شهرک دانشگاه تهران در منطقه ۲۱ نوسازی می شود!

شهرک دانشگاه تهران در منطقه 21 نوسازی می شود!

شهرک دانشگاه تهران که در منطقه ۲۱ قرار گرفته مشمول طرح نوسازی شده و احتمالا تعداد واحدهای آن سه برابر شود و به هشت هزار واحد مسکونی برسد.

به گزارش پرشین سازه ، مساحت کلی این شهرک حدود ۸۰ هکتار است که از سال ۵۸، برای ساخت مسکن کارکناک دانشگاه تهران در نظر گرفته شده بود و متولی اصلی پروژه های ساختمانی آن نیز، تعاونی مسکن مربوط به این دانشگاه بود. اما روند ساخت این شهرک بیش از ۲۴ سال طول کشید و در نهایت، سال ۸۲ از ۲۴۳ بلوک آن رونمایی شد.

این بلوک ها دارای ۲ هزار و ۶۷۴ واحد مسکونی بودند. همچنین بخشی از شهرک دانشگاه به واحدهای آموزشی، تجاری، مذهبی و فرهنگی اختصاص پیدا کرده بود.

گرچه شهرک دانشگاه تهران یکی از قدیمی ترین شهرک های تهران محسوب می شود اما همچنان دچار کمبود امکانات است و بیشتر واحدهای مسکونی آن دچار خرابی شده و نیازمند نوسازی می باشند.

البته تمام این مسائل شهرک دانشگاه در برابر معضل بزرگ موقوفه ای بودن آن، به چشم نمی آید. در واقع اراضی این شهرک، توسط مرحوم حاج ملی علی کنی در دوره ی قاجار وقف شده است. گرچه تمام واحدهای مسکونی این شهرک دارای سند اعیانی هستند اما در نهایت، کل این شهرک یک ملک موقوفه است و وقفی به حساب می آید.

گرچه در دوره های مدیریت شهری مختلف این معضل وجود داشت اما برای اولین بار، رسول براتی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۲۱ تهران به آن اشاره کرد.

بر اساس گفته های وی، این عرصه ی ۸۰ هکتاری کاملا وقفی است اما واحدهای مسکونی آن به اعضای تعاونی مسکن دانشگاه تهران تعلق دارد. اما باید تکلیف عرصه ی آن نیز مشخص شود.

رسول براتی تاکید کرد که شهرداری تهران برای حل این موضوع، در نقش تسهیل گر وارد شده و تفاهمنامه ای میان متولی این ملک موقوفه و تعاونی مسکن دانشگاه و یک پیمانکار برقرار کرد. این تفاهمنامه سرانجام در ۲ اردیبهشت سال جاری به نتیجه رسید.

این مقام مسئول اضافه کرد: در حال حاضر تلاش می شود که واحدهای مسکونی جدیدی در این شهرک ساخته شود. بعد از طراحی این واحدها، برای کسب مجوزهای لازم به کمیسیون ماده ۵ تهران ارسال می گردد.

وی خاطرنشان کرد که گواهی ها، موافقت ها و تعهدات لازم نیز از ساکنین این شهرک دریافت خواهد شد تا در نهایت بتوان مصوبه ی مورد نیاز برای بازسازی این شهرک را از کمیسیون ماده ۵ بگیریم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۲۱ تهران اعلام کرد که اصلی ترین مزیت ساخت واحدهای جدید در شهرک دانشگاه برای ساکنین این است که کسانی که پیش از این، در واحدهای ۱۰۰ متری ساکن بودند، بعد از احداث شهرک جدید می توانند همین واحدها را به صورت نوساز و بدون پرداخت هیچگونه هزینه ی اضافه ای دریافت کنند.

ساختمان های ۹ الی ۱۱ طبقه در شهرک جدید دانشگاه ساخته می شود

یکی دیگر از موضوعاتی که رسول براتی به آن اشاره کرد، وضعیت ساخت و ساز پروژه های ساختمانی در شهرک جدید دانشگاه بود. وی اعلام کرد که تراکم در نظر گرفته شده در شهرک جدید، بیشتر از وضعیت موجود خواهد بود.

رسول براتی تصریح کرد که همکاری میان شهرداری تهران و کمیسیون ماده ۵ می تواند انگیزه ی مضاعفی به پیمانکاران بدهد تا در نوسازی این شهرک، سهیم باشند. این پیمانکاران می توانند قدر السهم خود را با توجه به افزایش متراژ بنا و قوانین مربوط به آن، بردارد. از سوی دیگر، اعضای تعاونی نیز دارای خانه هایی نوساز می شوند که مشکل ناپایدار و عدم ایمنی را نخواهد داشت.

این مقام مسئول در نهایت اعلام کرد که تعداد واحدهای نوسازی که قرار است در شهرک جدید ساخته شود، بیش از واحدهای قبلی خواهد بود. بر اساس توافقاتی که صورت گرفته، بخشی از این واحدهای جدید در اختیار متولید موقوفه قرار می گیرد. این واحدها اجاره داده می شوند تا بودجه ی مورد نیاز برای امور وقفی تامین شود.

در حال حاضر، بلوک هایی که در این شهرک قرار گرفته اند، چهار طبقه می باشند اما پیش بینی بر این است که ساختمان های جدید ۹ الی ۱۱ طبقه خواهند بود. به این ترتیب، جمعیت شهرک نیز ۳ برابر می شود.

براتی تاکید کرد که نگاه شهرداری در این پروژه، بر اساس منفعت مالی خود نیست و صرفا عوارض قانونی خود را دریافت می کند و تلاش بر ساده سازی روند ساخت دارد.

هدف این است که شهرکی جدید با الگوهای مدرن در پایتخت ساخته شود که دارای تمام خدمات رفاهی، تجاری، خدماتی، درمانی، تفریحی و فضای سبز باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است