اگر زمین کافی وجود داشته باشد، خانه ویلایی می سازیم!

اگر زمین کافی وجود داشته باشد، خانه ویلایی می سازیم!

مسئولین وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بودند که در شهرهایی که زمین کافی دارند، واحدهای نهضت ملی مسکن یک طبقه و ویلایی خواهد بود.

به گزارش پرشین سازه ، وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر این نکته، در حاشیه مراسم واگذاری زمین به ۲۵۰۰ خانواده که مشمول طرح جوانی جمعیت بودند، اعلام کرد که دولت برای تشویق مردم به افزایش جمعیت، موظف و مسئول است.

مهرداد بذرپاش همچنین به ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن اشاره کرد که بر اساس آن، هر زمان که وزارت راه و شهرسازی تشخیص دهد که زمینی برای ساخت مسکن مناسب است، باید آن را به چرخه تولید وارد کرد.

وی همچنین از ساخت خوابگاه های متاهلی برای دانشجویان سخن گفت و اعلام کرد که در این رابطه با وزارت علوم و تحقیقات، توافقاتی صورت گرفته که خیلی زود اجرایی می شود.

بذرپاش دوباره به موضوع ساخت خانه های ویلایی برگشت و خاطرنشان ساخت:

ساخت مجتمع های بلندمرتبه فقط در شهرهایی صورت می گیرد که زمین کافی وجود ندارد و تعداد متقاضیان بالاست. در استان هایی که زمین کافی وجود دارد، مسکن به شکل ویلایی و حیاط دار ساخته خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد که مولدسازی به وزارت راه و شهرسازی این اجازه را می دهد که اراضی دستگاه های مختلف را، اگر برای ساخت مسکن مناسب بودند، در اختیار بگیرد.

وی همچنین از توافقات آینده با وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد و البته وزارت بهداشت و درمان نیز صحبت کرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد که تا به امروز حدود ۳۲ هزار قطعه زمین به متقاضیان طرح جوانی جمعیت واگذار شده است. سهم تهران از این تعداد زمین، ۲۵۰۰ قطعه بوده است. امیدواری بر این است که تا پایان امسال، زمین های مزبور به متقاضیان تحویل داده شوند.

گفته می شود که تعداد متقاضیان این طرح ۷۰ هزار نفر بوده اند. بذرپاش گفت که تمام تلاش مسئولین بر این است که به تمام متقاضیان، پاسخ داده شود. همچنین مبالغی که برای آماده سازی این زمین ها مورد نیاز است، در حال آماده سازی می باشد.

این مقام مسئول از تمام رسانه ها و کسانی که حرفشان مورد پذیرش مردم است، درخواست کرد که در مورد جوانی جمعیت صحبت کنند تا در سال های آینده، دچار مشکل نشویم.

یکی از اصلی ترین دلایل مخالفت مردم با فرزندآوری، وضعیت شاخص های اقتصادی است. در صورتی که این شاخص ها بهبود پیدا کند، مردم خود اقدام به فرزندآوری می کنند و نیازی به ارائه ی امکانات رایگان مثل زمین نیست.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص این استدلال نیز سخنانی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که تمام تلاش دولت، بهبود کاهش تورم و بهبود شاخص های اقتصادی است. اما این نباید مانع از ارائه ی مشوق های لازم برای به اجرا درآوردن قانون جوانی جمعیت باشد. وگرنه همه می دانند که اصلاح شاخص های اقتصادی در افزایش جمعیت موثر است.

نباید فراموش کرد که فرهنگ سازی می تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد. بحث کاهش جمعیت ایران در سال های آینده، فراجناحی است و تمام کارشناسان، متوجه این آسیب بزرگ هستند. بنابراین هرکسی که ایران را دوست دارد، باید در خصوص این موضوع اقدام کند.

یکی از اقدامات دولت، همین واگذاری رایگان زمین به خانواده های واجد شرایط است. تا به امروز بیش از ۳۲ قطعه زمین در ۳۱ استان کشور به متقاضیان واجد شرایط واگذار شده است. افراد واجد شرایط باید به سامانه ی مزبور مراجعه کرده و ثبت نام کنند.

مهرداد بذرپاش خاطرنشان ساخت که به نظر می آید تعداد ثبت نام کنندگان در حال رشد است. در واقع بعد از اولین واگذاری ها، ثبت نام خانوارهای دارای ۳ فرزند، افزایش چشمگیری داشته است.

وی در انتهای سخنان خود خاطرنشان ساخت که تا پایان سال گذشته به تمام ثبت نام کنندگان، زمین ارائه می شد. اما لازم به ذکر است که زمین های مزبور در شهرهایی با جمعیت زیر ۵۰۰ هزار نفر خواهد بود. متراژ این زمین ها نیز با هم فرق دارد. در ضمن اگر در شهر مورد نظر متقاضی، زمین وجود نداشته باشد، خود متقاضی انتخاب می کند که در کدام شهر مجاور، زمین دریافت کند.

یکی از اصلی ترین مشکلات مردم برای عدم فرزندآوری، بحث مسکن است. بسیاری از زوجین هنوز با دردسرهای اجاره داری، سر می کنند و ناچارند هرساله جا به جا شوند. زحمت و دردسرهای جا به جایی با وجود فرزند، برای زوجین دوچندان می شود. در ضمن بسیاری از موجران، ملک خود را به خانواده های دارای فرزند اجاره نمی دهند و همین موضوع، مزید بر علت شده است. بنابراین واگذاری زمین و واحد مسکونی می تواند اقدام مثبتی در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است