بازار مسکن پاکدشت، مقصد مستاجران تهرانی

بازار مسکن پاکدشت، مقصد مستاجران تهرانی

موضوع حاشیه نشینی و مهاجرت مستاجران به شهرهای اطراف تهران، مدت هاست که مطرح شده و از سوی کارشناسان هشدار داده شده است. اما حالا به نظر می آید که یکی از مقاصد اصلی مستاجران تهرانی، پاکدشت است.

به گزارش پرشین سازه ، حالا به فصل جا به جایی رسیده ایم. خرداد ماه از راه رسیده و خیلی زود امتحانات دانش آموزان به پایان می رسد و خانواده ها، فرصت مناسبی برای جا به جایی پیدا می کنند.

این سنت هر ساله است که در تابستان، جا به جایی ها بیشتر شود و بازار اجاره رونق پیدا کند. اما مدت هاست که فرا رسیدن تابستان، به معنای رونق و خوشی نیست، بلکه یادآور گرانی های کمرشکن مسکن است که خیلی از خانواده ها را درگیر می کند.

در سال های گذشته که قیمت اجاره بهای مسکن انقدر بالا رفت، دیگر نمی توان گفت که اجاره نشینی به معنای خوش نشینی است.

حالا مستاجران با فرا رسیدن موعد قرارداد اجاره ی خود، باید با ترس و لرز به سراغ تمدید بروند یا اینکه وسایلشان را جمع کنند و به دنبال خانه ای دیگر بگردند. خیلی وقت ها، این جستجو در نهایت به حواشی شهر منجر می شود. این مسئله در شهرهایی مثل تهران، شکل بحرانی به خود گرفته است.

حالا که قیمت مسکن تا این حد افزایش پیدا کرده و دیگر عملا قدرت خرید طبقات متوسط جامعه بسیار پایین آمده، راه دیگری به جز اجاره نشینی نیست.

اما افزایش تقاضا منجر به گرانی بازار اجاره نیز شده است. به نحوی که دیگر به سختی می توان خانه ای مناسب با قیمت معقول در تهران پیدا کرد. همین موضوع باعث شده که خیلی از مستاجران به سمت حواشی پایتخت نقل مکان کنند.

این روند از زمانی آغاز شد که مستاجران ناچارا به محله های پایین تر مهاجرت می کردند و هر ساله این ماجرا تکرار می شد. تا جایی که حالا به شهرهای اطراف رسیده است. البته در کنار این معضل، مشکلات دیگری مثل مسکن اشتراکی، پشت بام خوابی، ماشین خوابی و حاشیه نشینی نیز به وجود آمده است.

عدم رسیدگی به هر یک از این مشکلات می تواند در نهایت منجر به بروز معضلات اجتماعی بسیاری شود که به سادگی قابل حل نخواهند بود.

یکی از اهداف مستاجران برای مهاجرت به شهرهایی مثل پردیس، پرند یا پاکدشت، نزدیکی به مرکز تهران است. از آن جایی که قیمت خانه در پردیس و پرند نیز بسیار بالا رفته و اجاره ها سنگین شده است، مقصد خیلی از مستاجران تهرانی، پاکدشت شده!

این شهر که در ۲۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده، می تواند مکان خوبی برای مستاجرانی باشد که به خاطر شغل خود ناچارند هر روز به تهران رفت و آمد کنند. علاوه بر این، مسیرهای دسترسی به این شهر، نسبتا آسان است.

در نتیجه، شاهد هستیم که در طی چند سال اخیر، پاکدشت به یکی از مقاصد اجاره مسکن تبدیل شده و بخش زیادی از طبقات کم درآمد تهرانی را به خود جذب کرده است.

اما درست مثل هر شهر دیگری که با انباشت تقاضا رو به رو می شود، شهر پاکدشت نیز با مشکلاتی در خصوص عرضه و تقاضا مواجه است.

هجوم مستاجران تهرانی به این شهر باعث شده که واحدهای مسکونی فورا اجاره داده شوند و دیگر، چیز زیادی برای خود ساکنین این شهر باقی نماند. در واقع، کمبود مسکن در این شهر نیز وجود دارد. علاوه بر این، قیمت اجاره بها نیز افزایش پیدا کرده است.

یکی از مشاوران املاک فعال در این شهر می گوید که هر روز عده ای به بنگاه مراجعه می کنند تا قیمت اجاره دستشان باشد. با اینکه هنوز به فصل جا به جایی نرسیده ایم و فایلی به بنگاه داران عرضه نشده است.

یکی دیگر از این فعالان بازار مسکن پاکدشت می گوید که مراجعه ی مستاجران تهرانی به بازار ملک و اجاره ی پاکدشت، نویدبخش خبرهای خوبی نیست. چرا که نشان می دهد به زودی روزهای سختی برای مستاجران این شهر رقم می خورد. از آن جایی که واحدهای نوساز به بازار عرضه نشده اند، بنابراین سیستم عرضه و تقاضا به هم می خورد و دوباره شاهد تورم و افزایش قیمت اجاره خواهیم بود.

بیشتر کارشناسان و فعالان بازار مسکن پاکدشت می گویند که در همین چند ماه اخیر، شاهد تورم سرسام آوری در حوزه ی اجاره ملک و مسکن بوده اند.

وضعیت مستاجرانی که چند سال قبل از تهران به پاکدشت مهاجرت کرده بودند نیز چندان جالب توجه نیست. برخی می گویند که گرانی بیش از حد مسکن تهران، آن ها را به حاشیه رانده و به پاکدشت کشانده است. اما حالا حتی مطمئن نیستند که از عهده ی پرداخت اجاره بهای مسکن در این شهر هم بربیایند و شاید مجبور شوند دوباره به نقاط دورتری مهاجرت کنند.

از سوی دیگر، راهکارهای دولت برای کنترل بازار اجاره نیز چندان موفقیت آمیز نبوده است. تعیین سقف افزایش اجاره، توسط هیچ مالکی رعایت نمی شود. از آن جایی که برگ برنده در دست مالک است، می تواند هر قیمتی که دلش بخواهد برای ملک خود تعیین کند. در چنین وضعیتی، طبیعتا مستاجر هم نمی تواند چانه زنی کند و باید با مبلغ پیشنهادی صاحبخانه کنار بیاید.

وضعیت اجاره مسکن در پاکدشت نیز دست کمی از دیگر نقاط استان تهران ندارد. پیش از این، مهاجرت به این شهر می توانست برای کسانی که شغلی در تهران دارند اما توان مالی کافی برای اجاره مسکن در آن را ندارند، گزینه ی مناسبی باشد؛ اما حالا به نظر می آید که این پناهگاه مستاجران نیز دچار گرانی شده است.

در چنین وضعیتی که مستاجران روز به روز، بیشتر دچار مشکل می شوند، راهکارهای دولت چیست؟ طبق معمول همیشه، دولت به راهکارهایی مثل تعیین سقف اجاره بها، تسهیلات مربوط به ودیعه مسکن و دیگر طرح های مشابه روی آورده است که هرگز به درستی اجرا نمی شوند.

تنها کسانی که ضرر اصلی را از چنین وضعیتی می بینند، مستاجران هستند که ناچارا باید به حاشیه رانده شوند و با هزاران مشکل و معضل اجتماعی و اقتصادی دست و پنجه نرم کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است