کمبود زمین، ساخت نهضت ملی مسکن را با تاخیر مواجه کرد

کمبود زمین، ساخت نهضت ملی مسکن را با تاخیر مواجه کرد

دولت هنوز هم نتوانسته زمین کافی برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن تامین کند و همین موضوع، ساخت و ساز را با تاخیر همراه کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، روش های مختلفی برای تامین اراضی مورد نیاز وزارت راه و شهرسازی پیش بینی شده اما به نظر می رسد که هیچکدام از این راهکارها، تا به امروز نتوانسته اند به طور کامل اثرگذار باشند.

بر اساس قانون، تمام دستگاه های دولتی باید اراضی مازاد خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بدهند تا از آن ها در ساخت مسکن استفاده شود. در این میان، کمترین میزان همکاری مربوط به نهادهایی از جمله وزارت علوم، جهاد کشاورزی و دانشکده های علوم پزشکی است.

به هرحال انتظار می رفت که دستگاه های دولتی همکاری بیشتری برای واگذاری اراضی مازاد خود داشته باشند.

مهرداد بذرپاش در خصوص همین موضوع، اعلام کرده بود که تامین زمین در چنین مقیاسی، کار بسیار بزرگی است. مثلا در پروسه ی انتخاب زمین، ۲۳ هزار قطعه به دلیل نامناسب بودن برای ساخت مسکن، رد شدند.

وی تاکید کرد که آماده سازی زمین برای دولت، ۲ میلیارد ریال هزینه دارد که اگر آن را در تعداد زمین های آماده شده برای مسکن، ضرب کنیم می توان متوجه شد که دولت تا چه حد در حوزه ی مسکن سرمایه گذاری کرده است.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن نیز در خصوص پروسه یافتن و تامین زمین چنین گفت:

۵۵۰۰ هکتار زمین مازاد دولتی، بعد از صدور سند در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفته است. علاوه بر این حدود ۲۳ هزار هکتار دیگر هم در مراحل مختلف الحاق قرار گرفته است. بعد از طی نمودن این مراحل، انتظار داریم که این ۲۳ هزار هکتار نیز برای ساخت مسکن به کار رود و کمبودهایی که در حوزه ی تامین زمین وجود دارد را برطرف نماید.

بر اساس گفته های ارسلان مالکی تا به امروز حدود ۵۱ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است. از این میان ۳۵ هزار هکتار در محدوده ی شهری بوده اند. ۱۶ هزار هکتار نیز به ساخت شهرک اختصاص پیدا کرده است.

گفته می شود که ساخت ۱۸ شهرک مصوب شده و الباقی شهرک ها نیز در مراحل تصویب می باشند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران نیز اعلام کرد که در برخی از شهرهای جدید تهران، مشکل کمبود زمین وجود دارد. به همین دلیل است که الحاق اراضی را در دستور کار قرار داده اند. در صورتی که مشکل زمین حل شود، اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن نیز سرعت خواهد گرفت.

حسین جنتی اذعان داشت که اگر همکاری دستگاه ها در واگذاری زمین مازاد خود، بیشتر شود می توان به نتیجه امیدوار بود. در حال حاضر تمام پروژه های مسکونی در زمین های وزارت راه و شهرسازی ساخته شده اند.

این مقام مسئول تاکید کرد که دستگاه های مختلف می توانستند با استفاده از این فرصت و در قالب تفاهم نامه، برای کارکنان خود مسکن بسازند اما دیدیم که چنین اتفاقی رخ نداد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز ضمن تایید این مطلب، اذعان داشت که حتی مجلس نیز به موضوع عدم همکاری دستگاه ها ورود کرده و امیدوار است که با همکاری این نهادهای دولتی؛ بتوان ساخت مسکن را تسریع بخشید. هر چقدر که روند واگذاری زمین سرعت پیدا کند، ساخت و ساز پروژه ها نیز رونق بیشتری می گیرد.

بر اساس گفته های رضایی کوچی، به این ترتیب دیگر نیاز نیست که سازندگان معطل باشند و می توان با اختصاص زمین، ساخت واحدهای ویلایی را نیز آغاز کرد.

بارها از سوی مسئولین اعلام شد که ساخت مسکن ویلایی را در دستور کار دارند چرا که هم هزینه های ساخت آن کمتر است، هم مدت زمان ساختش کوتاه تر می شود.

تمام متولیان پروژه های نهضت ملی مسکن به این نتیجه رسیده اند که برای پیشروی طرح مزبور، لازم است که دستگاه های مختلف، اراضی مازاد خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بدهند. اگر بخواهند نیمی از وعده ی داده شده را محقق سازند، باید همین امروز اقدام عاجل صورت بگیرد.

در حال حاضر هم خیلی از متقاضیان مسکن ملی، از اجرای پروژه نااُمید شده اند. اگر روند واگذاری زمین به خوبی انجام نشود، میزان نااُمیدی بیشتر خواهد شد و تنها نتیجه ای که به دست می آید، واحدهای نیمه کاره است. اتفاقی که در خصوص پروژه های مسکن ملی نیز شاهدش بوده ایم.

دیدگاه ها غیرفعال است