برنامه ویژه دولت برای ساخت مسکن دانشگاهیان

برنامه ویژه دولت برای ساخت مسکن دانشگاهیان

برای اولین بار در کشور، دولت سیزدهم حدود ۱۶ هزار هکتار زمین برای ساخت شهرک های مسکونی تامین کرده است. همچنین برای دانشگاهیان هم برنامه های ویژه ای جهت ساخت مسکن طرح ریزی شده است!

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ضمن اعلام این خبر، خاطرنشان ساخت که در طی ۲ سال، توانسته اند برای طرح نهضت ملی مسکن، ۵۱ هزار هکتار زمین تامین کنند.

ارسلان مالکی که سمت معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن را به عهده دارد، در جلسه ای که با حضور معاونان اداری و مالی دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در دانشگاه علامه طبابایی برگزار می شد، تاکید داشت که اصلی ترین معضل کنونی کشور، مسکن است.

وی به ارائه ی آمارهایی در خصوص ساخت مسکن پرداخت و تصریح کرد که در طی بازه ای ۵ ساله از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰، به ازای هر ۱۰۰ خانواده ای که تشکیل شده، ۶۴ واحد مسکونی ساخته شده است. صرف نظر از اینکه چنین آماری نشان دهنده ی کمبود فراوان مسکن در کشور است، باید اعلام کنیم که بیشتر خانه های ساخته شده در محله هایی هستند که طبقات برخوردار و مرفه جامعه ساکن می باشند. بنابراین برای دهک های پایین جامعه مناسب نیستند.

مالکی در ادامه اعلام کرد:

برای طرح مسکن ملی، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خانواده ثبت نام کرده اند که مشخصا مسکن ندارند. حتی قبل از این، از تسهیلات دولتی برای تامین مسکن هم استفاده نکرده اند. بر اساس قانون جهش تولید مسکن باید ۴ میلیون مسکن ساخته شود چرا که نیاز اصلی کشور است.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که طرح نهضت ملی مسکن با طرح های قبلی مسکن سازی دولتی فرق دارد. در دوران مسکن مهر، سازمان ملی زمین و مسکن موفق شد که کلا ۵۹۰ هزار واحد مسکن را در هشت هزار هکتار زمین بسازد. البته بخشی از واحدهای مسکن مهر هنوز هم تکمیل نشده اند. اما در طرح نهضت ملی مسکن، پیشرفت های قابل قبولی در حوزه ی تامین زمین به دست آمده و ۵۱ هزار هکتار زمین شناسایی و تامین شده است.

مالکی همچنین به جزئیات بیشتری در خصوص تامین زمین برای نهضت ملی مسکن اشاره کرد و اعلام کرد که حدود ۳۴ هزار هکتار از این زمین ها، حاصل الحاق زمین به محدوده ی شهرها بوده است. از طرف دیگر، حدود ۱۶ هزار هکتار هم برای ساخت شهرک مسکونی تامین شده که برای اولین بار است در کشور رخ می دهد.

ارسلان مالکی در جمع دانشگاهیان، تاکید کرد که بخشی از نهضت ملی به ساخت مسکن برای پرسنل و کارکنان دانشگاه ها و اعضای هیات علمی اختصاص دارد و قرار است از زمین های خود دانشگاه استفاده شود.

بر اساس تفاهمنامه ای که میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم صورت گرفته، قرار است که زمین های مزبور در اختیار دانشگاهیان گذاشته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی از مسئولین دانشگاه درخواست کرد که در این حوزه، با دولت همکاری کنند. چرا که ساخت مسکن برای اساتید دانشگاه و دانشگاهیان، از اولویت های طرح نهضت ملی مسکن و دولت است.

یکی دیگر از موضوعات مهمی که توسط ارسلان مالکی به آن اشاره شد، بحث عقب ماندگی در فناوری های نوین ساخت مسکن بود. آخرین فناوری مسکن سازی در کشور، به مسکن مهر برمی گردد.

وی از اساتید دانشگاهی که در حوزه های شهرسازی و مسکن سازی فعالیت می کنند، درخواست کرد که برای تهیه طرح ها و اجرای بهتر واحدهای مسکونی خود، مداخله کنند و دولت را یاری نمایند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد که باید از توان علمی دانشگاه ها و اساتید آن، در راستای ساخت مسکن و مدیریت اجرای آن بهره مند شود. همچنین ساخت مسکن را باید به خود دانشگاه سپرد و نقش دولت، در حد تسهیل گر باقی بماند.

ارسلان مالکی در انتهای سخنان خود تاکید کرد که باید از فرصت کنونی استفاده کرد و خاطرنشان ساخت که پیش از این، امکان ساخت این حجم از مسکن برای دانشگاهیان وجود نداشت. اما حالا که ضرورت ساخت مسکن بیشتر از گذشته شده، دانشگاهیان هم باید سهم خود را ببرند.

مالکی از تمام مسئولان دانشگاه درخواست کرد که با همکارهای ایشان در استان ها همکاری کنند تا این طرح مهم دولتی، به خوبی پیش برود و موفقیت های بیشتری در طرح نهضت ملی مسکن حاصل شود.

طرح نهضت ملی مسکن در قالب های مختلف، برای اقشار مختلف جامعه در دست اجراست و به نظر می آید که دولت سیزدهم برای هر یک از اقشار جامعه، برنامه هایی جهت ساخت مسکن دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است