استان کرمان، پیشتاز واگذاری زمین رایگان به خانواده های دارای سه فرزند

کرمان، پیشتاز واگذاری زمین رایگان

یکی از راه هایی که دولت برای پیشبرد طرح جوانی جمعیت در پیش گرفته است، واگذاری رایگان زمین می باشد. حالا اولین زمین های رایگان در اختیار متقاضیان کرمانی قرار گرفته است. نزدیک به ۳ هزار متقاضی زمین، توانستند در اولین مرحله از این طرح، اراضی رایگان دریافت کنند.

به گزارش پرشین سازه ، امروز دو مراسم جداگانه در جنوب استان کرمان و شهرهای عنبرآباد و کهنوج برگزار شد و در طی آن به ۳ هزار متقاضی طرح جوانی جمعیت و نهضت ملی مسکن، زمین رایگان واگذار شود. گفته می شود که این زمین ها در شهرستان های کهنوج، عنبرآباد، نودژ و منوجان واقع شده اند.

طرح جوانی جمعیت قرار است به افزایش جمعیت و فرزندآوری بپردازد. از آنجایی که یکی از مشکلات اساسی خانوار ایرانی مسکن است، دولت تلاش کرده تا با استفاده از واگذاری زمین رایگان، خانواده ها را به فرزندآوری تشویق کند.
اما صرف نظر از زمین، هزینه های ساخت نیز بسیار بالاست. البته گفته می شود که تسهیلات ساخت مسکن نیز در اختیار این متقاضیان قرار می گیرد تا قادر به ساخت و ساز مسکن باشند.
حالا استان کرمان به عنوان یکی از پیشتازان طرح واگذاری رایگان زمین، امروز اولین سری از زمین های رایگان را به متقاضیان واگذار کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان در طی مراسمی که برای واگذاری این زمین ها در شهرستان کهنوج برگزار شده بود، اعلام کرد که اقدامات زیادی برای پیشبرد این طرح انجام شده است.
یکی از مهم ترین نکاتی که توسط این مقام مسئول به آن اشاره شد، شرایط واگذاری زمین بود.
ایشان اعلام کرد که این شرایط به خانواده هایی که دارای سه فرزند هستند، توسط وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است. به طور کلی دو قانون در خصوص این خانواده ها وجود دارد. قانون اول مربوط به خانواده هایی است که فرزند سوم آنها بعد از ابلاغ قانون مزبور به دنیا آمده باشد.

قانون دوم نیز خانواده هایی را مشمول می شود که دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال باشند. هر دو خانوار از شرایط لازم برای واگذاری رایگان زمین برخوردار هستند و می توانند از مزیت های طرح جوانی جمعیت و دریافت زمین، بهره مند شوند.
این مقام مسئول در بخشی از سخنان خود اعلام کرد که در جنوب استان کرمان، نزدیک به ۳ هزار نفر از متقاضیان پایش شده اند و واجد شرایط واگذاری زمین، تشخیص داده شده اند.
وی در ادامه به مراحل آماده سازی زمین اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:

بخش زیادی از کارهای آماده سازی اراضی در شهرهای فاریاب، کهنوج، عنبرآباد، نودژ، درب بهشت، جبالبارز و منوجان انجام شده است و با قرعه کشی های صورت گرفته، قرارداد زمین نیز به متقاضیان تحویل داده شود. بخشی دیگری از این مراسم در عنبرآباد انجام می شود.

یکی از چالش ها و ابهامات متقاضیان زمین رایگان، قانون جدید چهار فرزندی و طرح جوانی جمعیت بود. این مقام مسئول خاطرنشان کرد که در خصوص قانون اول، شرایط به این صورت است که فقط خانواده هایی که دارای ۳ فرزند و بیشتر هستند و فرزند آخرشان بعد از ۲۴ مهر سال ۱۴۰۰ متولد شده باشد، می توانند زمین رایگان دریافت کنند.

در قانون جدیدی که به تازگی وضع شده، خانواده هایی که دارای ۴ فرزند زیر ۲۰ سال هستند نیز می توانند از این خدمات بهره مند شوند. به عبارت دیگر، فرزندان این خانواده باید بعد از ۱ فروردین سال ۱۳۸۲ به دنیا آمده باشند.
در این مراسم، دیگر مسئولین استان کرمان از جمله استاندار نیز حضور داشتند و ضمن تشکر از اقداماتی که توسط اداره کل راه و شهرسازی در حوزه خانه دار شدن مردم انجام داده، خاطرنشان ساخت که تمام همت و تلاش دولت مردمی بر آن است که به صاحبخانه شدن مردم کمک کند.

طرح جوانی جمعیت از جمله طرح هایی است که علاوه بر افزایش جمعیت، منجر به رونق تولید مسکن نیز می شود. بر اساس گزارش های موجود، به نظر می رسد که وضعیت طرح های مزبور خوب است و از پیشرفت خوبی برخوردار شده اند.
استاندار کرمان تصریح کرد که برنامه هایی هم برای ساخت خانه های ویلایی در استان کرمان در دستور کار قرار گرفته است. البته ساخت این واحدها نیازمند زیرساخت های خاصی است که مسئولین مربوطه، در حال تلاش برای تکمیلشان هستند.
در صورتی که طرح واگذاری زمین رایگان در تمام استان ها به خوبی پیش رود و اقدامات خوبی در این حوزه انجام شود، می توان امیدوار بود که به زودی شاهد رونق ساخت و ساز باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است