معاون وزیر راه: عرضه ی زمین به صفر رسیده است!

معاون وزیر راه: عرضه ی زمین به صفر رسیده است!

در میان تمام هزینه های تولید مسکن هیچ یک به اندازه ی هزینه های زمین، باعث گرانی این شاخص نمی شود. حالا معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که در طی سال های گذشته، زمانی بوده که عرضه ی زمین به صفر رسیده است.

به گزارش پرشین سازه ، هادی عباسی خاطرنشان ساخت که سیستم عرضه و تقاضای زمین، همیشه متناسب نبوده است و در برخی از سال های گذشته، عرضه ی زمین کاملا متوقف شده!

وی تاکید کرد که اگر این سیستم، وضعیت متعادلی داشت حالا نباید شاهد این وضعیت می بودیم که سهم زمین از هزینه های ساخت مسکن، ۶۰ درصد باشد.

به عبارت دیگر و برخلاف نظر بسیاری از مسئولین، آن چیزی که باعث گرانی مسکن شده، قیمت مصالح ساختمانی یا بیمه کارگران ساختمانی نیست. بلکه هزینه های زمین است که باعث کمرشکن شدن قیمت ها شده!

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن تصریح کرد:

حتی برای امور کشاورزی هم زمین به اندازه ی کافی عرضه نمی شود. در واقع منابع طبیعی، بخشی بزرگی از اراضی که قابلیت کشت دارند را هم محبوس کرده و حتی به شکل اجاره ای هم آن ها را عرضه نمی کند.

معضل بزرگی به نام زمین!

تا زمانی که قیمت زمین دچار کاهش نشود، نمی توان توقع داشت که قیمت مسکن متعادل شود. طرح هایی مثل مولدسازی یا الحاق اراضی به محدوده ی شهرها، شاید بتواند تا حدی وضعیت را بهبود دهد اما قطعا نتیجه ی صد در صد نخواهد داد.

هادی عباسی تصریح کرد که مساحت کل شهرهای کشور، ۹ هزار کیلومتر مربع است. به این معنی که فقط ۰.۵ درصد کل کشور، به مناطق شهری و روستایی اختصاص پیدا کرده است.

وی تاکید کرد که باید از این پهنه ی وسیع برای سکونت استفاده شود.

نکته اینجاست که روند ساخت شهر و جمعیت پذیری شهرهای جدید به آهستگی پیش می رود. همچنین عدم ایجاد زیرساخت و خدمات روبنایی باعث شده که رغبت زیادی برای سکونت در این شهرها، میان مردم وجود نداشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اذعان داشت که اگر این ۰.۵ درصد پهنه ی مسکونی کشور به ۰.۶ درصد تبدیل شود، به راحتی می توان برای ۳.۶ میلیون نفر دیگر، قطعه زمین های ۲۵۰ متری تامین کرد. با ساخت و ساز در همین ۰.۱ درصد، می توان معضل مسکن را در کشور حل کرد.

این مقام مسئول، اصلی ترین دلیل عدم عرضه ی زمین به مردم را اقتصاد سیاسی دانست. عباسی خاطرنشان ساخت که عرضه ی زمین رایگان به شرط ساخت است. در واقع مالکیت زمین منتقل نخواهد شد که همین شیوه، بهترین راهکار برای عرضه ی زمین است. به این ترتیب هم جلوی سوداگران گرفته می شود و اجازه ی خرید و فروش زمین داده نخواهد شد. هم هزینه ی زمین برای ساخت مسکن صفر می شود و خیلی از مردم، قدرت بیشتری برای تولید مسکن پیدا می کنند.

هادی عباسی در انتهای سخنان خود به این نکته اشاره کرد که در طرح نهضت ملی مسکن، عرضه ی رایگان زمین مد نظر قرار گرفته است و تا به امروز، برخی از متقاضیان زمین رایگان در کشور، اراضی خود را تحویل گرفته اند.

یکی از نکاتی که به نظر می آید کاملا مغفول مانده، بحث زیرساخت و خدمات روبنایی است. تجربه مسکن مهر نشان داد که تا زمانیکه طرح و برنامه ی درستی برای ساخت شهر جدید وجود داشته باشد، نمی توان انتظار داشت که شهر مزبور، مورد استقبال قرار بگیرد.

با ساخت چند سازه در کنار هم، نمی توان شهر ساخت و یک شهر، به خدماتی مثل مراکز تجاری، مسجد، مدرسه، بیمارستان، پمپ بنزین و…نیاز دارد.

سوال این جاست که آیا ظرفیت کافی برای ساخت شهرهایی مجهز و کامل در کشور وجود دارد؟

دیدگاه ها غیرفعال است