اجاره پنت هاوس در تهران: پول دو پراید برای زندگی در آسمان!

اجاره پنت هاوس در تهران: پول دو پراید برای زندگی در آسمان!

رشد سرسام‌آور اجاره‌بها در منطقه 1 تهران: رهن ۱۰ میلیاردی برای آپارتمان‌ها


اجاره بهای مسکن در مناطق شمالی تهران به شکل غیرقابل کنترلی در حال رشد است و به نظر می آید که هیچ اقدامی هم نمی تواند جلوی این رشد قیمت ها را بگیرد. حالا گفته می شود که رهن برخی از آپارتمان های موجود در منطقه ۱ تهران، اجاره ای برابر با پول خرید ۲ پراید دارند.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از این واحدها در محله الهیه واقع شده و امکانات خاصی دارد. این ملک با مبلغ ۱۰ میلیارد تومان رهن و ماهانه ۶۰۰ میلیون اجاره، آگهی شده است. طبیعتاً مشتریان این واحد، افراد خاصی از جامعه هستند که درآمدهای میلیاردی ماهانه دارند. تنها در چنین شرایطی است که می توان پول خرید ۲ خودرو پراید را صرف اجاره واحد مسکونی کرد.

نکته دردناک و غم انگیز ماجرا اینجاست که با گشت و گذاری کوتاه در بازار املاک بزرگ متراژ منطقه ۱، از این موارد به کرات می توان پیدا کرد. قیمت اجاره واحدهای بزرگ و پنت هاوس های شیک منطقه ۱ به قدری بالاست که صرفاً بخش خاصی از جامعه می توانند آن ها را اجاره کنند. واقعیت اینجاست که حتی همین قشر نیز قادر به خرید این املاک نیستند.

یکی از محله های پرطرفدار میان طبقه مرفه تهرانی، ولنجک است اما اجاره یک پنت هاوس ۳۵۰ متری در این محله، ۵ میلیارد بودجه برای رهن می خواهد. اجاره ماهانه این واحد نیز ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

این واحد تمام امکانات لازم برای زندگی لوکس و بدون دغدغه را دارد و مشاعات آن تکمیل است. محله ولنجک معدن چنین واحدهایی است که امکانات کاملی دارند و قیمت های آن ها سر به فلک می کشند. البته نباید تصور کرد که این قیمت های نجومی به محله ولنجک اختصاص دارد، بلکه می توان در جای جای منطقه ۱ الی ۳ پایتخت، چنین واحدهایی را پیدا کرد.

مثلا در محله پاسداران که در شمال شرق تهران واقع شده، یک پنت هاوس با امکانات عالی با قیمت ۸ میلیارد تومان رهن کامل آگهی شده است. جالب اینجاست که واحد مزبور، تا همین چند سال پیش و قبل از اینکه قیمت ها به این شکل افزایش یابد، به همین قیمت فروخته می شد. در طی شش سال، وضعیت قیمت مسکن به جایی رسید که حالا باید پول خرید ۲ پراید را هزینه کرد تا واحدی لوکس در منطقه ۱ تهران اجاره نمود.

یک واحد ۳۳۰ متری دیگر در محله نیاوران با قیمت ۶.۵ میلیارد تومان رهن کامل آگهی شده است. این واحد گرچه بزرگ متراژ محسوب می شود اما به هرحال، قدیمی ساخت محسوب می شود.

پنت هاوس نشینی در میان خیلی از اقشار مرفه جامعه جا افتاده و به یک تقاضای دائمی تبدیل شده است. به همین دلیل است که روزانه شاهد ساخت و ساز برج های عریض و طویل در تهران هستیم. جالب اینجاست که با وجود اجاره های نجومی پنت هاوس ها، باز هم متقاضیان و طرفداران خاص خود را دارند.

البته لازم به ذکر است که برخی از پنت هاوس های موجود در تهران با قیمت مناسب تری ارائه می شوند و طبقات متوسط رو به بالای جامعه هم شاید بتوانند از پس اجاره های آن ها برآیند. مثلا یک پنت هاوس ۱۵۰ متری در محله پونک با قیمت ۵۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۶۰ میلیون اجاره آگهی شده است. ناگفته نماند که واحد مزبور برخلاف دیگر پنت هاوس های تهران، دارای امکاناتی همچون استخر و سونا نیست و از مشاعات معمولی برخوردار است اما به هرحال، برای کسانی که تمایل به پنت هاوس نشینی دارند، می تواند گزینه ای عالی محسوب شود.

در شرایطی که بسیاری از طبقات جامعه با پس انداز چند ساله هم نمی توانند یک خودروی ساده خریداری کنند، افرادی هستند که پول دو خودروی سواری را ماهانه صرف اجاره بهای واحد مسکونی خود می کنند. واقعیت اینجاست که گرانی واحدهای لوکس و بزرگ متراژ واقع در منطقه ۱، صرفاً محدود به خودشان نیست، بلکه روی قیمت دیگر واحدهای مسکونی پایتخت را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و به این ترتیب، فشار اصلی را مستاجران کم برخوردار و محروم جامعه متحمل می شوند. به همین دلیل است که باید اقدامات جدی تری در راستای کنترل بازار اجاره بهای مسکونی انجام بگیرد.

در حال حاضر، قوانینی مثل مالیات بر خانه های خالی و سقف افزایش اجاره تهیه و تدوین شده اند اما هنوز هم تا فاز اجرایی و اثرگذاری روی بازار، فاصله ای جدی دارند. سیاستگذاران حوزه مسکن علاوه بر نگاه طولانی مدت، باید بتوانند رویکرد درستی به موضوع اجاره مسکن داشته باشند و خیلی سریع این معضل را حل کنند؛ چرا که با چنین شرایطی، بسیاری از مستاجران، سرپناه خود را از دست خواهند داد.

دیدگاه ها غیرفعال است