آغاز ساخت ۷ شهر جدید و یک شهرک ساحلی

آغاز ساخت 7 شهر جدید و یک شهرک ساحلی

در 7 نقطه از کشور، شهرسازی صورت میگیرد!


بلاخره بعد از اخبار متنوعی که در خصوص شهرک سازی در نوار ساحلی و ساخت سکونتگاه های جدید به گوش می رسد، بلاخره سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد که از ۲۷ سکونتگاهی که در دولت سیزدهم برای شهر و شهرک سازی انتخاب شده بود، ۷ نقطه عملیات مدیریت اجرای خود را آغاز کرده اند. از این هفت نقطه، ۶ نقطه به ساخت شهرهای جدید و یک نقطه برای ساخت شهرک ساحلی اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، این هفت نقطه وارد مدیریت اجرایی و آغاز عملیات شده اند. نکته جالب توجه اینجاست که در راستای سیاست های کلی توسعه دریامحور، نقاط انتخاب شده، در نوار ساحلی جنوب خواهد بود.

سعید غفوری خاطرنشان ساخت که این هفت نقطه، جزو فاز اول از مدیریت اجرایی سکونتگاه های ساحلی به حساب می آیند و قرار است از هر لحاظ، پرچم دار و پیشران توسعه سواحل محسوب شوند. شهرهای جدیدی که در این نقاط هدف گذاری شده اند، شامل شهر جدید تیس، مکران مرکزی، شهر جدید جاسک، شهرهای خلیج فارس، بریس، کوشک و شهرک آفتاب می باشند که کارکردهای اقتصادی و اجتماعی مختلفی خواهند داشت. همچنین تلاش می شود که این سکونتگاه های جدید، الگویی برای شهرسازی باشند و معماری آن ها متناسب با شرایط اقلیمی، محلی و توان های منطقه ای و بین المللی پیش برود.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید خاطرنشان ساخت که برای این نقاط هدفگذاری شده، طرح های مکان یابی، ضرورت سنجی و جامعی تهیه شده و حتی برای برخی از آن ها، طرح تفصیلی نیز تدوین شده است و به زودی، مراحل آماده سازی را نیز پشت سر می گذارند.
سعید غفوری در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که تامین مالی این سکونتگاه ها، قرار است از طریق جذب سرمایه گذار بخش خصوصی انجام شود و مطالعات جامعی در این خصوص صورت گرفته و حتی بسته های مشخصی برای ارائه به سرمایه گذاران داخلی و خارجی این سکونتگاه ها، تهیه شده است.

وی در ادامه عنوان کرد:

شهر جدید تیس در شهری به مساحت ۴۳۸۰ هکتار ساخته می شود و جمعیت پذیری آن، ۱۵۰ هزار نفر خواهد بود. کارکرد این شهر جدید، سکونتی، گردشگری، مالی، بازرگانی، دانشگاهی و درمانی خواهد بود. شهر جدید مکران مرکزی نیز در زمینی به مساحت ۱۰ هزار و ۷۰۸ هکتار ساخته می شود و جمعیت پذیری آن نیز ۵۰۰ هزار نفر خواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که این شهر نیز، کارکردهای از جمله پشتیبان صنعت و معدن، فعالیت های لجستیک، بندری و صنعتی، صنایع دریایی، آب و انرژی و سکونت خواهد داشت. الباقی شهرهای جدیدی که هدفگذاری شده اند نیز با جمعیت پذیری مشابه و کارکردهای یکسان ساخته خواهند شد.

سعید غفوری اعلام کرد که یک شهر جدید دیگر در حاشیه شهر بندر عباس و در مجاورت خلیج فارس ساخته خواهد شد. زمینی به مساحت ۲۴۰۰ هکتار برای ساخت این شهر در نظر گرفته شده و بیش از ۱۵ هزار هکتار دیگر نیز برای مصارفی همچون فعالیت های اقتصادی، فناوری، نمایشگاهی دانشی، سیاسی و فرهنگی در نظر گرفته شده است. جمعیت پذیری این شهر جدید ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود.
یکی دیگر از شهرهای جدیدی که قرار است در حاشیه خلیج فارس ساخته شود، بریس است که مساحتی ۵ هزار هکتاری برای آن در نظر گرفته شده است. جمعیت پذیری این شهر نیز ۱۰۰ هزار نفر خواهد بود. نکته ی جالب توجه در خصوص این شهر اینجاست که شهر مزبور، اولین شهری است که کارکردهای تحقیقاتی و گردشگری وابسته به نجوم، مطالعات فضایی در کنار آبزی پروردی و…خواهد داشت.
از جمله شهرهای جدیدی که وارد فاز عملیاتی و مدیریت اجرا شده، شهر جدید کوشک است که در زمینی به مساحت هزار هکتار با جمعیت پذیری ۱۰۰ هزار نفر ساخته می شود. کارکرد این شهر نیز، تامین خدمات و سکونت منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان، آبزی پروری و توسعه جوامع روستایی اطراف خواهد بود. آخرین شهری که برای ساخت در نظر گرفته شده، شهرک جدید آفتاب است که مساحت کلی آن ۸۶ هکتار است که برای گردشگری و پشتیبانی جزیره کیش در نظر گرفته شده است.
سعید غفوری، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد که مدیریت اجرایی و سرمایه گذاری این شهرهای جدید شروع شده و زیرساخت های لازم برای برخی از این شهرها، در حال انجام است. حتی بعضی دیگر از این شهرها، وارد فاز آماده سازی زمین شده اند.
وی در نهایت از تمام سرمایه گذاران درخواست کرد که در این کلان پروژه، حضور داشته باشند و به توسعه همه جانبه در جنوب ایران کمک کنند و در آخر، شریک منافع اقتصادی حاصل از آن باشند.

نکات قابل توجه
  • این پروژه ها نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جنوب ایران خواهند داشت.
  • ساخت این شهرها می تواند به حل مشکل کمبود مسکن در کشور کمک کند.
  • برای اجرای این پروژه ها به همکاری و مشارکت همه جانبه دستگاه های ذیربط و بخش خصوصی نیاز است.

دیدگاه ها غیرفعال است