اراضی صنعت شهر برای کارگران تامین شد

اراضی صنعت شهر برای کارگران تامین شد

بلاخره ساخت مسکن کارگری آغاز شد و گفته می شود که سه استان یزد، خراسان شمالی و گلستان در این امر پیش قدم شده اند. بر اساس آمارهای موجود، دولت توانسته برای ساخت ۱۱۶ هزار واحد مسکونی، زمین لازم را تامین کند.

به گزارش پرشین سازه ، قرار بود که برای کارگران و کارمندان ۱ میلیون واحد مسکونی ساخته شود. اصلی ترین قالب طرح مزبور، ساخت صنعت شهر بود. به این معنی که در کنار محل کار کارگران و کارمندان، شهرک هایی نیز ساخته شود تا خیال پرسنل این کارخانه ها از بابت مسکن راحت باشد.

طرح صنعت شهر در برخی از شهرهای کشور کلید خورده است. اما نکته اینجاست که هنوز بسیاری از کارگران و کارمندان باسابقه نیز خانه ای برای خود ندارند.
رئیس سازمان ملی زمین و مسکن خاطرنشان ساخته که طراحی این صنعت شهرها، فاخر خواهد بود و با استفاده از فناوری روز دنیا ساخته می شوند.
بر اساس گفته های ارسلان مالکی، اولین پروژه ی صنعت شهر در ماهشهر کلید خورد. زمین این صنعت شهر ۶۰۰ هکتار بود که در ابتدای شهریور سال ۱۴۰۲ کلید خورد.

مالکی خاطرنشان ساخت:

در طرح صنعت شهرها، مدیریت ساخت و ساز بر عهده ی صنایع است. در واقع این صنایع به دولت کمک می کنند تا مسکن بیشتری بسازد. آنها میتوانند از تسهیلات صنایع جهت ساخت مسکن کارکنان خود استفاده کنند. این واحدها در قالب نهضت ملی مسکن ساخته می شوند و با توجه به سلیقه ی کارکنان و توان تخصصی آنها، تکمیل می شوند.

کارگران یزدی خانه دار می شوند

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که استان یزد یکی از پیشگامان اجرای طرح صنعت شهر بوده و قرار است برای کارگران صنایع، واحدهای ویلایی ساخته شود.
ایشان در ادامه خاطرنشان ساخت که کل سهم کارگران از نهضت ملی مسکن، ۱ میلیون واحد مسکونی بود که با توجه به این عدد، تامین زمین برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی، نشان می دهد که در مراحل خوبی هستیم.

در روند ساخت و ساز این واحدها، قرار بود که از اراضی مازاد بانک های دولتی استفاده شود. معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید که دارایی های بانک ها دو بخش دارد. بخش اول سرمایه ی خود بانک هاست که به دولت تعلق دارد و اگر در این بخش، زمینی شناسایی شود که بلااستفاده مانده، قطعا در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن استفاده خواهد شد.

ارسلان مالکی در ادامه تصریح کرد که بخش دوم دارایی های بانک، از منابع و سپرده های مردم است که مشمول قانون اراضی مازاد دستگاه های دولتی نمی شود.
در واقع نکته اینجاست که زمین های مزبور از چه منبعی خریداری شده اند. سپس بر اساس آن، در خصوص الحاق آن به طرح نهضت ملی مسکن تصمیم گیری خواهد شد.

استان های پیشتاز در اجرای صنعت شهر

یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن، اعلام کرد که ساخت این صنعت شهرها در استان یزد، گلستان و خراسان رضوی شروع شده است. برخی از پروژه های مزبور مراحل طراحی خود را به پایان رسانده اند و برخی دیگر حتی در گام های نهایی قرار دارند.
بر اساس گفته های محمد بلوردی، تا پایان امسال تعداد زمین های شناسایی شده بیشتر می شود و برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی کافی خواهد بود.

همچنین لازم به ذکر است که پروژه های مزبور دارای تسهیلات ۵۵۰ میلیونی خواهند بود. البته در صورتی که سازندگان این واحدها به سمت صنعتی سازی بروند، مبلغ تسهیلات ۸۵۰ میلیون تومان می شود.
بلوردی تاکید کرد که تمام واحدهای مزبور به شکل زمین ۹۹ ساله در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و تمهیدات ویژه ای هم برای شبکه آب، برق، گاز و…در نظر گرفته شده تا هیچگونه کمبودی از این بابت وجود نداشته باشد.

در صورتی که صنعت شهرها رونق بگیرند، بخش بزرگی از دغدغه ی کارگران و کارمندان صنایع و کارخانه ها برطرف می شود. به این ترتیب، هم مسکن لازم برای کارگران ساخته می شود، هم نگرانی از بابت رفت و آمد کارگران کمتر خواهد شد.
بخش زیادی از هزینه های زندگی کارگران، صرف رفت و آمد به محل کار می شود. در صورتی که صنعت شهرها ساخته شوند و واحدهای مسکونی به کارگران تعلق بگیرد، می توانند در نزدیکی محل کار خود سکونت داشته باشند و در هزینه های رفت و آمد خود، صرفه جویی کنند.
البته مهمترین نکته ای که در خصوص این شهرها وجود دارد، موضوع خدمات روبنایی و زیرساختی است. برای زندگی آسوده ی کارگران، باید نگاه ویژه ای به این بخش از صنعت شهرها داشت.

دیدگاه ها غیرفعال است