بازار مسکن استان سمنان نیز بحرانی است!

بازار مسکن استان سمنان نیز بحرانی است!

این روزها گرچه بازار مسکن در کل کشور آشفته است، اما یکی از کارشناسان مسکن در سمنان اعلام کرده که ساز و کارهای کنترل قیمت مسکن از سوی دولت، تا این لحظه در سمنان جواب نداده است.

به گزارش پرشین سازه ، این کارشناس مسکن در خصوص رکود بازار ملک و شرایطی که بر استان سمنان حاکم است چنین گفته: شرایط بازار مسکن در این استان نیز تابعی از وضعیت کلی مسکن در کشور است. به همین خاطر است که شاهد رکود بی سابقه و افزایش قیمت ها هستیم. هیچ ساز و کاری هم در قبال حل این مسئله، جوابگو نیست.

امیر هوشنگ مظهری در ادامه اذعان کرد که رکود و تورم رکورد ۳۰ ماهه را شکسته است و افزود: آمارهایی که در روز گذشته منتشر شده نشان می دهد که قیمت مسکن به بیشترین رقم خود در طی سه دهه ی اخیر رسیده است. این شرایط به خصوص برای قشر متوسط جامعه مشکل ایجاد می کند.

اقشار ضعیف جامعه چگونه می توانند خانه دار شوند؟!

این کارشناس مسکن خاطرنشان ساخت که در حال حاضر، تمام جنبه های بازار مسکن به ضرر قشر متوسط و ضعیف جامعه است. وی افزود: در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که شکاف بین قیمت یک خانه ی ۱۰۰ متری در شهرهایی مثل شاهرود یا سمنان با حقوق دریافتی یک کارگر، انقدر زیاد است که اگر کارگر دو بار، و هر بار ۳۰ سال هم کار بکند، باز هم نمی تواند این خانه را خریداری کند. چرا که اگر کارگر ۱۰ میلیون تومان هم ماهانه پول ذخیره کند، قیمت خانه ۲۰ میلیون تومان گران می شود و این چرخه ادامه پیدا می کند.

این کارشناس مسکن در ادامه گفت که تسهیلات مسکن تا حدی می تواند مشکل را برطرف کند اما باز هم نفع چندانی به حال اقشار متوسط و ضعیف جامعه ندارد. وی افزود: این تسهیلات فقط توانسته تعداد خانه های پولداران را بیشتر کند. در حال حاضر می بینیم که در همین سمنان، افرادی هستند که آپارتمان می سازند و می فروشند و خانه ی اولشان را به دومی و سومی بدل می کنند. چرا که این افراد توان پرداخت اقساط ماهانه پنج میلیون تومانی را دارند. چیزی که از توان کارگر ساده و کارمند خارج است.

مظهری در ادامه به موضوع انبوه سازی مسکن نیز اشاره کرد و گفت: مسکن سازی انبوه نمی تواند راهکار مناسبی برای کاهش قیمت مسکن باشد. چرا که تعداد مسکن های ساخته شده در استان سمنان در قیاس با جمعیت بدون خانه، خیلی کم است. البته آمار درست و دقیقی در دسترس نیست که چه میزان از جمعیت استان، دارای خانه نمی باشند اما به نظر نمی آید که مسکن ملی و مسکن مهر قادر بوده اند که حتی یک دهم خانواده های بدون خانه را صاحب خانه کرده باشند.

قیمت گذاری بازار مسکن آشفته است!

این کارشناس مسکن در استان سمنان اعلام کرد که هنوز هم در شهرهایی مثل شاهرود، تکلیف خیلی از خانه های مسکن مهر از دولت دوم احمدی نژاد مشخص نیست و افزود: مسکن ملی در قیاس با تعداد خانه های شهرهای استان، مثل قطره ای در دریاچه است پس اثرگذاری خاصی بر قیمت ها ندارد.

مظهری در ادامه خاطرنشان ساخت که تحویل مسکن ملی، به یکباره منجر به کاهش قیمت مسکن نمی شود و افزود: اصلا قیمت مسکن تابع قیمت هایی که در اختیار دولت و سیستم عرضه و تقاضا باشد، نیست. در واقع قیمت مسکن تابعی از عدم نظارت و قیمت گذاری بدون ظابطه ی مالکین است که هیچکسی هم نمی تواند جلوی آن را بگیرد.

وی در ادامه اشاره کرد که انبوه سازی در جامعه ای می تواند جوابگو باشد که قیمت مسکن آن دارای حساب و کتاب مشخصی است. مظهری اذعان کرد: در حال حاضر، قیمت گذاری مسکن در دست دو گروه است: مالکان و گروه های سازنده ی مسکن یا دلالان مسکن! به همین دلیل اصلا نمی توان گفت که بازار مسکن تابع شرایط استاندارد است که شرایط عرضه و تقاضا بتواند روی آن اثر داشته باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است