ادامه ریزش ساختمان‌های فرسوده در تهران

ادامه ریزش ساختمان‌های فرسوده در تهران

هشدار مجدد برای خطرات گودبرداری غیراصولی؛ نجات معجزه آسای ساکنان یافت آباد


سیر ریزش ساختمان های فرسوده در تهران ادامه دارد و همین دو روز پیش بود که یک ساختمان مسکونی دیگر در محله یافت آباد دچار ریزش شد و خسارت های زیادی بر جای گذاشت.

به گزارش پرشین سازه ، روز پنج شنبه به تاریخ ۲۱ تیر، مجاورت با ساختمانی که در دست گودبرداری بود، کار دست یکی از ساختمان های مسکونی یافت آباد داد و منجر به ریزش آن شد. سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران می گوید که این ساختمان در خیابان محمودی محله یافت آباد واقع شده و به دلیل مجاورت با ملک گودبرداری شده، دچار ریزش شده است.

سید جلال ملکی می گوید که ساعت ۱۱ ظهر همان روز به سازمان گزارش ریزش ساختمان داده شد و عوامل آتش نشانی به سرعت خود را به محل حادثه رساندند.

بر اساس گزارش های این مقام مسئول، ساختمانی که دچار ریزش شده، یک ملک ۲ طبقه مسکونی بوده که در ضلع جنوبی یک ملک ۲۵۰ متری گودبرداری شده واقع شده! عمق گودبرداری حدود شش متر بوده است که همین موضوع، منجر به ریزش ساختمان مجاور شده است.

خوشبختانه ساکنان این ساختمان ۲ طبقه از صدای شکستن شیشه ها و ترک خوردن دیوارها، متوجه خطر شده بودند و ساعتی قبل از ریزش ساختمان، بلافاصله آن را ترک کرده بودند. در نتیجه، این حادثه هیچ تلفات جانی به جا نگذاشت.

ملک مزبور دقایقی بعد از ترک خوردن دیوارها به طور کامل تخریب شد و داخل محل گودبرداری شده ریخت. به دلیل هوشیاری ساکنان ساختمان، هیچکس در طی این حادثه آسیب ندید و صرفاً خسارت مالی به جا گذاشت.

سید جلال ملکی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که به دلیل هوشیاری ساکنان، خوشبختانه به هیچ یک از کارگران محل گودبرداری نیز آسیبی وارد نشد و آتش نشانان نیز بعد از بررسی همه جانبه محیط و کسب اطمینان از عدم حضور افراد در زیر آوار و ارائه نکات ایمنی لازم، محل را تحویل مالکان و عوامل شهرداری دادند.

متاسفانه سال هاست که گودبرداری غیراصولی منجر به آسیب دیدن ساختمان های مجاور شده است. حادثه یافت آباد گرچه خسارت جانی در بر نداشت اما یادآور چندین و چند حادثه تلخ دیگر بود که علاوه بر خسارت های مالی، جان عده ای را نیز گرفت.

سخنگوی سازمان آتش نشانی به حوادث متعدد ریزش ساختمان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بخش زیادی از این حوادث به دلیل مجاورت با محل گودبرداری و یا تخریب دیواره های گودبرداری رخ داده است. این حوادث منجر به مصدومیت یا مرگ افراد حاضر در ساختمان یا محل گودبرداری خواهد شد. به همین دلیل است که باید مرحله گودبرداری ساختمان را بیشتر موردتوجه قرار داد و نظارت بیشتری بر کار مهندسان و کارگران ساختمانی صورت بگیرد.

اصلی ترین اقدامی که به هنگام گودبرداری باید انجام شود، مقاوم سازی و ایمن سازی دیواره های گود است که منجر به حفظ ایمنی ساکنان ساختمان های مجاور و کارگران ساختمانی می شود.

هرچقدر عمق گودبرداری بیشتر باشد باید توجه بیشتری به نکات ایمنی دیواره های گودبرداری کرد. به خصوص اگر در مجاورت محل گودبرداری، ساختمان های بلندمرتبه یا قدیمی وجود داشته باشد. متاسفانه در طی سال های گذشته به دلایل مختلف، مراحل گودبرداری موردتوجه مهندسان ناظر نبوده و اقدامات دقیقی برای حفظ ایمنی صورت نگرفته است. از آن جایی که ساختمان های قدیمی و فرسوده در تهران بسیار زیاد هستند و هر لحظه امکان فروریختن هر یک از آن ها وجود دارد، باید دقت بیشتری در راستای حفظ ایمنی صورت بگیرد.

در طی سه سال گذشته، صدور پروانه ساختمانی برای بافت فرسوده افزایش پیدا کرده و نیاز به تخریب این ساختمان ها برای آغاز مراحل نوسازی بیشتری شده است. از آن جایی که بیشتر ساختمان هایی که در پروسه نوسازی هستند، در بافت فرسوده واقع شده اند، باید توجه بیشتری به نکات ایمنی گودبرداری شود. عمر برخی از این ساختمان ها بسیار طولانی است و تحمل فشارهای مضاعف را ندارند و ممکن است به سادگی دچار ریزش شوند.

ریزش ساختمان هایی مثل متروپل ثابت کرد که دقت عمل در تک تک مراحل اجرایی ساخت و ساز لازم و ضروری است اما اهمیت گودبرداری دوچندان می باشد؛ چرا که علاوه بر ایمنی خود سازه، به ساختمان های مجاور نیز ممکن است آسیب وارد کند. حادثه ریزش ساختمان یافت آباد گرچه تلفات جانی نداشت اما یک بار دیگر یادآوری کرد که اهمیت گودبرداری تا چه اندازه است و باید چه اقداماتی در راستای ایمن سازی دیواره های گودبرداری صورت بگیرد تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است