اهدای زمین رایگان به خانواده های دارای ۳ فرزند

اهدای زمین رایگان به خانواده های دارای 3 فرزند

یکی از مهم ترین طرح های مشوقی که دولت برای حمایت از جوانی جمعیت مطرح کرده، اهدای زمین رایگان به خانواده هایی است که بیش از سه فرزند دارند. اما سوال اینجاست که بعد از چند ماه ابهام در مورد این خبر، این زمین ها واقعا به چه کسانی تعلق می گیرد؟ ارزش این زمین ها چقدر است؟

به گزارش پرشین سازه ، سیاست اهدای رایگان زمین به خانواده های بیش از ۳ فرزند، از سوی دولت سیزدهم دنبال شد تا مشوقی بر افزایش جمعیت باشد. تمام خانواده هایی که فرزند سوم آن ها بعد از سال ۱۴۰۰ که زمان ابلاغ این قانون است، به دنیا آمده باشد، مشمول دریافت این مشوق خواهد شد.

البته قانون دیگری هم برای اهدای زمین رایگان در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده که این یکی، مربوط به خانواده هایی می شود که چهار فرزند زیر ۲۰ سال دارند.
بیشتر خانواده هایی که مشمول این طرح می شوند، این سوال برایشان مطرح شده که جزئیات دریافت این زمین ها به چه صورت است و اساساً چقدر ارزشمند خواهند بود؟!

زمین های اشتراکی!

معاون املاک حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان یکی از متولیان تامین زمین رایگان برای خانواده های دارای ۳ فرزند و بیشتر، چنین توضیح داد که بر اساس قانون ماده ۴، این زمین ها در شهرهایی خواهند بود که جمعیت کمتر از ۵۰۰ هزار نفر دارند.

تقی رضایی خاطرنشان ساخت:

نرخ باروری این شهرها باید به سطح قانون برسد. سازمان ملی زمین و مسکن شرایط عادلانه ای تعیین کرده است. معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز نامه ای ابلاع کرده و در آن، قیمت زمین ها را نیز مشخص ساخته است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد که بر اساس بخشنامه ای که ابلاغ شده، ارزش زمین هایی که برای خانواده های مشمول در نظر گرفته شده، معادل ۱ میلیارد و ۱۷۹ میلیون تومان است.
در صورتی که زمین مزبور، ارزش بالاتری نسبت به نرخ مصوب داشته باشد، در قالب زمین مشاعی و اشتراکی به دو یا چند خانواده واگذار خواهد شد.

یکی دیگر از سوالات متقاضیان این است که هزینه های آماده سازی این زمین ها و …چقدر می شود؟

تقی رضایی تاکید کرد که فقط هزینه های مربوط به آماده سازی از متقاضیان دریافت می شود و این هزینه ها صرف تحصیل، جدول سازی و آسفالت خواهد شد.
البته لازم به ذکر است که هزینه های مزبور نیز به صورت اقساطی از متقاضیان دریافت می شود. آن ها ۲ سال زمان استراحت خواهند داشت و بعد از آن، هزینه های آماده سازی را در مدت زمان ۸ ساله پرداخت خواهند کرد.

دولت سیزدهم این اقدامات را انجام می دهد تا جوانی جمعیت رخ دهد. اما واقعیت اینجاست که بیشتر خانواده هایی که از لحاظ مالی مشکل دارند، اقدام به فرزندآوری نمی کنند. در واقع پیش شرط دریافت رایگان زمین، دارا بودن ۴ فرزند است. این در حالیست که بیشتر متقاضیان مسکن، از ترس هزینه های زندگی و مسکن، بچه دار نمی شوند.

این موضوع توسط نظرسنجی ایسپا نیز محرز شده است. بنابراین مشخص نیست که طرح های مشوق دولت برای فرزندآوری چقدر جوابگو باشد.

گرانی مسکن بدون پیامد نخواهد بود

همان طور که اشاره شد، نتایج نظرسنجی ایسپا نشان داد که اثر قیمت مسکن بر فرزندآوری بسیار بالاست.
بیش از ۶۸ درصد شهروندان، کاملا نگران هزینه های مسکن هستند. این درصد از مردم مطمئن نیستند که در سال آینده نیز قادر به تامین هزینه های اجاره نشینی باشند.

بیش از ۱۱ درصد از شرکت کنندگان نظرسنجی مزبور هم تا حدی نگران هزینه های اجاره هستند.
علاوه بر این، میزان تجرد در مردان بیش از ۷۵ درصد و در زنان بیش از ۶۸ درصد بوده است. بر اساس گفته های این افراد، خیلی از آن ها دلیل اصلی عدم ازدواج خود را، فاقد مسکن بودن دانسته اند. این موضوع بر فرزندآوری نیز اثر می گذارد.

دولت سیزدهم از همان ابتدای کار خود، روی دو موضوع تمرکز ویژه ای داشت: جوانی جمعیت و تامین مسکن! حالا به نظر می رسد که این دو به شدت بر هم اثرگذارند و واقعیت اینجاست که کارنامه ی ۲ ساله دولت سیزدهم نشان می دهد که در هیچ یک از آنها موفق ظاهر نشده است.

اهدای زمین رایگان به خانواده های بیش از ۳ فرزند نیز با توجه به شرایط سختی که دارد، برای کمتر خانواده ای موثر خواهد بود. در نتیجه مشکل اصلی همچنان سر جای خود باقی خواهد ماند.

دیدگاه ها غیرفعال است