انقلاب در نوسازی بافت فرسوده با هوش مصنوعی

انقلاب در نوسازی بافت فرسوده با هوش مصنوعی

سرعت گرفتن نوسازی بافت فرسوده با هوش مصنوعی و بسته های تشویقی


نوسازی بافت فرسوده در کل کشور و به خصوص کلانشهرهایی مثل تهران و مشهد وارد مراحل جدیدی شده و حالا گفته می شود که به زودی با استفاده از هوش مصنوعی، امکان ساخت بیش از سالیانه ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده وجود دارد.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن اعلام این خبر، خاطرنشان ساخت که باید پنجره واحد بازآفرینی شهری ایران تشکیل شود تا به این ترتیب، اقدامات مربوط نوسازی، منسجم تر شود.

در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آئینی به تشریح اقدامات صورت گرفته پرداخت و خاطرنشان ساخت که در این دوره از مدیریت شرکت بازآفرینی، تلاش شد تا نشست های تخصصی در خود استان ها برگزار گردد. در این مدت نزدیک به ۱۴ نشست تخصصی در اداره های کل راه و شهرسازی استان ها برگزار شد.

علاوه بر این، ۸۴ نشست توسط دبیرخانه های انتقال تجارب بازآفرینی شهری صورت گرفت و خود شرکت بازآفرینی شهری نیز موفق به برگزاری ۵ نشست تخصصی در همین حوزه شد. این نشست ها باعث می شوند که همکاری به شکل بهتری انجام شود و راهکارهای مناسب تری برای نوسازی بافت فرسوده ارائه گردد.

۷۰۰ شهرداری در حوزه بازآفرینی فعالیت می کنند!

محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که در این مدت، نزدیک به ۷۰۰ شهرداری در کل کشور به حوزه نوسازی ورود کرده اند اما غافلگیری ماجرا آن جاست که بخش خصوصی نیز حضوری جدی در این حوزه داشتند.

این مقام مسئول تاکید کرد که دست بخش خصوصی برای استفاده از امکاناتی همچون فناوری های جدید و هوش مصنوعی بازتر است. انتظار می رود که با استفاده از هوش مصنوعی، روند نوسازی بافت فرسوده سرعت بگیرد و به زودی شاهد ساخت و ساز بیشتر در این ناحیه باشیم.

محمد آئینی در ادامه به این نکته مهم اشاره کرد که در حوزه بازآفرینی شهری، مسئله کیفیت همیشه بر کمیت اولویت داشته است. به همین جهت اگر از ابزارهایی مثل هوش مصنوعی استفاده شود، می توان کیفیت سازه ها را بالا برد و نقاط ضعف طراحی ها را از بین برد.

وی ابراز امیدواری کرد که ورود هوش مصنوعی به حوزه بازآفرینی شهری، فتح بابی برای تحول کیفی سازه ها باشد. در نشست شورای بازآفرینی، یکی از اعضای هیات مدیره شرکت نوسازان منطقه جنوب شرق تهران نیز حضور داشت و در بخشی از این جلسه به این نکته اشاره کرد که سازمان نوسازی با مشارکت تعدادی از بانک ها شکل گرفته است.

محمدحسین اژدری در ادامه خاطرنشان ساخت که این سازمان، بازوی اجرایی و عملیاتی شهرداری تهران در حوزه نوسازی و بازآفرینی شهری است. وی اعلام کرد که با کمک شرکت بازآفرینی و سازمان نوسازی شهرداری تهران، می توان بستری مناسب برای حضور بخش خصوصی فراهم کرد و به این ترتیب، روند نوسازی را بهبود داد.

اژدری در ادامه گفت: برای اینکه سرعت ساخت و ساز در بافت فرسوده بالا برود، فرآیند هوشمندسازی را در دستور کار قرار داده ایم. همچنین پیشنهاد داده ایم که با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و مشارکت دیگر ذینفعان، طرح ایجاد پنجره بازآفرینی شهری را پیش ببریم.

وی ابراز امیدواری کرد که با تشکیل این پنجره، فصل تازه ای در حوزه بازآفرینی شهری آغاز شود و امور مربوط به آن با قدرت بیشتری پیش برود. علاوه بر این، درصدد هستند که با راه اندازی انجمن صنفی توسعه گران، اهداف بازآفرینی شهری را نیز در پی بگیرند.

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری نیز به ارائه گزارش هایی از روند ساخت و ساز در بافت فرسوده پرداخت و خاطرنشان ساخت که از سال ۱۴۰۰ تا به امروز، نزدیک به ۳۰۰ هزار پروانه ساختمانی در این بافت صادر شده است. از ابتدای امسال نیز، ۴۶ هزار و ۱۲۰ واحد موفق به دریافت مجوز ساخت گرفته اند. به طور کلی، ساختمان هایی که موفق به کسب پروانه ساختمانی در بافت فرسوده شده اند، ۲۷ هزار و ۶۹۷ فقره در سال ۱۴۰۳ بوده است.

سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرح های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز گزارشی از بسته های تشویقی بافت فرسوده و نحوه اجرای آن ها ارائه کرد. محمدمهدی نوروزیان اعلام کرد که در حال حاضر، ۶۹۷ شهر مشمول اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی هستند که از این میان، ۶۲۶ شهرداری موفق به اجرای آن شده اند.

البته برخی از شهرهای کشور نیز با توجه به نیازهای بومی خود، بسته تشویقی را تغییر داده اند که تعداد این شهرها به ۳۰۲ می رسد. بر اساس گزارش های موجود، ۹۴ درصد از مساحت بافت های ناکارآمد شهری تحت پوشش این بسته تشویقی قرار دارد و همه می توانند از مزیت های این بندهای مشوق بهره مند شوند.

بافت فرسوده پتانسیل های بسیار زیادی دارد که با فعال سازی این ظرفیت ها، می توان بخش بزرگی از مشکل مسکن کشور را حل کرد!

دیدگاه ها غیرفعال است