بحران ساخت مسکن در مازندران

بحران ساخت مسکن در مازندران

بر اساس گفته های کارشناسان مسکن، در صورتی که شرایط به همین صورت پیش برود، باید در انتظار بحران مسکن در استان مازندران باشیم.

به گزارش پرشین سازه ، استان مازندران یکی از محبوب ترین استان های همجوار تهران برای خرید ملک و زمین است. در طی سال های گذشته، طرح های مسکن سازی دولتی مثل مسکن مهر یا اقدام ملی مسکن در استان مازندران اجرا شده اند اما نتوانسته اند توفیق چندانی به دست آورند. به همین دلیل، نگرانی های کارشناسان مسکن از بابت بحران استانی، کاملا منطقی است.

بخش زیادی از زمین های این استان، یا مربوط به مراتع و جنگل ها هستند یا از جمله زمین های کشاورزی نوع اول و دوم می باشند که طبیعتا مسکن سازی در آن ممنوع است. به همین دلیل کمبود زمین اصلی ترین معضل استان است. اما علاوه بر این، عزم و اراده ی کافی برای پیشبرد طرح های مسکن سازی نیز وجود ندارد. به همین دلیل است که بخش زیادی از واحدهای مسکن مهر در استان مازندران، نیمه کاره مانده اند.

در طی بیش از ۱۵ سال، طرح مسکن مهر استان مازندران مسکوت ماند و حالا که شرایط اقتصادی از همیشه دشوارتر شده است، مشکلات تکمیل این طرح نیز افزایش پیدا کرده!
طرح نهضت ملی مسکن و وعده های رئیس جمهور باعث شد که خیلی از ساکنان این استان امیدوار شوند اما دیدیم که در اجرای طرح مزبور، ۲ سال تاخیر ایجاد شد.

زیرساخت ها فراهم نبود و در طی این دو سال، هزینه های ساخت و ساز مسکن نیز افزایش پیدا کرد. قیمت زمین بالا رفت و تحریم های بین المللی افزایش یافت. در نتیجه اعتبارات دولت نیز کمتر شد و به این ترتیب، طرح نهضت ملی مسکن با عقب افتادگی های زیادی همراه شد.
در طی این دو سال، دولت تلاش کرد که زیرساخت های لازم را آماده کند و در سریع ترین حالت ممکن، طرح های مسکن سازی را پیش ببرد.

سهمیه استان مازندران از ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی، ساخت ۱۵۵ هزار واحد مسکونی است. به عبارت دیگر در هر سال، باید ۳۶ هزار واحد در شهرهای مختلف مازندران ساخته شود.

مسکن سازی در مازندران کُند پیش می رود!

مدیر کل راه و شهرسازی این استان، در یکی از جلسه های شورای مسکن مازندران اعلام کرد که عقب افتادگی های زیادی در طرح های مسکن سازی استان وجود دارد.

دیوسالار، در بخشی از صحبت های خود تاکید کرد که گرچه وضعیت ساخت و ساز مسکن حمایتی و نوسازی بافت فرسوده جالب نیست اما خودمالکی و مسکن روستایی، روند خوبی را پشت سر می گذارد.

وی افزود:

طرح نهضت ملی مسکن استان مازندران متعهد شده که در بخش خودمالکی، ۶۰ هزار واحد بسازد که در مجموع، ۲۳ درصد از تعهدات مسکن ملی استان آغاز به ساخت کرده اند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که در دهه فجر، ۱۸ هزار واحد مسکن ملی افتتاح خواهد شد و عملیات ساخت و ساز مسکن در سه شهرک کرفون جویبار، گلوگاه و بهشهر شروع می شود.
بر اساس گفته های مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران می توان نتیجه گرفت که روند ساخت مسکن در این استان به کُندی پیش می رود و از آمار سالانه ی خود عقب است.

نگرانی از بابت این روند کُند به دیگر مسئولان استان از جمله استاندار مازندران نیز سرایت کرده و بارها از سوی وی، تاکیداتی صورت گرفته تا همه ی دستگاه های مرتبط، همکاری لازم را در تولید مسکن داشته باشند.
سید محمود حسینی پور، استاندار مازندران به فرمانداران کل شهرستان های استان ماموریت داد که در عرض ۱۵ روز، تکلیف زمین هایی که برای ساخت مسکن مناسب هستند را روشن کرده و آن ها را شناسایی کنند.
علاوه بر این، تمام مدیران کل راه و شهرسازی موظف شدند که فعالیت های مربوط به مسکن خود را در کارپوشه ی مدیریتی خود در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت کنند.

بر اساس آمارهای موجود، پیشرفت مسکن ملی در استان مازندران فقط ۱۰ درصد بوده است که در قیاس با دیگر استان ها، نشان می دهد که این استان دچار عقب ماندگی شده است.
استاندار مازندران نیز ضمن تاکید بر همین موضوع، خاطرنشان کرد که با وجود تلاش های مکرر، هنوز به نتیجه ی مناسبی نرسیده اند. تامین زمین در ۱۸ شهر از استان مازندران، فقط ۱۰ درصد بوده که اصلا قابل قبول نیست.

با توجه به دستورات اعلام شده از سوی استاندار مازندران، حالا باید در انتظار عملکرد مسئولین و مدیران استان باقی ماند. سوال اینجاست که آیا این استان قادر است طلسم طرح های مسکن سازی دولتی را بشکند و بلاخره، نتیجه ی قابل قبولی در اجرای این طرح ها، به دست آورد؟!

دیدگاه ها غیرفعال است