بحران در صنعت شیرآلات ساختمانی ایران

بحران در صنعت شیرآلات ساختمانی ایران

صنعت شیرآلات ساختمانی ایران در معرض خطر؛ سهم بازار جهانی در حال از دست رفتن


از هر جهتی که به صنعت ساختمان و صنایع وابسته به آن نگاه کنید، متوجه بحران های بزرگ و جدی خواهید شد. حالا چنین گفته می شود که صنعت تولید و فروش شیرآلات ساختمانی نیز با مشکلات زیادی رو به رو شده و به دلیل افزایش قیمت برخی از آلیاژهای مورد نیاز این صنعت، عملاً توان رقابت با تولیدکنندگان خارجی را ندارد و سهم بازار جهانی خود را از دست داده است.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل شیرآلات هانوفر ضمن تاکید بر این مسئله و اشاره به افزایش غیراصولی قیمت آلیاژ برنج، خاطرنشان ساخت که ایران تا همین چندین سال پیش، یکی از پیشتازان صنعت شیرآلات در منطقه بود اما حالا وضعیت بازار داخلی، نشان از یک بحران جدی می دهد.

مرتضی گل محمدی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که اصلی ترین دلیل افت بازار شیرآلات ساختمانی، افزایش بی رویه قیمت آلیاژ برنج است. در شرایطی که مردم قدرت خرید ندارند و قیمت تمام شده مسکن هر روز بالاتر می رود، افزایش قیمت آلیاژها بی معناست.

در حال حاضر، بازارهای بین المللی شیرآلات ساختمانی در دست سازندگان چینی است؛ چرا که قیمت محصولات خود را به شدت پایین نگه می دارند و فرصت رقابت را از تولیدکنندگان ایرانی گرفته اند. واقعیت اینجاست که محصولات چینی با وجود ظاهر خیلی خوبی که دارند، فاقد کیفیت می باشند و بیشتر مواقع از سرب یا نهایتاً سرب خشک ساخته می شوند.

مدیرعامل شیرآلات هانوفر تاکید کرد که استفاده از چنین متریالی برای سلامت انسان مضر است. سرب می تواند عامل اصلی سرطان باشد و مصرف کنندگان را در طی زمانی طولانی، به بیماری های مختلف مبتلا کند.

گل محمدی تاکید کرد که در محصولات ایرانی، اصلا از سرب استفاده نمی شود و به جای آن از آلیاژ برنج استفاده می کنند. ۶۰ درصد شیرآلات ایرانی از مس و ۳۷ درصد نیز از روی تولید می شوند. بنابراین از هر لحاظ برای سلامت انسان بی خطر محسوب می شوند.

با این وجود به دلیل گرانی های اخیری که در صنعت تولید شیرآلات به وجود آمده، تقاضا برای خرید محصولات با کیفیت ایرانی کاهش یافته است. این موضوع، حتی در بازار داخلی نیز دیده می شود؛ چرا که محصولات چینی نیز پای خود را به بازار ایران باز کرده اند.

مرتضی گل محمدی تاکید کرد که در تمام شیرآلات ایرانی از قطعات و اتصالات باکیفیتی استفاده می شود که معمولا از آلیاژ برنج ساخته شده اند اما محصولات چینی هنوز هم از اتصالات استیل استفاده می نمایند. با وجود تفاوت های بارزی که میان محصول ایرانی و چینی وجود دارد، هنوز هم فروش محصول چینی به علت قیمت پایین تر، بیشتر است.

تاجران کشورهای همسایه نیز با وجود علم به کیفیت محصول ایرانی، برای کاهش هزینه های خود به سراغ جنس چینی می روند و همین موضوع سبب شده که به تدریج بازار بین المللی صنعت شیرآلات ایران در منطقه از دست برود.

مدیرعامل شیرآلات هانوفر در ادامه به یکی دیگر از رقبای صنعت شیرآلات اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که ترکیه نیز محصولات خوبی به بازار ارائه می کند. تاجران کشورهای همسایه مثل عراق به راحتی ارز دولتی برای خرید محصولات ترک به دست می آورند اما محصولات ایرانی به دلیل تحریم، خیلی راحت قابل خرید نیستند و باید ارز آزاد تهیه شود که همین موضوع، منجر به گران شدن تمام محصولات ایرانی برای تاجران کشورهای همسایه شده است.

واقعیت اینجاست که مجموعه ای از این مشکلات باعث شده که سهم شیرآلات ایرانی در بازارهای بین المللی کمتر شود و جای خود را به تولیدکنندگان چینی و ترک بدهد. این روند همچنان ادامه دارد و تا زمانی که فکری به حال گرانی بی رویه مواد خام این صنعت نشود، قطعاً وضعیت بدتر خواهد شد و شاید به زودی شاهد از دست رفتن کلی سهم شیرآلات ایران در بازارهای جهانی باشیم.

مرتضی گل محمدی در انتها تصریح کرد که علاوه بر تمام مشکلات موجود، اوضاع کسب و کار فعالان این حوزه نیز اصلاً جالب نیست و تنها کاری که در این شرایط از عهده تولیدکنندگان برمی آید، تاب آوری است. آن ها تلاش می کنند تا در این بازار پررقابت باقی بمانند و از بین نروند.

وی ابراز امیدواری کرد که مسئولین مساعدت کرده و گامی موثر در راستای احیای این صنعت بردارند و به زودی شاهد این باشیم که ایران به یکی از قطب های اصلی تولید شیرآلات در جهان تبدیل شود؛ چرا که این پتانسیل در محصولات ایرانی وجود دارد.

این وضعیت صرفاً مختص صنعت شیرآلات نیست و در حال حاضر، بخش زیادی از صنایع وابسته به ساختمان سازی دچار همین وضعیت شده اند و علاوه بر مشکلات درون صنعتی خود، با رکود بی سابقه نیز دست و پنجه نرم می کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است