.
غفوری تاکید کرد که این ۷ شهر و شهرک ساحلی، فاز اول مدیریت اجرایی سکونتگاه های ساحلی به حساب می آیند و پیشران توسعه سواحل خواهند بود. شهرهای جدید تیس، مکران مرکزی، شهر جدید شهرستان جاسک، شهرهای خلیج فارس، بریس، کوشک و شهرک آفتاب نام این هفت پروژه سکونتگاهی هستند که کارکردهای مختلفی در حوزه اقتصاد و اجتماع داشته باشد و تلاش می کنند که الگوی جدیدی از شهرسازی و معماری متناسب با شرایط اقلیمی و محلی را پیشنهاد دهند و علاوه بر این، توان منطقه ای و بین المللی را بالا ببرند.
بخش دیگری از صحبت های سعید غفوری به طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید اختصاص یافت. وی اعلام کرد که با آغاز ساخت بیش از ۱۶۸ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، طرح نهضت ملی مسکن در این شهرها کلید خورد.

بخشی از این واحدهای مسکونی پیشرفت بالای ۷۵ درصد دارند و حتی بخشی از واحدهای مزبور در شهرهای جدید سهند، پرند و فولادشهر به دست متقاضیان رسیده است. علاوه بر این، برنامه ریزی هایی صورت گرفته تا در شهریور امسال و هفته دولت، تعداد واحدهای آماده بیشتر شود و افتتاح گردند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت:

نزدیک به ۵۴۰۰ واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید افتتاح شده و به دست متقاضیان رسیده. از مسکن مهر نیز، ۶۰ هزار واحد تکمیل و تحویل شده است.

غفوری تاکید کرد که برای رفع نواقص واحدها یک اورژانس ساختمان تشکیل شده که به رفع مشکلات و ایرادهایی که احتمالا این واحدها در زمان بهره برداری خواهند داشت، بپردازد.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تصریح کرد که بخشی از واحدهای مسکن مهر به دلیل معارض، فعلا قادر به افتتاح نیستند. به طور کلی نزدیک به ۱۸ هزار واحد مسکن مهری در شهرهای جدید باقی مانده که از این میان، ۴۸۰۰ واحد معارض اساسی دارند. البته برخی از این معارض ها قادر به رفع است که اقداماتی هم در این خصوص انجام گرفته!

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که مثلا در فاز هشت پردیس و بخش شرقی این فاز، یکی از پیمانکاران، ۱۴۶۰ واحد مسکونی را اقاله کرده که موفق به جابجایی پروژه شدیم. فوراً سه پیمانکار جدید جایگزین شدند تا مراحل ساخت را پیش برده و هرچه سریع تر، پروژه را به اتمام برسانند.
بودجه تکمیل واحدهای مسکن مهر نیز از محل صندوق ملی مسکن تامین شده است. بنابراین امکان تکمیل این واحدها تا پایان امسال وجود دارد. نزدیک به چهار هزار واحد باقی می ماند که همچنان مشکل معارض دارند و امیدواری بر این است که تا پایان سال آینده، این واحدها که در شهرهای پردیس، هشتگرد، فولادشهر و گلبهار هستند نیز به پایان برسد.
بخش زیادی از مشکلات مسکن مهر در شهرهای جدید، مربوط به افتتاح زودهنگام، نقایص فنی و معارض است که دولت سیزدهم در طی سه سال کار خود، تلاش کرد که بخشی از این مشکلات را حل کرده و مسکن مهر را بعد از ۱۵ سال به پایان برساند. حالا که خود دولت سیزدهم نیز زودتر از موعد ناچار است به کار خود پایان دهد، چشم امید متقاضیان مسکن مهر به دولت چهاردهم و عملکرد وی خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است