احتمال تکرار حادثه متروپل این بار در کیش

احتمال تکرار حادثه متروپل این بار در کیش

داغ حادثه دلخراش متروپل همچنان تازه است و بر دل های مردم سنگینی می کند اما در جدیدترین خبرها، به نظر می آید که امکان تکرار این اتفاق فاجعه بار، چندان دور از انتظار نیست.

در همین راستا، سازنده ی برج های دوقلوی کیش، از تکرار حادثه متروپل آبادان برای این سازه، ابراز نگرانی کرده است و گفته: این سازه را با چنگ و دندان ساختیم و به بهره برداری رساندیم. واحدهای این برج ها را واگذار کرده ایم اما کسی که تعداد زیادی از این واحدها را خریداری کرده است، بدون اخذ مجوز اقدام به تغییر دادن بخش هایی از برج کرده است. سازمان منطقه آزاد کیش، موظف است که ابعاد مختلف این ماجرا را بررسی کنید و از نهادهای نظارتی درخواست کند که این موضوع را پیگیری کنند.

حیدر نوروزی ضمن بیان این که در سال ۹۲، عملیات ساخت و ساز برج های دوقلوی کیش به اتمام رسید و این مسئله را به منطقه آزاد کیش نیز اطلاع دادیم گفت: از سال ۹۴ بود که تحویل واحدها را آغاز کردیم و آخرین تغییرات نیز در سال ۹۷ انجام شده است.

نوروزی در ادامه بیان کرد که سازمان منطقه آزاد کیش به ما پایان کار را نمی داد. وی افزود: اصلی ترین دلیل عدم اعطای پایان کار هم این بود که به هنگام دریافت مجوز آغاز به کار، هیچکس به ما نگفته بود که استانداردهای آتش نشانی چگونه است و این استانداردها باید به چه صورتی رعایت شوند. به همین دلیل ما از یک شرکت خارجی کمک گرفتیم و بر اساس استانداردهای اروپا، بحث ایمنی آتش نشانی را پیاده سازی کردیم. سازمان منطقه ی آزاد هم اعلام کرد که چون از ساز و کار آتش نشانی این سازه سر در نمی آورم، پس تاییدیه نمی دهم.

نوروزی گفت که بعد از تایید سه کارشناس رسمی دادگستری، بلاخره آتش نشانی به این سازه تاییدیه داده است. وی اظهار کرد: تمام اقدامات مربوط به پایان کار را در سال ۹۷ انجام دادیم که یکی از مالکانی که در طبقات ۱۱، ۱۲ و ۲۲ بود، تغییراتی در سازه ایجاد کرد. مثلا در طبقه ۱۱ و ۱۲، دو واحد ۱۱۵ متری را به یک واحد ۲۳۰ متری تبدیل کرده است. در طبقه ۲۲ نیز کلا نقشه ها را عوض کرده بود. همچنین در طبقه همکف سازه نیز یک رستوران وجود دارد که دودکش آن از داخل ساختمان به پشت بام می رفت. اما در حال حاضر مالک، دود رستوران را با تغییرات زیاد جلوی برج خالی می کند.

نوروزی اعلام کرد: با تمام این تغییرات غیر اصولی، سازه ی برج های دوقلوی کیش دچار آسیب شده است و ما می ترسیم که حادثه ی متروپل تکرار شود. در متروپل، همه سازنده را می شناختند و اینجا هم همینطور است.

در همین حال، سازمان منطقه آزاد کیش نیز نسبت به سخنان سازنده ی برج های دوقلوی کیش واکنش نشان داد و ضمن تکذیب این ادعا گفت: این مسئله که در سازه ی برج های دوقلوی کیش تغییراتی رخ داده که ممکن است به ایجاد خطر منجر شود، ادعایی است که باید آن را به صورت همه جانبه بررسی کرد.

یکی از مقامات مسئول این سازمان به نام آقای محسن نظریور چنین گفت: برای بررسی این ادعا از ۳ کارشناس رسمی دادگستری، نماینده معاونت عمرانی و همچنین شرکت عمران کمک خواسته ایم.

وی افزود: یکی از این کارشناسان دکترای دانشگاه صنعتی شریف را دارد و فوق دکتری خود در رشته ی سازه را نیز از آمریکا دریافت کرده است.

مدیر عامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش ضمن بیان این نکته که خیلی زود گزارش این کارشناسان در خصوص ادعای مطرح شده، منتشر خواهد شد چنین گفت: بر اساس گفته های مشاور پروژه، تیرهای غیرباربر سازه برداشته شده که هیچ آسیبی به آن وارد نکرده است.

وی در ادامه گفت: این مشاور که مسئولیت قانونی هم دارد این ادعا را رد کرده است. ضمن این که سازه ی برج های دوقلوی کیش اصلا با متروپل قابل قیاس نیست.

با افزایش نکات مربوط به ایمنی ساختمان ها، به نظر می آید که خود ساختمان سازان نیز برای سلب مسئولیت های آینده، تلاش می کنند که سازه هایی قابل اطمینان بسازند اما موضوع ساختمان های غیرایمن و پرخطر همچنان در کشور داغ است.

دیدگاه ها غیرفعال است