اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن در سمنان

در راستای اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن در سرتاسر کشور، اخیراً اعلام شده است که حدود ۲۲ هکتار زمین دولتی مازاد برای واگذاری به مسکن و شهرسازی استان سمنان صورت گرفته است.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از اصلی ترین طرح هایی که از سوی دولت سیزدهم پیگیری شد، پروژه های نهضت ملی مسکن بود که هدف غایی اش، ساخت خانه ی ارزان دولتی برای اقشار کم درآمد جامعه بود. حالا با اختصاص اراضی مازاد دولتی به این طرح، فرصت برای ساخت مسکن افزایش پیدا می کند.

در حقیقت واگذاری زمین رایگان دولتی می تواند منجر به کاهش هزینه های ساخت و ساز شود.

مسکن ملی، طرحی بود که در اواسط دهه ۸۰ توسط تعدادی از دانشجویان گروه های جهادی پیشنهاد شد. بر اساس این طرح، قرار بود که هزینه ی زمین را از سبد خانوار حذف کنند تا به این ترتیب فرصت و شانس خانه دار شدن اقشار کم درآمد بیشتر شود.

این طرح در دولت های مختلف با نام های متفاوتی دنبال شده است. هر یک از این دولت هایی که در چند سال اخیر بر سر کار آمده اند، آزمون و خطاهای مختلفی داشته اند و گاهی به پیروزی هم رسیده اند. حالا طرح نهضت ملی مسکن در استان سمنان، آغاز به کار کرده است و مراحل اجرایی خود را طی می کند.

معاون عمرانی استاندار سمنان اشاره کرد که سهم استان سمنان در پروژه ی ۴ ساله ی دولت، ساخت ۶۵ هزار واحد مسکونی بوده است. وی افزود: تا به این لحظه، ۴۰ درصد زمین لازم برای ساخت این واحدهای مسکونی تامین شده است.

محمد حمیدی، اشاره کرد که برای ساخت این ۶۵ هزار واحد مسکونی نیازمند ۲ هزار و ۷۳۷ هکتار زمین در استان هستیم. حمیدی خاطرنشان ساخت: تا به امروز، حدود ۱ هزار و ۶۰ هکتار زمین تامین شده است.

وی در ادامه به واگذاری ۵ هکتار زمین از سوی دستگاه های اجرایی و دولتی اشاره کرد و گفت: ۳۸ هکتار دیگر نیز از اراضی مازاد دستگاه های دولتی در استان سمنان شناسایی شده اند که برای واگذاری آن ها در حال پیگیری هستیم.

زمین های مازاد دولت به نفع مردم استفاده می شوند!

بیشتر این زمین های دولتی، متروکه و بدون استفاده هستند. بیشترشان حتی به عنوان انباری استفاده می شوند. با انضمام این زمین های مازاد به طرح نهضت ملی مسکن، شاهد خواهیم بود که بعد از چند سال، از این زمین ها به نفع خانه دار شدن مردم استفاده می شود. به این ترتیب می توان گفت که هزینه های خانوارهای سمنانی در خصوص مسکن کاهش پیدا می کند.

با حضور پنج دستگاه اجرایی مربوط به مسکن در استان سمنان، خوشبختانه موفقیت های خوبی حاصل شده است. در حال حاضر بیش از ۲۲ هکتار زمین مازاد در این استان، انتقال سند صورت گرفته است.

شناسایی املاک مازاد صورت گرفته است

مدیر کل راه و شهرسازی استان سمنان در خصوص این اراضی مازاد چنین توضیح داده است: سال هاست که این زمین ها بدون استفاده مانده اند. اگر دستگاه های مربوطه، به آن ها نیاز داشتند که تا الان باید از آن ها استفاده می شد یا حداقل اعتباری برای ساختشان مصوب می گردید. وقتی که رها شده اند و هیچگونه اقدامی برایشان صورت نگرفته است، به این معنی می باشد که نیازی هم به آن ها ندارند.

مهدی رجبی افزود: از این زمین ها برای خانه دار شدن مردم استفاده می کنیم.

وی در ادامه اعلام کرد که تا این لحظه، ۲۷ هکتار اراضی مازاد دولتی در محدوده ی مسکن و شهرسازی استان سمنان شناسایی شده اند که به ۷ دستگاه دولتی تعلق دارند. رجبی اظهار امیدواری کرد که استفاده از این زمین ها می تواند در تامین مسکن مورد نیاز مردم، بسیار موثر باشد.

زمین مورد نیاز مسکن ملی در شاهرود و میامی تامین شد

مدیر کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان در خصوص زمین های تامین شده، چنین توضیح داد: در حال حاضر حدود ۱۸.۶ هکتار از زمین های مازاد دولتی در محدوده ی شرق استان سمنان شناسایی شده است که می توانیم از این زمین ها، برای ساخت مسکن ملی بهره برداری کنیم.

امیر عمیدی، در ادامه به تلاش های صورت گرفته برای تامین اراضی مورد نیاز طرح مسکن ملی اشاره کرد و گفت: سه هکتار از اراضی مازاد راه و ترابری سابق و اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان، به این موضوع اختصاص داده شده است.

۲۲ هکتار زمین در حال واگذاری است

بر اساس گفته های مسئولین استان سمنان، در حال حاضر حدود ۲۲ هکتار از اراضی مازاد دستگاه های دولتی در مراجع قانونی مثل ثبت املاک و اسناد، مراحل قانونی خود را طی کرده اند. از این میان می توان به زمین های جهاد کشاورزی دامغان، گرمسار، ارتباطات و زیرساخت گرمسار، شهرک های صنعتی سمنان و…اشاره کرد.

در این میان کارشناسان اقتصادی از نحوه ی واگذاری زمین های دولتی نگران هستند. چرا که هرگونه اشتباه مدیریتی می تواند مشکلات زیادی را برای ادارات و دستگاه های دولتی به وجود آورد. مثلا در فرومد میامی، یک بنای متعلق به فنی و حرفه ای که می توانست در راستای نیازهای مردم مورد استفاده قرار بگیرد، در اختیار یک فرد یا ارگان غیر بومی قرار گرفته است تا از آن به عنوان انبار استفاده کند.

به همین دلیل است که فعالین استان سمنان تاکید دارند که واگذاری زمین های دولتی باید با دقت خیلی زیادی صورت بگیرد تا مردم سمنان متضرر نشوند. همچنین در این میان، اجباری بودن واگذاری اراضی در کنار تعیین ضرب العجل موجب شده است که نگرانی هایی در خصوص واگذاری غیر اصولی این زمین ها ایجاد شود.

اما به هرحال بیشتر کارشناسان فعال در حوزه ی مسکن اعتقاد دارند که واگذاری زمین از سوی دولت می تواند به ساخت مسکن کمک های شایانی بکند و باید ادامه پیدا کند.

دیدگاه ها غیرفعال است