بازار اجاره، گنجایش این حجم از تقاضا را ندارد!

بازار اجاره، گنجایش این حجم از تقاضا را ندارد!

هجوم متقاضیان به اجاره، مستاجران در فشار


با گرانی مسکن و هجوم متقاضیان خرید به بازار اجاره، اتفاقات ترسناکی در انتظار مستاجران است. بازار اجاره مسکن، گنجایش این حجم از تقاضا را ندارد و طبیعتاً دوباره، گرانی های روزافزون بر این بازار سایه می اندازند.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از کارشناسان مسکن اعلام کرد که رکود عمیق بازار، شرایط را بدتر کرده و خیلی از متقاضیان خرید به در بسته خورده اند. بنابراین چاره ای جز مراجعه به بازار اجاره پیدا نکرده اند.

نزدیک به یک سال است که بازار ملکی کشور در رکود شدید به سر می برد. بخشی از این اتفاق به خاطر وضعیت اسفناک اقتصاد کلان کشور است. دولت هم مدام با کسری مواجه می شود و ناچاراً به راهکارهای غیراصولی مثل چاپ پول بدون پشتوانه روی می آورد. تنش های سیاسی و منطقه ای نیز بر اقتصاد کلان کشور تاثیر گذاشت. البته لازم به ذکر است که بسیاری از کشورهای منطقه، تحت تاثیر این تنش ها قرار گرفتند و به طور کلی، بیشتر کشور وضعیت راکدی از لحاظ اقتصادی داشتند.
بیت الله ستاریان در ادامه به پیش بینی وضعیت بازار مسکن در ماه های آتی پرداخت و خاطرنشان ساخت که احتمالاً شاهد رونق مختصری در این بخش خواهیم بود، اما تا زمانی که کسری بودجه وجود دارد، نمی توان با قطعیت صحبت کرد. البته، هنوز عدد دقیق بودجه جدید تصویب و اعلام نشده و به همین دلیل، هیچ چیز روشن نیست.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که حل مشکل رکود مسکن، امکان پذیر نیست چرا که در طی ۲۰ سال گذشته، فقط ۳۵۰ الی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده که در برابر نیازی یک میلیون واحدی، ناچیز و تقریباً فاجعه بار است.
ستاریان در بخش دیگری از سخنان خود گفت:

در طی دهه های گذشته، سال هایی وجود داشته که ساخت مسکن به زیر ۳۰۰ هزار واحد نیز رسیده است. بنابراین، رونق تولید در بخش مسکن شبیه به آرزو است.

پوی در ادامه به ایرادهایی که در ساختار اقتصادی کشور وجود دارد، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که تا زمانی که اقتصاد دولتی حاضر به تغییر واقعی نشود، نمی توان انتظار داشت که اقتصاد کشور پویا و پیشرفته شود.

بازار اجاره مسکن اشباع می شود!

با توجه به کاهش تولید مسکن در سال های اخیر، طبیعی است که بخشی از متقاضیان خرید به بازار اجاره روی بیاورند. زمانی که کسری مسکن رخ دهد، طبیعتاً قیمت ها بالاتر می رود و متقاضیان موثر، کاهش پیدا می کنند.
کسانی که پولی برای خرید مسکن جمع کرده بودند، با گرانی های اخیر مسکن مواجه شده و متوجه شدند که بودجه ی آن ها برای خرید کافی نیست و ناچاراً همان پول را صرف رهن و اجاره می کنند. این موضوع در فصول تابستان بیشتر دیده می شود چرا که بازار رهن و اجاره در این فصل داغ تر است.
هجوم متقاضیان خرید به بازار اجاره، تبعات سنگین ثانویه ای برای بازار اجاره به همراه خواهد داشت. اولین تبعات این اتفاق، ایجاد تورم در بازار اجاره مسکن خواهد بود. صاحبخانه ها که متوجه می شوند متقاضیان بیشتری برای ملکشان وجود دارد، اجاره ها را بالاتر می برند. دومین خطر به افزایش حاشیه نشینان مربوط می شود.

در حال حاضر نیز، شهرهای اقماری تهران مثل پرند، پردیس و شهریار با هجوم متقاضیان مسکن مواجه شده اند و همین موضوع، هزینه های اجاره نشینی در این شهرها را بالاتر برده است. قانون بازار همینگونه است. زمانی که اجاره خانه ها از یک حد معقول بالاتر می روند، مستاجران ناچاراً از محله های خوب به محله های سطح پایین و در نهایت به شهرهای حاشیه ای کشانده می شوند.
بیت الله ستاریان در بخشی دیگر از سخنان خود به تبعات مهاجرت معکوس منفی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که چنین پدیده ای با ناهنجاری های اجتماعی همراه است. علاوه بر این، احتمالاً منجر به ایجاد حباب در بازار حاشیه شهرها و اطراف تهران می شود. به این ترتیب، حتی امکان سکونت در این شهرهای حاشیه ای نیز از برخی از مستاجران گرفته می شود.
مهاجرت معکوس منفی، معمولاً سیر دنباله داری از مشکلات و مصائب را برای خانوار به همراه خواهد داشت. مثلا یکی از مشکلات اصلی، عدم تامین شغل برای نان آور خانواده است. اصلاً مشخص نیست که سرپرست خانواده بتواند در شهر حاشیه ای، شغل پیدا کند.
به این ترتیب، گرانی مسکن حتی روی کسانی که در کوچک ترین شهرهای حاشیه ای زندگی می کنند نیز، تاثیر خواهد گذاشت و بعضاً تبعات اجتماعی جبران ناپذیری به وجود خواهد آورد.

نکات قابل توجه
  • دولت باید برای جبران کمبود واحد مسکونی اقدام کند.
  • قوانین حمایتی از مستاجران باید وضع و اجرا شود.
  • باید از مهاجرت معکوس منفی به شهرهای حاشیه ای جلوگیری کرد.
  • گرانی مسکن، تبعات اجتماعی و اقتصادی سنگینی دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است