بررسی نرخ بهره ی وام مسکن

بررسی نرخ بهره ی وام مسکن

تسهیلاتی که این روزها برای خرید مسکن در نظر گرفته شده، به ۹۶۰ میلیون تومان رسیده است. همین موضوع باعث شده که مبالغ وام مسکن و نرخ بهره ی آن در دیگر کشورهای دنیا، مطرح شود.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از کارشناسان مسکن خاطرنشان می کند که در دیگر کشورهای دنیا، نرخ بهره ی وام مسکن اصلا به ۲۲.۵ درصد نمی رسد.

در بخشی از کشورهای اروپایی و آمریکا، بهره ی وام مسکن ۱.۵ الی ۲ درصد است. به همین دلیل میزان استقبال از وام های این چنینی بالاست. اما در کشور ما می بینیم که حتی این تسهیلات که به تازگی دو برابر شده، طرفدار ندارد. چرا که بیشتر اقشار کارمند و کارگر از عهده ی پرداخت اقساط گران آن برنمی آیند.

عباس اکبرپور در ادامه به نحوه ی محاسبه ی بهره های بانکی اشاره کرد و افزود:

بهره ی وام مسکن باید روی متوسط مبلغ این وام اعمال شود. به این معنی که متقاضی باید در نهایت، یک دوم مبلغ وام را در نرخ سود و تعداد سال های بازپرداخت ضرب کرده و سپس قیمت نهایی بهره مشخص شود. اما در طی دهه ی گذشته، نرخ بهره ی وام های مسکن دو برابر شده است. در نتیجه، عملا نرخ سود وام مسکن حتی از ۲۲.۵ درصد نیز بیشتر خواهد شد.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه به بروکراسی های سخت و پیچیده ی دریافت تسهیلات خرید مسکن نیز اشاره کرد که منجر به عدم تمایل متقاضیان برای دریافت آن می شود. علاوه بر این، باید خاطرنشان ساخت که پرداخت چنین وام هایی با وجود تورم بالا، اصلا فایده ای به حال بازار ندارد و منجر به افزایش خرید و فروش نمی شود.

وام نزدیک به ۱ میلیارد تومان، در حال حاضر قدرت خرید ندارد. در بهترین حالت، مردم ناچار هستند که به سمت واحدهای نقلی و کوچک متراژ بروند.

اکبرپور از دولت درخواست کرد که برای کاهش نرخ بهره ی بانکی این وام، راهکاری بیندیشند! مسئله این جاست که دولت، چنین وام هایی را با وام های کلان صنعتی یکی دانسته و همان شرایط را بر این تسهیلات نیز اعمال کرده است.

این در حالیست که در کل دنیا، حساب چنین وام هایی جداست و بیشتر شبیه به کمک دولت برای خانه دار کردن مردم است. بنابراین لازم است که مسئولین دولت ما نیز به فکر راه چاره باشند.

این موضوع فقط در کشورهای پیشرفته و جهان اول مصداق ندارد. حتی در کشورهای همسایه مثل ترکیه، عراق و آذربایجان نیز نحوه ی وام دهی به متقاضیان مسکن فرق دارد.

به طور کلی، میانگین بهره ی وام مسکن در کل دنیا، بین ۰.۵ تا ۵ درصد است. در تمام دنیا جا افتاده که افراد متقاضی وام مسکن، از طبقات کارگر و کم درآمد جامعه هستند. بنابراین اقساط وام باید به گونه ای باشد که بتوانند از عهده ی پرداخت آن ها بربیایند.

اما در کشور ما، چنین موضوعی در نظر گرفته نمی شود و مسئولین بدون توجه به شرایط جامعه، مبلغی را اعلام می کنند. در بیشتر کشورهای دنیا، بانک مرکزی بخشی از اعتبار سالیانه ی بانک ها را به وام خرید مسکن اختصاص می دهد. در ایران، گرچه چنین قانونی وجود دارد اما بانک ها به راحتی از وظایف خود شانه خالی می کنند.

توان مالی افراد را در نظر نمی گیریم!

عباس اکبرپور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که برای تعیین مبالغ وام مسکن و بهره ی آن، باید درآمد افراد را در نظر گرفت. در بیشتر کشورها، مبلغ وام تا ۹۵ درصد از قیمت خانه را پوشش می دهد و نرخ بهره های بانکی نیز به شدت کنترل شده است.

در واقع تلاش دولت ها این است که رضایت اقشار کم درآمد را به دست آوردند.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که در کشورهای دیگر، موضوعی به نام سقف دریافت وام وجود ندارد و بر اساس توان مالی افراد، مبلغ وام تعیین می شود. همچنین در این پروسه، اظهارنامه های مالیاتی افراد و میزان درآمدشان، بررسی می شود.

در نتیجه، تسهیلاتی که پرداخت می شود بر اساس توان مالی متقاضی مسکن خواهد بود.

اکبرپور در انتهای سخنان خود از حبس آمارهای مربوط به بازار مسکن نیز گلایه کرد و تاکید داشت که باید هر چه سریع تر، آمارهای دقیق در خصوص وضعیت این بازار منتشر شود. چرا که عدم دسترسی به اطلاعات صحیح باعث می شود که مردم نتوانند تصمیمات درستی بگیرند.

با وجود تاکید مکرر کارشناسان و فعالان بازار، دولت سیزدهم هنوز هم بر عدم انتشار این آمارها، پیگیری می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است