آدرس این ۲۰۰ هزار واحد تهران کجاست؟!

سرنوشت نامعلوم ۲۰۰ هزار واحد مسکونی وعده داده شده توسط شهرداری تهران

آدرس دقیق این واحدها کجاست؟

شهرداری تهران در اوایل خرداد امسال اعلام کرد که ساخت و ساز ۲۰۰ هزار واحد مسکونی حمایتی را در تهران آغاز کرده و مراسمی هم به مناسبت کلنگ زنی این واحدها، برگزار کرد. سوالی که در این میان برای بسیاری از کارشناسان و متقاضیان مسکن ایجاد شده، این است که آدرس دقیق این ۲۰۰ هزار واحد مسکونی کجاست؟ سوالی که طبیعتاً تا به امروز، پاسخی برای آن داده نشده است.

به گزارش پرشین سازه ، در روزهایی که شهردار تهران خود را برای کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری آماده می کند، این سوال مطرح می شود که تکلیف طرح های مسکن سازی شهرداری و به خصوص ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت چه می شود؟

در ۹ خرداد امسال، مراسمی با حضور سرپرست ریاست جمهوری و شهردار تهران برگزار شد و در طی آن، کلنگ زنی این ۲۰۰ هزار واحد صورت گرفت. بعد از این مراسم بود که بسیاری از مسئولین شهری اعلام کردند که کلنگ زنی این واحدها، اقدامی عظیم و بی نظیر در مدیریت شهری به حساب می آید. به نظر می آید که مسئولین شهری در رابطه با کلمات خساست به خرج داده اند: باید اعلام کرد که کلنگ زنی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران، اقدامی عظیم نیست، بلکه اقدامی بی نهایت عظیم و بزرگ به شمار می آید!

صرف نظر از بزرگی اقدام شهرداری در راستای ساخت این ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران، این سوال مطرح می شود که چنین پروژه ی عظیمی قرار است در کدام نقطه از پایتخت ساخته شود؟ در واقع، آدرس دقیق این پروژه ها کجای تهران است؟
طبیعتاً از ابتدای خرداد تا به امروز که به آخر این ماه نزدیک می شویم، هنوز هم خبری از آدرس دقیق این پروژه ها نیست و شهرداری نیز گزارش خاصی در رابطه با این موضوع منتشر نکرده است.
تمام این قضایا در حالی رخ می دهد که شهرداری، سامانه ای به نام شفافیت راه اندازی کرده که در آن، مدارک مختلفی از جمله بودجه سالانه شهرداری و …منتشر می گردد. برای اینکه شهرداری اثبات کند که این ۲۰۰ هزار واحد را واقعاً جانمایی کرده و حقیقتاً اتفاقی عظیم را در شهر تهران رقم زده، بهتر است هر چه سریع تر، کروکی کامل این کلنگ زنی را منتشر نماید.

بررسی این ادعا نشان می دهد که ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران، کار چندان ساده ای نیست. در طی هشت سال گذشته، میانگین ساخت و ساز در تهران، فقط سالی ۷۰ هزار واحد مسکونی بوده است. بنابراین چگونه امکان دارد که در مدتی کوتاه، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود؟
در طی ۴۰ سال گذشته و حتی در سال های قبل از آن، فقط سه بار ساخت مسکن در تهران به سالانه ۲۰۰ هزار واحد رسیده است. سال های ابتدایی دهه ۹۰، اوج مسکن سازی در تهران بود و به ترتیب در سال های ۹۱، ۹۲ و ۹۳، نزدیک به ۲۳۳، ۲۵۳ و ۲۳۹ هزار واحد مسکونی ساخته شد. بعد از آن، صنعت ساختمان سازی تهران هرگز به این رکورد دست پیدا نکرد.
بر اساس آمارها و گزارش های موجود، برای اینکه بازار مسکن تهران به تعادل برسد به ساخت سالانه ۸۰ الی ۹۰ هزار واحد مسکونی نیاز است. بنابراین نیازی به وعده های عجیب و غریب مسکن سازی نیست، کافیست که سالانه همین تعداد مسکن در پایتخت ساخته شود تا وضعیت مسکن تا حد زیادی بهبود پیدا کند.

صرف نظر از این موضوع، باید این سوال مطرح شود که ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در طی سال، اساساً امکان پذیر است یا صرفاً نوعی خبر درمانی محسوب می شود؟ ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهری مثل تهران به بررسی های فراوان و تلاش های شبانه روزی نیاز دارد. با توجه به اعلام ناگهانی این خبر و کلنگ زنی سرسری این واحدها، به نظر نمی آید که شهرداری تهران در ساخت این تعداد واحد مسکونی جدی باشد.
در حال حاضر، بازار مسکن تهران با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم می کند و چنین اخباری، تا زمانی که قطعیت اجرایی پیدا نکنند، نمی توانند در رفع این چالش ها موثر باشند. حتی طرح نهضت ملی مسکن نیز نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند، بنابراین نمی توان انتظار داشت که متقاضیان مسکن به وعده این تعداد واحد مسکونی دل خوش کنند.
با توجه به شرایط کنونی این سوال مطرح می شود که برنامه های ساخت و ساز مسکن توسط شهرداری تهران، در صورت انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان رئیس جمهور کشور چه خواهند شد و آیا ادامه پیدا می کنند؟

دیدگاه ها غیرفعال است