آغاز فروش متری مسکن از دی ماه ۱۴۰۲

آغاز فروش متری مسکن از دی ماه 1402

بلاخره بعد از حرف و حدیث های فراوان، فروش متری مسکن میسر شده و به زودی اجرایی می شود.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اعلام این خبر، خاطرنشان ساخت که بعد از ابلاغ بخشنامه ی بورس، فروش متری مسکن میسر می شود.

سید مهدی هدایت همچنین به این نکته اشاره کرد که قرارگاه جهادی مسکن برای رفع موانه تولید مسکن و ساخت مسکن استطاعت پذیر تشکیل شده و این دوره از مدیریت شهری، تمام تلاش خود را برای برطرف کردن معضل مسکن خواهد کرد.

وی از سیاست های قبلی انتقاد کرد و اذعان داشت که سیاست های غلط گذشته منجر به گرانی مسکن شده و تعداد مستاجران شهر تهران را بیشتر کرده است.

مهدی هدایت خاطرنشان ساخت که رویکردهای زیادی برای تسهیل گری در امر ساخت مسکن در پیش گرفته شده اما سه رویکرد اصلی قرارگاه جهادی مسکن شامل مشارکت در ساخت مسکن، احداث مسکن توسط شهرداری و همچنین مسکن معاوضه ای است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که شهرداری به صورت مشارکتی، واحدهایی در نقاط مختلف پایتخت می سازد.

هدایت گفت:

مثلا مجتمع مسکونی آرام در منطقه ۱۸، در فاز اول خود هزار واحد و در فاز بعدی ۱۵۰۰ واحد خواهد داشت که با مشارکت شهرداری تهران و بنیاد مسکن ساخته می شود. برای ساخت این واحدها، سرانه های فرهنگی، ورزشی و …نیز در نظر گرفته خواهد شد.

همچنین یک پروژه ی مسکونی دیگر نیز در محدوده باغ آذری و در منطقه ۱۶ تهران ساخته می شود. این پروژه در گود منصوب به باغ آذری ساخته می شود و بعد از تکمیل این واحدها، به متقاضیان خود تحویل داده می شوند.

سید مهدی هدایت اذعان داشت که ساخت مسکن استطاعت پذیر فقط در نقاط جنوبی تهران قابل انجام است. با روش های مشارکتی سازمان شهرداری، می توان تولید مسکن را افزایش داد و تعداد مستاجران پایتخت را کمتر کرد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد که ۲۳ هزار واحد مسکونی با مشارکت دستگاه های مختلف و شهرداری در مراحل مختلف صدور مجوز ساختمانی قرار دارند. همچنین سازمان شهرداری برنامه دارد که ۵۰۰ هزار واحد دیگر را نیز در قالب تفاهمنامه با ارگان های مختلف بسازد.

از این تعداد واحد مسکونی، ۲۱۷ هزار واحد در شرایط مختلف صدور پروانه ساختمانی قرار دارند. با ساخت این تعداد واحد مسکونی، احتمال رفع معضل مسکن در تهران بیشتر می شود و می توان نسبت به آینده ی این حوزه امیدوارتر بود.

یکی دیگر از پروژه هایی که شهرداری تهران در دست اقدام دارد، ساخت مسکن در منطقه ۱۹ و در محدوده کوره آجرپزی است. قرارگاه جهادی مسکن اولویت خود را بر ساخت مسکن در این مناطق قرار داده است. با آماده سازی زمین های مورد نیاز برای ساخت مسکن در این مناطق، می توان به افزایش ساخت و ساز کمک کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران تاکید کرد که ساخت محلات الگو نیز در دستور کار سازمان قرار دارد. مثلا یکی از مناطقی که شاهد ساخت این محلات الگو خواهد بود، منطقه ۱۹ تهران است. در این محله ها، تمام سرانه های خدماتی در نظر گرفته شده و تلاش می شود تا محیط مناسبی برای زندگی ساخته شود.

یکی دیگر از موضوعاتی که مهدی هدایت به آن اشاره کرد، آغاز فروش متری مسکن در بورس بود. بر اساس گفته های ایشان قرار است برای این موضوع، از ابزارهای نوین مالی استفاده شود. مزیت بزرگ فروش متری مسکن این است که مردم سرمایه های خُرد خود را به بازار مسکن وارد می کنند و از بازار سکه و دلار فاصله می گیرند.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که تا یک ماه آینده، بخشنامه ی بورس مربوط به فروش متری مسکن ابلاغ می شود. بعد از ابلاغ این بخشنامه، بلافاصله فروش متری نیز آغاز خواهد شد و تمام متقاضیان می توانند برای خرید متری مسکن به بورس مراجعه کنند.

وی در انتهای سخنان خود به این نکته اشاره کرد که برای آغاز فروش متری مسکن، پروژه ی هلال احمر آماده است. اما به تدریج دیگر واحدهای مسکونی نیز به این بازار می پیوندند و در قالب فروش متری به بورس عرضه خواهند شد.

با فروش متری مسکن، می توان سرمایه گذاری بلندمدتی جهت صاحبخانه شدن داشت. البته بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار می گویند که این روش بعید است به خانه دار شدن منجر شود و بیشتر به درد کسانی می خورد که به دنبال مکان امنی جهت سرمایه گذاری هستند.

دیدگاه ها غیرفعال است