تشکیل قرارگاه ویژه تامین مسکن برای فرهنگیان

قرار است به زودی قرارگاه ویژه تامین مسکن در صندوق ذخیره فرهنگیان تشکیل شود. از آن جایی که اقشار فرهنگی جامعه از جمله اقشاری هستند که دسترسی خوبی به مسکن ندارند، تشکیل چنین قرارگاهی می تواند نویدبخش باشد.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان در جمع مدیران یک هلدینگ ساختمانی به این موضوع اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که ماموریت های مختلفی برای قرارگاه ویژه تامین مسکن معلم در نظر گرفته شده است. مثلا قرار است در گام اول، ۵۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت برای فرهنگیان کشور ساخته شود.

محسن احمدی تاکید کرد که در موضوع ساخت مسکن ملی باید سرعت عمل را لحاظ کرد. همچنین خاطرنشان ساخت که حفظ شأن و احترام این قشر فرهنگی جامعه، یکی از بزرگترین دغدغه ها و رسالت های این صندوق است.
یکی از بزرگ ترین اقشار جامعه، معلمان و فرهنگیان هستند. با وجود اهمیت جایگاه معلم در جامعه باز هم می بینیم که خیلی از آنها مشکل مسکن دارند. بر اساس آخرین آمارهایی که از سوی صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام شده، نزدیک به ۲۸ هزار نفر از فرهنگیان فاقد مسکن هستند و واجد شرایط طرح های مسکن سازی می باشند.

احمدی در بخش دیگری از صحبت های خود به شکل دقیق تری به ارائه آمار پرداخت و گفت:

نزدیک به ۱۸۹ هزار نفر از فرهنگیان در سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن ثبت نام کرده اند که از این میان، ۲۸ هزار و ۸۳۳ نفر واجد شرایط بوده اند و ثبت نامشان قطعی شده است.

برای تایید ثبت نام، فرهنگیان متقاضی باید چهار شرط را احراز کنند. اول از همه باید متاهل و سرپرست خانوار باشند، دوم اینکه حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا را داشته باشند. علاوه بر این، نباید مالکیت خصوصی داشته باشند و در نهایت باید شرط عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب تا به امروز را احراز کنند. بررسی آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد که از میان متقاضیان واجد شرایط، تا به امروز برای ۱۸ هزار و ۱۴۸ نفر هیچ پروژه ای تخصیص داده نشده است.

هلدینگ ساختمانی معلم ۱۵ هزار مسکن می سازد

یکی از هلدینگ هایی که موظف به ساخت مسکن برای فرهنگیان شده است، هلدینگ ساختمانی معلم است. این هلدینگ قرار شده ۱۵ هزار و ۵۳۹ واحد مسکونی در ۲۱ استان کشور بسازد.

بر اساس گفته های رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان، منابع مالی مورد نیاز برای ساخت این واحدها از محل سرمایه گذاری تسهیلات نهضت ملی مسکن، آورده های خود معلمان و تامین مالی های رایج و مشارکت با سازندگان مسکن تامین می شود
این هلدینگ تلاش می کند که با توجه به سطح درآمد معلمان و قیمت های کنونی بازار مسکن در شهرهای بزرگ، یک مدل مناسب اقتصادی برای ساخت مسکن تعریف کند. در این میان، ادارات کل آموزش و پرورش استان ها نیز باید در این امر مشارکت داشته باشند تا پروژه های مسکونی به موقع در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

در بیشتر کلانشهرهای کشور، سهم زمین از قیمت تمام شده مسکن نزدیک به ۵۰ درصد است. این مبلغ در دیگر شهرها نزدیک به ۳۰ درصد می باشد. به همین دلیل برای کاهش قیمت مسکن باید فکری به حال قیمت زمین صورت بگیرد.
محسن احمدی می گوید که با مولدسازی دارایی های دولت، می توان بهای تمام شده واحدهای مسکونی موردنیاز فرهنگیان را تا حد خیلی زیادی کاهش داد.
وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به امکانات موجود در حوزه زمین و بناهای آموزش و پرورش، مشکل خاصی برای تامین زمین واحدهای مسکونی معلمان به وجود نیاید و بتوان با سرعت این واحدها را تکمیل کرد.
این مقام مسئول از تمام دستگاه های مربوطه از جمله ادارات کل آموزش و پرورش استان ها درخواست کرد که در حوزه معرفی املاک و زمین های خود، همکاری خوبی با صندوق ذخیره فرهنگیان داشته باشند تا بتوان پروژه های جدیدتری تعریف کرد و عملیات ساخت مسکن فرهنگیان را در استان های مختلف کشور آغاز نمود.

احمدی همچنین به تکنولوژی های جدید و روش های نوین ساخت مسکن اشاره کرد و تاکید داشت که باید با این تحولات پیش رفت. در غیر این صورت، احتمال ضرر وجود دارد. در این راستا نباید از ظرفیت دانش بنیان غافل شد.
محسن احمدی در صحبت های پایانی خود تاکید کرد که اولویت اصلی هلدینگ معلم باید ارزان سازی واحدهای مسکونی باشد. علاوه بر این، از آنجایی که سیستم بانکی کشور اعتماد زیادی به جامعه فرهنگیان دارد، می توان روی تامین مالی این موسسات و بانک ها نیز حساب باز کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است