انتظار یک میلیون متقاضی از دولت: واگذاری زمین رایگان

انتظار یک میلیون متقاضی از دولت: واگذاری زمین رایگان

دولت چهاردهم در برابر چالش مسکن: لزوم تسریع واگذاری زمین رایگان به متقاضیان


همواره گفته شده که یکی از اصلی ترین مخارج ساخت مسکن، هزینه های خرید زمین است. دولت سیزدهم با رویکرد واگذاری زمین به میدان پا گذاشت اما به نظر می آید که روند واگذاری ها، به خوبی پیش نمی رود. یکی از اعضای انجمن انبوه سازان مسکن می گوید که نزدیک به ۱ میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن انتظارشان از دولت چهاردهم این است که تا پایان امسال، زمین رایگان به آن ها واگذار نماید.

به گزارش پرشین سازه ، دولت سیزدهم در قالب های مختلفی مثل مسکن روستایی، ساخت و ساز در نوار ساحلی جنوب کشور، قانون حمایت از جوانی جمعیت و….در تلاش بود که زمین رایگان به متقاضیان مسکن واگذار نماید.

بخش زیادی از متقاضیان در همان دولت سیزدهم موفق به دریافت زمین رایگان شدند اما تعداد واحدهای در حال ساخت بسیار زیاد است و بر اساس گفته های مسئولین دولت قبل، نزدیک به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد روند ساخت خود را آغاز کرده اند.

برای اینکه وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در طی ۴ سال محقق شود، باید حداقل ۱ میلیون واحد مسکونی دیگر نیز توسط دولت جدید آغاز به ساخت کنند. برای شروع ساخت مسکن باید ابتدا زمین رایگان به آن ها تعلق بگیرد.

دولت باید در مقیاسی وسیع شروع به شناسایی اراضی و تخصیص زمین به طرح نهضت ملی مسکن کند و به این ترتیب، هزینه زمین را برای واحدهای جدید به صفر برساند. تنها از طریق همین روش است که می توان مسکن موردنیاز متقاضیان را تامین کرد.

آقای متقی، کارشناس سیاستگذاری مسکن اعلام کرد که دولت چهاردهم و شخص وزیر راه و شهرسازی جدید باید سیاست های برنامه هفتم توسعه در مورد حوزه مسکن را دنبال کند و هزینه زمین را برای مسکن حمایتی صفر نگه دارد.

ایشان در بخش دیگری از صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که دولت سیزدهم اقدامات خوبی در راستای قانون جهش تولید مسکن و رونق ساخت و ساز انجام داد که باید دنبال شوند.

بر اساس نیاز کشور باید سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی ساخته شود تا بخشی از نیاز کشور به مسکن برطرف شود. از سوی دیگر، دولت نیز باید برنامه ریزی کافی برای تامین زمین و پرداخت تسهیلات داشته باشد.

بخش مهمی از نگرانی اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه، مسکن است. در حال حاضر خیلی از مستاجران تحت فشارهای عجیبی از سوی موجر قرار گرفته اند و روز به روز از قدرت مالی آن ها برای پرداخت اجاره کاسته می شود. بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی دولت پا پیش بگذارد و با کنترل بازار، کمکی به این اقشار نماید.

واقعیت اینجاست که در حال حاضر، خیل از اقشار جامعه توان پرداخت اقساط سنگین وام های مسکن را ندارند. نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن خیلی بالاست و گرچه از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته اما هنوز هم بالاست و خیلی از جوامع هدف دولت برای این طرح، اساساً قادر به دریافت این وام نیستند.

وقتی که وضعیت چنین می شود، بر اساس قانون باید دولت پا پیش گذاشته و برای دهک های پایین درآمدی، زمین رایگان تخصیص بدهد. به این ترتیب، حداقل بخشی از هزینه های این افراد کمتر خواهد شد و شاید بتوانند با دریافت وام کم بهره، مسکن خود را بسازند.

آقای متقی در ادامه صحبت های خود خاطرنشان ساخت که دولت سیزدهم از همان ابتدای کار خود، سنگ بنای خوبی برای ساخت مسکن گذاشت و گرچه در سال اول، زمان زیادی را برای آماده سازی زیرساخت ها هدر داد اما به نظر می آید که حالا این روند سرعت یافته و مسکن سازی قدرت گرفته است.

این عضو انجمن انبوه سازان مسکن کشور تاکید کرد که پروژه های مسکن سازی دولت از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و از آن زمان تا به امروز، نزدیک به ۲.۵ میلیون قطعه زمین به متقاضیان واگذار شده است که خانه موردنظر خود را بسازند. بخشی از این زمین ها در قالب خودمالکی واگذار شده اند و برخی دیگر در اختیار سازندگان و انبوه سازان قرار گرفته اند تا اقدام به ساخت و ساز نمایند.

برای اینکه ۴ میلیون واحد مسکونی تکمیل شود، باید حداقل ۱ میلیون قطعه زمین دیگر نیز واگذار گردد و سیاست پیشین دنبال شود. دولت چهاردهم تنها با استفاده از همین روش است که می تواند بخشی از معضلات لاینحل مسکن را ساماندهی کند. واقعیت اینجاست که یکی از بزرگترین انتظارات مردم از دولت جدید، پیگیری مشکلات مسکن است. بسیاری از جوانان و خانواده های ایرانی فاقد مسکن هستند و مدت زمان انتظار برای خانه دار شدن در تهران از مرز ۱ قرن گذشته است. بنابراین جز با دخالت دولت، امیدی به حل این مشکل بزرگ نیست.

دیدگاه ها غیرفعال است